Alla inlägg den 8 september 2010

Av roboguy - 8 september 2010 22:07

I-landsproblem, javisst men icke desto mindre så är det mer eller mindre allvarligt för mig i alla fall. Bara tre snuskuddar kvar just nu! Det är en av de stora nackdelarna med att man inte bor i stan- man kan inte bara gå ut, gå runt hörnet och köpa två general portion i kiosken. 

Av roboguy - 8 september 2010 20:06

Förr var det jag som ringde till någon annan när jag behövde assistans med Internetuppkopplingen. Numera har jag tydligen fått ett rykte om att vara duktig på det här med mobilt bredband. I alla fall mina grannar har fått för sig att jag är väldigt duktig på sådant här, och det kanske stämmer till viss del. Jag kan de mest basala sakerna åtminstone men om det är något som krånglar ordentligt så är jag nog lika okunnig som en femåring har någon aning om hur man rensar en abborre. 


Men ikväll så ringde några grannar och ville ha min expertis och kunnande. Jag cyklade iväg och tittade på deras problem. De fick inte igång deras mobila bredband ( som för övrigt var precis likadant som jag har, nämligen Tele2 mobilt bredband Large ). Det dröjde emellertid inte länge innan jag hade funnit vad problemet berodde på, knappat in PIN-koden och fått igång alltsammans. Nu vill jag inte skryta eller spela fröken märkvärdig eller så, men problemet var inte direkt så jäkla stort ( tack och lov, då behövde jag inte se ut som en teknisk nolla och mitt rykte som kunnig på det här området är ännu intakt, för hur länge till vet jag dock inte haha ). Det var bara att sätta in usb-modemet i usb-porten, låta datorn hitta programmet och sen knappa in koden och sedan var det inte mer med det. Men det var roligt att få beröm och tack i alla fall, trots att min prestation var ganska liten. 


Vad jag däremot noterade var vilken dålig täckning och hastighet de hade. I början fick de som högst bara in 2G, vilket ju inte är någon hastighet att tala om alls. När vi hade flyttat runt på datorn lite varstans så fick de åtminstone 3G. Men varför kan de inte få Turbo 3G som jag har? Jag bor ju bara några hundra meter bort från dem. Visserligen så vet jag ju att hastigheten skiljer sig väldigt mycket beroende på var man befinner sig, så jag borde ju inte vara förvånad. Men att täckningen är så annorlunda hade jag inte riktigt trott på tidigare. Så grannarna får leva med enbart 3G, om de nu inte finner det optimala stället i huset som ger riktigt bra täckning förstås, medan jag surfar vidare med min turbo 3G-täckning;) Och jag är glad att jag kan vara till någons hjälp också. Man blir lite glad och stolt över sig själv när man har lyckats hjälpa andra,faktiskt. 

Av roboguy - 8 september 2010 17:51

Man börjar nästan bli lite tveksam till att vara kille när man läser två undersökningar som tydligt visar att det är dåligt att bli över femtio ( då är vi det svagare könet enligt undersökningen ) och att vi drabbas oftare av försämrat minne.



http://halsa.msn.se/6063


Nu tycker jag det är hög tid att det kommer någon undersökning som visar på något positivt istället!

Av roboguy - 8 september 2010 14:23

Jag blir bara mer och mer förtjust i Centerpartiet. I och för sig så har jag inte så grundligt tittat igenom var de står i andra frågor, men jag är inte så intresserad av så många andra frågor heller. C och MP har gjort att jag har valt att avlägsna mig från Piratpartiet mer och mer, då det enligt mig skulle vara direkt oansvarigt att rösta in dem. 


På frågan om tänker ni införa datalagringsdirektivet, så svarar Centern såhär: "

Nej. Datalagringsdirektivet är en ytterst integritetskränkande lagstiftning som dessutom skulle innebära höga kostnader för internetoperatörerna, vilket i slutändan kommer att drabba konsumenterna. 

Dessutom ser vi inte positivt på tendenserna till mer registrering på internet." 

( http://www.metro.se/2010/09/07/68465/teknikfragorna-vi-vill-ha-svar-pa-for/ ).


Läs det där sista en gång till: Dessutom ser vi inte positivt på tendenserna till mer registering på Internet! Ljuv musik i mina öron. Men å andra sidan- var inte bland annat Centern pådrivande i frågan om att införa FRA? Jag vill minnas att det stod något om att Centern tvingade dem som sade nej till FRA att antingen rösta ja eller rösta blankt. 


Miljöpartiet säger såhär:

Direktivet har fällts i den tyska Författningsdomstolen för att det kränker den personliga integriteten. 

Det pågår en EU-utvärdering för att se om det måste ändras. Sannolikheten är stor att Europadomstolen river upp det. 

Miljöpartiet är emot direktivet och vill inte att det genomförs i Sverige."

( http://www.metro.se/2010/09/07/68465/teknikfragorna-vi-vill-ha-svar-pa-for/ ). 


Dessvärre säger Socialdemokraterna att det finns en skyldighet att införa det här direktivet?! Ursch. Sverige ska ut ur EU. Varför ska de sitta och bestämma vilka regler och lagar som vi ska följa? 


Men som sagt, extra plus till Centern för deras hållning i den här frågan! 

Av roboguy - 8 september 2010 13:13

Jag har tittat på de två första avsnitten av Elfte timmen. Programmet lanserades ju med bland annat att det är för lite humor i politiken, och politik ska ju vara roligt. Jag håller med helt om att det finns alldeles för lite humor i både politiken men också i de flesta partiledare. Men Elfte timmen är ingen höjdare tyvärr. Som mest blir det lite småroligt i slutet, då en imitatör ringer in och låtsas vara den ena eller den andra. Som i avsnittet igår, då Lars Ohly fick "prata" med både Göran Hägglund och Leif GW Person som nyss hade startat MI, Manligt Initiativ. Det var faktiskt lite småroligt i alla fall. Ingen skugga må falla över Peter Settman dock, det är ett bra intiativ som han har gjort- att försöka pumpa in lite humor i valrörelsen så man också får se lite mer avslappnade partiledare/språkrör istället för de stela fasader som de hela tiden måste visa upp. 

Av roboguy - 8 september 2010 00:58

Så var då årets Idolcirkus igång och det mesta är sig likt. Laila Bagge är fortfarande otroligt het bland annat. Men det var en av deltagarna som jag gillade extra mycket och det var Jimmy Claesson, som förra året blev sågad men som i år tog en härlig revansch. Sådant gillar jag. Någon som tog den konstruktiva kritiken, förvandlade det till något att arbeta mot och sedan lyckades när han ställde upp inför juryn igen. En jävlar anamma-attityd man ser alltför sällan av nuförtiden. 

Presentation

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20
21
22
23 24 25 26
27 28 29 30
<<< September 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards