Alla inlägg den 30 augusti 2010

Av roboguy - 30 augusti 2010 18:20

Vill du ha det såhär?



http://www.youtube.com/watch?v=kpfUIC0fzWA&feature=player_embedded



Visste du att intäkterna från bio i Sverige 2009 var större än någonsin tidigare?


http://www.sfi.se/sv/statistik/




Av roboguy - 30 augusti 2010 15:55

Filmen börjar med att paret Cade och Jess flyttar ut till en husvagn och ett tillhörande skrothög? Jess är tveksam men Cade är så övertygande (?!) att hon trots allt bestämmer sig för att de ska stanna kvar och börja bygga deras drömhus. Men två, tre minuter in i filmen börjar Jess få onda aningar. Någon smyger omkring, hon ser saker, hon hör saker. Naturligtvis skapas det ingen som helst spänning när saker och ting börjar gå snett redan från början. Och gissa vad? Jo, mobilen har förstås ingen täckning där;) Ganska snart så är Jess plötsligt kidnappad. Genom en videolänk så ser Cade henne sitta fastspänd i en stol, och hon säger åt honom att kidnapparen vill " att du dödar alla besökare som kommer hit". Sagt och gjort, för att rycka ut som riddaren i skinande (metall)rustning så knåpar stackars Cade ihop en dräkt så han ser ut som en levande korvburk och börjar ha ihjäl alla som behagar dyka upp.


Låter det bra? Nja, det är ju inte direkt bra men jag måste ändå säga att när väl Cade har "gjort om sig" och dödandet börjar så är filmen faktiskt okej. Inte bra, eller spännande, eller speciellt blodig, men det är ändå ganska underhållande. Och samtidigt hopar sig frågetecknen: varför letar inte Cade efter Jess? Han bara lyder order blint och dödar alla som kommer i hans väg. Det ser inte ut som att han ägnar en tanke åt Jess faktiskt. Och kidnapparen? Jo, han är naturligtvis en vandrande kliché- han är tjock, fiser när han äter en banan, har något slags anfall då och då och han äter konstant samtidigt som han tittar på monitorer vad som sker på gården. Tjockisen, förlåt-boven,har härjat där tidigare med ett annat par så man börjar ju fråga sig hur grundligt polisen undersökte de tidigare morden? För skurken kan inte ha kommit långt! 


Och som sig bör i de här filmerna så är det inte heller meningen att den ska tas på allvar. Jag tyckte att den började lite segt, men när Cade väl kommer igång så blir det i alla fall hyggligt underhållande. "Normala" människor skulle nog inte orka med att se den här filmen misstänker jag, och det är nog så illa ställt att det väl bara är jag och ett fåtal andra som ser den och sedan försvinner Machined Reborn i glömska. 


Jag såg nyss att den har fått 3.8 i betyg på imdb.com. Alltid något;) 

Av roboguy - 30 augusti 2010 15:35

Nu ska det bli spännande med en riktigt härlig äventyrsfilm, tänkte jag när förtexterna till Prince of Persia började rulla. Men säg den glädje som varar... 


Visserligen är den här filmen, som naturligtvis bygger på spelet med samma namn, ovanligt påkostat. Effekterna kan  man inte klaga på, även om jag trodde att det skulle vara ännu mer effektfullt. De lyckas faktiskt hålla sig på en acceptabel nivå, ingen CGI-orgie här inte. Härligt. Jake Gyllenhaal gör en bra prestation som Dastan, även om jag inte tycker att han har biffat upp sig direkt;P Visst, han är vältränad, men han ser ändå "vanlig" ut. Alfred Molina är rent ut sagt underbar som "strutsentreprenören" Sheik Amar. Bästa scenen- ormarna i sanden! Riktigt häftig faktiskt. Och jag gillar också Hansansins, lönnmördarna som jagar efter Dastan! Riktigt häftiga typer;D


Men ett stort minus är prinsessan Tamina. Jag har nog inte sett Gemma Arterton i någon annan film, och hon är vacker, inget snack om den saken... Men varför måste hon, liksom så många andra kvinnor före henne, vara irriterande, gnällig och tjatig?! Kunde man inte ha gett henne en mer frigjord roll? En där hon kunde agera på eget bevåg och inte bara gnälla på Dastan i tid och otid? Naturligtvis ska deras småkäbbel vara roligt och underhållande, precis som det alltid är meningen, innan de inser att ojdå, han/hon är inte så dum egentligen, jag tror jag älskar honom/henne, hur kunde jag inte ha sett tidigare hur underbar han/hon egentligen är? Suck. Snälla, kan någon komma på något nytt istället nu tack?


Men förutom just det där så var alltså det här en hyggligt underhållande film som man förmodligen snabbt glömmer bort. Men att bli underhållen för stunden tackar man ju definitivt inte nej till, eller hur?:)

Av roboguy - 30 augusti 2010 15:25

Salt var en besvikelse. Filmen kunde egentligen ha hetat "Jason Bournes syster, Salt, ger sig ut på äventyr" eller något liknande för filmen påminner väldigt mycket om Bourne. Ja, handlingen påminner om hundratals andra actionfilmer-intet nytt under solen med andra ord. Och när inte ens actionscenerna imponerar nämnvärt, ja, då har Salt inte så väldigt mycket att komma med. 


Men om man nu ska säga något positivt, och man ska ju finna något positivt i allt sägs det, så fanns det en scen som var rolig i alla fall: den där Salt sitter i en polisbil. Polismannen som sitter och kör får el i sig, han ligger förlamad med ansiktet mot ratten och för att styra bilen så skickar Salt el i honom så att hans ben trycker på gaspedalen. 


Annars så satt jag mest och irriterade mig på Angelina Jolie, som var mycket tuffare som Lara Croft. Här verkar det nästan omöjligt att hon kan besegra männen, hon ser så liten ut på något sätt. Tack och lov så är hon inte heller blondin filmen igenom, så lite bättre blir det när hon färgar om håret till svart. Och hennes "specialare", dvs att hon hoppar upp mot väggen med ena benet och sedan flyger på motståndaren... Ja, vad fan var det egentligen? Det ser mest av allt väldigt löjligt ut. 

Den romantiska biten fungerar väldigt dåligt, den är klichéfylld och väldigt uttjatad. Mannen har ingen aning vad hon arbetar som, men han kommer ändå och räddar henne när hon är fast i Nordkorea. I övrigt följer Salt alla actionfilmsmallar som finns, ryssarna är skurkar och naturligtvis ska man inte tro på att de goda är så goda som de först verkar vara. Jag genomskådade "överraskningarna" snabbt i alla fall.


Har man aldrig sett varken Bourne eller Bond eller en actionfilm de senaste tio åren så tycker man säkerligen att Salt är underhållande. Och det finns en viss spänning i katt-och-råtta-leken, men det är bara synd att Salt inte har något nytt eller spekulativt att komma med. Hur det kan komma sig att en uppföljare redan planeras är ett stort mysterium. 

Av roboguy - 30 augusti 2010 13:26

Ojoj härligt väder i dag, jag som nästan trodde att det inte skulle bli fint väder igen. Temperaturen ligger på ungefär 14 grader, och solen skiner ( även om man ser lite mörka moln torna upp sig här och var men dem låtsas man inte om ). Har varit ute en sväng och dokumenterat lite hösttecken med mobilkameran. Jag hittade inte så mycket egentligen, men det blev några kort på några löv som har börjat att bli gula. 


Nu är det dags för dagens femte kopp kaffe;)

Av roboguy - 30 augusti 2010 01:33

Emmy-galan har dragit igång:D Ingen stor grej i Sverige kanske, men det är ändå ganska intressant att titta på!


Kollade på filmen Body of Lies tidigare i dag, och jag hade förväntat mig mer av den filmen. Jag gillar Ridley Scott, men på senare år har han inte gjort filmer som jag har tyckt om. Kingdom of heaven var väl okej, Black hake down var ganska vedervärdig. Jag hoppas att hans nystart av Alien-filmerna kommer att bli desto bättre.


Men Body of Lies... Ja, man kan säga att Leonardo DiCaprio fortfarande gör mycket bra rollprestationer fast han inte gör så väldigt mycket här, ungefär samma roll som han gjorde i Blood diamond. Russel Crowe är nästan parodisk när han äter i princip varje gång han är i bild, och han snackar desstuom i telefon hela tiden plus att han sitter och ser vad som händer via satellitbilder på en stor tv-skärm.


Jag trodde att det skulle vara lite mer dubbelspel och lögner, men filmen stannar nästan av ibland. Blir lite halvtråkig innan det börjar hända saker igen.


En halvbra film, kort och gott. 

Av roboguy - 30 augusti 2010 00:47

Det har vari en typisk bakis-söndag. Jag har inte gjort mycket mer än titta på film och käkat en pizza och tagit två kalla öl, som skulle fungera som återställare, men det gjorde de inte,tvärtom. Blev trött och lade mig och sov från tre på eftermiddagen fram till sju på kvällen;P Det lär inte bli mycket sömn inatt med andra ord. 

Presentation

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Augusti 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards