Alla inlägg den 13 september 2010

Av roboguy - 13 september 2010 23:37

Frozen var riktigt spännande. Samtidigt som filmen kunde vara lite långsam stundtals, men samtidigt så finns det ju inte så mycket att göra medan man sitter och väntar och hoppas på att bli räddad från liften som har stannat. Ett av de bästa samtalen som de tre vännerna Parker, Joe och Dan har är den som handlar om vilket sätt att dö som är värst. De kastar fram förslag som handlar om allt från att brinna ihjäl till att bli attackerad av hajar, men det värsta tänkbara sättet är att hamna i Sarlaccgropen enligt Joe;) Vi som har sett Jedins återkomst vet vad han talar om.


De tre skådisarna som spelar Parker, Joe och Dan gör ett bra jobb. Även om jag kan tycka att Parker är lite tråkig och klichéaktig eftersom hon gör precis det som en kvinna förväntas göra, gråta och klaga och dessutom börjar hon prata om sin hundvalp som är kvar i lägenheten och hur ska den klara sig när hon sitter fast i skidliften?

Man förstår också att Joe hade tänkt att vara med sin bästa kompis ensam i skidbacken, att flickvännen Parker är en belastning. Dan tycker inte det men Joe säger flera gånger att han hade önskat att få vara ensam tillsammans med Dan. Aggressionerna förstärks ytterligare när de har varit fast en stund i skidliften. Men jag känner lite för Joe, mycket på grund av att det sällan är roligt att vara med en kompis om denne är med sin flickvän samtidigt. Man kan oftast känna att man mest är i vägen och att man egentligen bara borde gå iväg.  


Men Frozen var spännande och intressant medan den pågick. Det är inte så illa direkt, så den här filmen kan man med fördel titta på medan mörkret trycker sig mot fönsterrutan.

Av roboguy - 13 september 2010 19:14

Trots att det var mot bättre vetande såg jag Robocop då jag var alldeles för ung för att egentligen få se filmen. Det var kanske det som gjorde mig så härdad inför filmvåld senare? Jag vet inte, det kan väl bara en psykolog utröna hur det ligger till med den saken;) I alla fall så är ju den ocensuerade versionen ( som jag inte tror visades på TV tack och lov ) en av de råare filmer som har gjorts. Särskilt inledningen där konstapel Murphy brutalt blir nedskjuten av skurkarna- ja,inte bara nedskjuten! Nåväl, just den scenen satte sina spår i min ungdom. Jag minns att jag tyckte att den var mycket obehaglig. Jag tycker fortfarande att den är obehaglig att titta på när jag ser filmen i dag. 


Men Robocop är en av mina favoritfilmer i alla fall och i dag har jag haft ett litet Robocop-maraton. Hittills har jag sett de två första filmerna, men jag tror jag struntar i att se den tredje filmen. 




http://www.youtube.com/watch?v=D7rjLQuW2nQ

Av roboguy - 13 september 2010 18:31

Det saknas en riktigt bra politisk thrillerfilm i det här landet. Den enda jag kommer att tänka på direkt är Sista kontraktet, men den filmen var ingen höjdare. Nej, vad som skulle vara intressant var om någon modig filmskapare ( men sådana finns det väl ingen av i det här landet?) skulle göra en thriller som gick ut på att någon rikskandidat eller minister blir mördad och sedan visar sig spåren leda till en hemlig, svensk superskurkar. Det skulle också vara roligt om man kunde filma i riksdagen, samt om man fick spränga den också;) Ungefär som man spränger Vita huset i filmen Independence day. DET skulle vara något att blogga om, om något sådant inträffade i en svensk film. Men vi har ju duktiga personer som gör bland annat effekter till filmer i Hollywood så det skulle ju inte vara så svårt för dem att spränga riksdagshuset i luften?;D

Av roboguy - 13 september 2010 15:26

Den tredje filmen i den här serien är betydligt svagare än vad andra filmen var men är ändå klart bättre än första filmen. Dead end kickstartar med en härlig scen- en tjej får en pil genom ena bröstet innan mutanten avslutar med en pil som far genom hennes huvud och genom ögat, så att ögat ploppar ut;D


Sedan så handlar den här filmen om en fångtransport som blir attackerad av mutanterna och sedan så tvingas fångarna och poliserna samarbeta för att överleva. Samarbetet går väl inget vidare direkt. En sak som jag har undrat är hur mutanterna egentligen kan återkomma? Redan i första filmen så verkade det som att de mutanter som var med där blev dödade, ändå återkommer speciellt en av mutanterna i samtliga filmer? Han måste ha någon mystisk specialitet som gör att han kan överleva allt;) Men man ska inte ägna så mycket tankekraft till de här filmerna. Synd bara att det inte finns så många härliga scener i den här. Det mesta känner man igen från de tidigare filmerna. Mutanterna tycker dock om att binda fast sina offer med taggtråd. En av dem blir upphängd i lyftkranen som finns på mutanternas lilla bil, och sedan släpas han längs vägen tills han dör;) I en annan av filmens bättre scener så får en av fångarna huvudskålen uppskuren och sedan tar sig mutanten en smakbit av dennes hjärna. 


Annars stör jag mig mest på Alex, som varje gång säger " I just want to go home" till vem som hon är stöter på. Hon upprepar detta mantra i princip hela tiden och det blir väldigt tröttsamt. 


En halvbra film helt enkelt, men tyvärr lever den inte upp till andra filmens standard. Men ett hyfsat bittert slut gör ändå att  helheltsbetyget snurrar uppåt en smula. Och det är ganska troligt att det snart kommer en Wrong turn 4. 

Av roboguy - 13 september 2010 15:15

Efter att ha sett samtliga filmer i den här serien så konstaterar jag att den andra filmen är den som jag tycker bäst om. Jag hade nästan tänkt att inte se de två andra filmerna efter att jag inte hade blivit särskilt imponerad av den första filmen, men det var tur att jag ändå genomförde projektet att se alla filmerna. Annars hade jag gått miste om denna, till exempel;) 


Filmen börjar på bästa tänkbara sätt. En mycket vacker kvinna, Kimberly, är påväg till en dokusåpainspelning men blir stoppad av mutanterna och blir delad på mitten ( mycket snygg scen för övrigt ). Just det där med att det förekommer en dokusåpainspelning låg förmodligen helt rätt i tiden när filmen kom och det var också väldigt bra att de använde sig av något annat istället för att upprepa samma sak från första filmen- att några far vilse och så blir de attackerade. De karaktärer som förekommer här är förstås väldigt mycket klichéer. Vi har machokillen som bara har en enda sak i skallen och som hela tiden snackar med kvinnorna för att de ska gå med på att ha sex med honom, sedan har vi förstås "bimbon" som ska se till att höja tittarskaran genom att ha sex med någon av deltagarna och visa upp sig utan kläder så ofta som möjligt ( men detta straffar sig i vanlig ordning förstås). Straffet kommer i form av att en av mutantpojkarna smygrunkar medan kvinnan ligger och solar ( topless förstås ) och då blir mutanttjejen lite sned på killen och hugger ihjäl bimbon ( Elena ). Sedan tar mutanttjejen på sig Elenas hår och så har mutanterna sex med varandra. Ja, det är vansinnigt roligt faktiskt- och den här filmen har en hel del liknande guldkorn. 


Men den som är absolut bäst i den här filmen är utan tvekan Henry Rollins. Det här är första gången som jag ser honom i en långfilm och där han har en ganska tung roll. I början verkar han mest bara vara gapig och en smula tråkig men det där förändras senare när han blir "Rambo" och börjar beta av mutanter. Det här är också en detalj som gör andra filmen bättre än första, här slår karaktärerna tillbaka mot mutanterna. I första filmen så flydde karaktärerna nästan hela tiden. 


Äckelfaktorn är inte så skyhög här, men visst förekommer det både lite slakt och lite tarmar och annat smått och gott;) Wrong turn 2 var både underhållande och klart bättre än vad första filmen var. En riktig höjdare som man kan sitta och mysa med i höstrusket. 

Av roboguy - 13 september 2010 13:05

Alltid lika trevligt med sådana här härliga nyheter- det blir en femte film i den här serien! Jag har inte sett den senaste filmen ännu men jag hyser förtroende för att den kommer att vara bra, om man ska tro trailern. Den kan i alla fall inte vara sämre än den tredje filmen, för den har hittills varit den sämre av de filmer som har gjorts hittills. 

Och Resident Evil Afterlife går riktigt bra just nu, redan under premiärhelgen har den spelat in 27 miljoner dollar.








http://www.moviezine.se/artikel/5555-femte-resident-evil-paring-garingng


Presentation

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20
21
22
23 24 25 26
27 28 29 30
<<< September 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards