Direktlänk till inlägg 6 september 2010

Iron man 2

Av roboguy - 6 september 2010 00:45

Nja, jag vet inte riktigt vad jag ska säga faktiskt. Iron man har aldrig varit någon större favorit hos mig, men den första filmen var i alla fall överraskande bra- fast jag inte riktigt vet vad som gjorde att jag tyckte att den var bra. Det är ungefär samma sak med uppföljaren men i den här nya filmen så är det ändå betydligt mer påskostat ( vem hade trott något annat?) och det finns en del mycket storslagna och fina scener. Actionscenen vid F1 i Monte carlo var riktigt nice ( och det var häftigt att Starks dräkt förvarades i något som såg ut som en "portfölj). Skurken Ivan Ranko gör en synnerligen snygg entré, med sina elpiskor. Sedan var också fighten mellan Iron man och Rhodey både rolig och snyggt filmad. Och sedan, inte minst, slutscenerna med allt flygande överallt och exploderande osv. Det var det som var bra med den här filmen.


Det som var mindre bra, för att bara nämna några detaljer, var att det var för mycket dialog och teknik och alldeles för lite action. Det hände alldeles för lite för min smak, man fick vänta alltför länge innan det blev action. Men Tony Starks arbetsrum är det som jag antar att vi kommer att ha inom en nära framtid, med skärmar som hänger i luften, en robotröst ( Jarvis ) som frågar vad han kan göra osv. Men mest blev jag nog irriterad på Pepper som inte är VD eller ens fru till Tony- hon är hans överbeskyddande mamma som lägger sig i hela tiden ( förvisso för att skydda företaget så klart men ändå-give the poor guy some room, please). Måste Tony fråga om lov om han får andas till och med? Jesus, låt mannen leva lite?

En annan sak var att jag tycker att Tony har på sig Iron Man-dräkten alltför ofta. Men å andra sidan så gör det ingenting att man får se mer av dräkten, då den sedan den första filmen har blivit lite snyggare och lite bättre datoranimerad ( även om det ser väldigt tillgjort och fult ut i vissa scener ). Dock så finns inte den där magiska känslan kvar som i alla fall jag fick när jag såg trailern för första filmen för några år sedan. Då var Iron Man uppe i luften och flög, plötsligt dyker det upp två ( tror jag att det var ) jaktplan som förföljer honom. Snyggt gjort, och det var också en av de bästa scenerna i första filmen. I uppföljaren så fungerar inte flygscenerna lika bra längre, det är inte riktigt lika snyggt och själva poängen ligger inte heller på själva flygmomentet- här är flygandet ett sätt att undkomma fiendeelden. Men icke desto mindre så var det fortfarande jävligt snyggt då Iron Man glider fram på vatten och korsflyger mellan betongpelare för att undkomma raketer som skjuts mot honom. Men det var ändå en större grej när det begav sig förra gången. 



Scarlett Johansson var med alldeles för lite, hon hade gott och väl kunnat få lite mer tid på sig i den fina dräkten som hon har på sig;) Samuel L. Jackson ska ju inte direkt vara med så mycket, men han kan väl ändå få lite mer tid han också? Downey Jr måste man ju naturligtvis också nämna, och jag tycker om honom här också även om jag föredrar honom i roller som Sherlock Holmes istället. Men hans gestaltning av Tony Stark är riktigt bra, och jag gillar särskilt hans rastlöshet. 


Men som helhet var väl filmen ändå hyfsat underhållande. Fast Iron Man är inte riktigt min grej. Jag gillar Batman och Superman och Punisher bättre. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av roboguy - 27 augusti 2015 11:56


  Ifjol var man en frekvent besökare i Badhusparken men i år har det inte blivit av att vara däe alls av någon anledning.  Jag vet inte varför. Det kan förstås ha varit på grund av vädret men det är inte hela sanningen. Helt enkelt har man inte ta...

Av roboguy - 25 mars 2014 21:57


Jobbet gick bra även om jag börjar bli lite trött på att enbart vara på ställen som jag redan varit på, bland annat ifjol. Jag skulle vilja prova på och städa på något av de nya ställena som de har införskaffat sedan jag var där sist.    Nåja, de...

Av roboguy - 18 mars 2014 22:07

Har precis avslutat en reprisering av arbetsmomenten och det visade sig ha tillförts några nya element sedan man var här och jobbade förra sommaren, men det är väl inget som ska gå ganska snabbt att lära sig får man hoppas. Inlärningen är precis avsl...

Av roboguy - 17 februari 2014 22:05


Ja, den frågan är berättigad: Vad fan ska man gå omkring och vara glad för på en sketen måndag? Det finns inga anledningar till att man ska gå omkring och vara glad och se ut som att man precis har lurat av Joakim von Ankas hela förmågenhet och sitte...

Av roboguy - 13 januari 2014 22:03


Jag vet inte riktigt vad jag gör för fel men det börjar påminna starkt om när man gick på universitetet- inget självförtroende, man sitter knäpptyst vid fikabordet och skrattar och smilar på kommando snarare än att man tycker att något är särskilt ro...

Presentation

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20
21
22
23 24 25 26
27 28 29 30
<<< September 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards