Alla inlägg under september 2010

Av roboguy - 7 september 2010 00:12

Trots en del logiska luckor så var Hush riktigt spännande stundtals. Jag menar, varför ändra på ett välfungerande koncept? Trots att man har sett ungefär samma handling i många andra filmer så blir det fortfarande nagelbitarspänning på hög nivå. Handlingen är enkel- ett par råkar se att det finns en naken, fastbunden tjej i en lastbil som kör om dem. Efter en del vändningar så blir killens flickvän också ett av offren som hamnar i lastbilen och efter det så följer en följar John-lek som både resulterar i att killen blir anklagad för att vara mördare samtidigt som han gör allt för att hjälpa flickvännen. 


Men det fanns en del saker som irriterade mig och det var framför allt i början av filmen då huvudpersonerna Zake och Beth bråkade mest hela tiden. Det är inte så roligt att titta på medan ett par bråkar med varandra och det blev mindre roligt när man förstod att Beth hade varit otrogen mot Zake, men trots det verkade det som att hon försökte få det till att det var Zakes problem. Jag kan nästan satsa en femhundring på att om det hade varit Zake som hade varit otrogen så hade det varit helt och hållet hans fel ( varför kan du inte hålla kuken i styr din jävel ), men när tjejen har varit otrogen så finns det nästan alltid förmildrande omständigheter? I det här fallet handlar det om att hon tycker att Zake är tråkig och att han inte är tillräckligt "manlig". 

En annan sak är hur de genrebestämmer filmer numera egentligen? Det stod bland annat att det här ska vara en av de bästa brittiska skräckisarna på länge, men det här är verkligen ingen skräckfilm. Thriller, ja. Men skräck, definitivt inte. 


Och så var det där med luckorna. Varför kidnappar mannen kvinnor? Jag antar att det handlar om trafficking, men något svar får vi aldrig. Och hur kommer det sig att polisen alltid ska vara så tröga? Aldrig tror de på den panikslagna killen/tjejen. Och hur var det med den där killen som jobbade på macken? Han som verkade vara inblandad i alltsammans? Visserligen får man ett svar i slutet av filmen, men denne mystiske medarbetare får man aldrig veta någonting om- annat än att han dödar en vakt som börjar komma sanningen på spåren. 


Ett stort plus, förutom spänningen, i den här filmen var också att man aldrig får se skurkens ansikte. Han förblir hela tiden mystisk och skulle lika gärna kunna vara "vem som helst". 


Men sammanfattningsvis; Hush är riktigt spännande om man klarar av att bortse från några av luckorna i handlingen. Perfekt film för en regnig höstkväll!

Av roboguy - 6 september 2010 19:06

En ganska enkel, men samtidigt väldigt bra, uppfinning. Ett tips som jag läste i tidningen PC för alla. Med lite folie så förbättrades täckningen mycket för mig. Ibland är det enklaste det allra bästa.





  

Av roboguy - 6 september 2010 15:43

Jag kan inte hjälpa det- men ju mer man får veta angående den kommande Alien-prequel-filmen desto mer börjar jag vänta på den filmen. Det är inte så bra, om något så borde jag ha lärt mig för länge sedan att inte bygga upp förväntningar ( som nästan aldrig infrias heller ) och vad värre är så handlar ju det här om en sorts ny film till en skräckis som är en klassiker i dag. Men det känns ändå betryggande att det är Ridley Scott som tar hand om det här. Eller så kanske det är en nackdel?! Nåja endast tiden kommer att visa om det är bra eller dåligt. Men det senaste angående den här filmen är i alla fall att Scott säger att filmen kommer att bli mycket otäck och att han vill att filmen ska ligga på samma nivå som Camerons mästerliga uppföljare. Det vattnas ordentligt i munnen på mig redan nu;D




http://www.moviezine.se/artikel/5509-otack-alien-prequel-enligt-scott


Av roboguy - 6 september 2010 13:29

Vilket utmärkt grepp filmskaparna bakom Piranha 3D använder sig av inför uppföljaren. Vem vill du se bli uppäten av mordlystna pirayor? Jag har ett x antal kandidater som det skulle vara väldigt roligt att se bli slaktade, men å andra sidan så vill jag egentligen inte se den jag har som "favoritmordoffer"-kandidat. Men visste vore det ändå ganska roligt att se Paris Hilton bli sliten i stycken?! Närmast sörjande- ingen! Ja, utom en och annan fjortis som följer Paris slaviskt, förstås;P 

Jag har fler (hat) kändisar som jag gärna skulle rekommendera filmskaparna att använda sig av men hur kommer man i kontakt med dem?;)




http://www.moviezine.se/artikel/5506-kandisoffer-sokes-till-nya-piranha-3d


För övrigt så har min innovationsförmåga stigit till nya nivåer. Jag tycker om att experimentera i hur jag ska göra för att få bästa möjliga täckning för mitt mobila bredband- och det jag har kommit på i dag är kanske inte världsomvälvande men det verkar fungera ganska bra hittills faktiskt- att lägga en bok/snusdosa baktill på datorn så att den kommer upp något, närmare fönsterrutan te.x., och därmed får modemet bättre möjlighet till att kontakta masten ( eller vad den nu söker efter ). Hurra, hurra... Ja, jag vet inte riktigt. Men det uppkom ett oväntat resultat som har visat sig vara fantastiskt bra- nämligen att tangentbordet har hamnat i ett nedåtlutande läge och det känns mycket skönare att sitta och skriva. Hah! Einstein, släng dig i väggen, för här kommer jag;) Jag nöjer mig med om jag får Nobelpriset redan nästa år, det kvittar i vilken kategori, bara ni instiftar ett nytt som har med film att göra, så kan jag vinna det! 


Jag är en smula hög på koffein just nu. I det närmaste tvångsmässigt häller jag i mig kaffe, fast jag egentligen inte behöver göra det. Koffeinet har inte den där direkta verkan längre som den hade när man började med kaffe en gång i tiden. Numera krävs det att man dricker flera koppar innan man uppnår önskad effekt, och ibland får man inte ut någonting alls av det mer än att man måste springa på toa i parti och minut samt att man får lite ont i magen. Att dricka massvis med kaffe och inte ha käkat något är ingen lyckad kombination. Men man måste ju hålla ryktet som kaffaälskare levande, och då måste man vara beredd på att göra lite uppoffringar;) 


Goe Gud vilket kalasväder vi har i dag. Solen skiner och temperaturen ligger på sexton grader. Inte dumt alls, dessutom är det vindstilla. Tror jag måste ge mig ut på en promenad tillsammans med Janna. Hon behöver inte röra på sig något mer på flera dagar egentligen, ty vi har varit ut och jagat med henne hela helgen så hon har varit alldeles slutkörd, stackaren. Men tack och lov så är hon mycket vältränad så hon återhämtar sig snabbt. 

Av roboguy - 6 september 2010 00:45

Nja, jag vet inte riktigt vad jag ska säga faktiskt. Iron man har aldrig varit någon större favorit hos mig, men den första filmen var i alla fall överraskande bra- fast jag inte riktigt vet vad som gjorde att jag tyckte att den var bra. Det är ungefär samma sak med uppföljaren men i den här nya filmen så är det ändå betydligt mer påskostat ( vem hade trott något annat?) och det finns en del mycket storslagna och fina scener. Actionscenen vid F1 i Monte carlo var riktigt nice ( och det var häftigt att Starks dräkt förvarades i något som såg ut som en "portfölj). Skurken Ivan Ranko gör en synnerligen snygg entré, med sina elpiskor. Sedan var också fighten mellan Iron man och Rhodey både rolig och snyggt filmad. Och sedan, inte minst, slutscenerna med allt flygande överallt och exploderande osv. Det var det som var bra med den här filmen.


Det som var mindre bra, för att bara nämna några detaljer, var att det var för mycket dialog och teknik och alldeles för lite action. Det hände alldeles för lite för min smak, man fick vänta alltför länge innan det blev action. Men Tony Starks arbetsrum är det som jag antar att vi kommer att ha inom en nära framtid, med skärmar som hänger i luften, en robotröst ( Jarvis ) som frågar vad han kan göra osv. Men mest blev jag nog irriterad på Pepper som inte är VD eller ens fru till Tony- hon är hans överbeskyddande mamma som lägger sig i hela tiden ( förvisso för att skydda företaget så klart men ändå-give the poor guy some room, please). Måste Tony fråga om lov om han får andas till och med? Jesus, låt mannen leva lite?

En annan sak var att jag tycker att Tony har på sig Iron Man-dräkten alltför ofta. Men å andra sidan så gör det ingenting att man får se mer av dräkten, då den sedan den första filmen har blivit lite snyggare och lite bättre datoranimerad ( även om det ser väldigt tillgjort och fult ut i vissa scener ). Dock så finns inte den där magiska känslan kvar som i alla fall jag fick när jag såg trailern för första filmen för några år sedan. Då var Iron Man uppe i luften och flög, plötsligt dyker det upp två ( tror jag att det var ) jaktplan som förföljer honom. Snyggt gjort, och det var också en av de bästa scenerna i första filmen. I uppföljaren så fungerar inte flygscenerna lika bra längre, det är inte riktigt lika snyggt och själva poängen ligger inte heller på själva flygmomentet- här är flygandet ett sätt att undkomma fiendeelden. Men icke desto mindre så var det fortfarande jävligt snyggt då Iron Man glider fram på vatten och korsflyger mellan betongpelare för att undkomma raketer som skjuts mot honom. Men det var ändå en större grej när det begav sig förra gången. 



Scarlett Johansson var med alldeles för lite, hon hade gott och väl kunnat få lite mer tid på sig i den fina dräkten som hon har på sig;) Samuel L. Jackson ska ju inte direkt vara med så mycket, men han kan väl ändå få lite mer tid han också? Downey Jr måste man ju naturligtvis också nämna, och jag tycker om honom här också även om jag föredrar honom i roller som Sherlock Holmes istället. Men hans gestaltning av Tony Stark är riktigt bra, och jag gillar särskilt hans rastlöshet. 


Men som helhet var väl filmen ändå hyfsat underhållande. Fast Iron Man är inte riktigt min grej. Jag gillar Batman och Superman och Punisher bättre. 

Av roboguy - 5 september 2010 15:51

Som man beter sig mot andra får man själv räkna med att bli behandlad. Det är väl så ett gammalt fint ordspråk lyder? Som du bäddar får du ligga, fast kanske den liknelsen inte riktigt är passande i den här frågan.


Nåväl, det är en gammal sanning men den behöver nödvändigtvis inte alltid stämma. Jag har förmodligen varit det största svinet mot en person som tänkas kan, och jag förtjänar verkligen inte att hon fortfarande ens vill skriva/prata/ veta av mig. Men hon finns fortfarande kvar, trots allt. Ja, trots allt som har hänt under den senaste tiden och trots hur jag är och hur jag beter mig, så finns hon kvar. 

Jag har kommit fram till något som liknar vid en insikt. Vad är egentligen viktigast? Att ha kvar denna underbara person, eller att fortsätta behandla henne som något katten har släpat in? Ja, svaret på den frågan borde ha varit självklar för mig för länge sedan. Varför ser man inte det uppenbara när man har det mitt framför ögonen? Oacceptabelt. 

Jag vet inte riktigt vad som hände, om jag ska vara ärlig. Jag försöker komma ihåg varför jag plötsligt "hatade" dig. Vad var orsaken till det egentligen? Hur mycket jag än bökar omkring i minnet så kan jag inte komma på det längre. Vad det var som gjorde att jag gjorde en hundraåttiograders vänding, och helt plötsligt började att hata. Varför, varför, varför. Varför har jag inget svar på det?

Jag vet bara vad det har gett mig- intet och inget. Vad jag har tjänat på att hålla på såhär? Ingenting, mer än att jag isolerat mig, och gjort mig väldigt mycket ensam och osocial och tråkig. 


Jag vet inte vad jag har gjort för att förtjäna det men du ska i alla fall veta att jag är jävligt glad över att du faktiskt finns kvar fortfarande och att du fortfarande vill prata med mig. 

Av roboguy - 5 september 2010 01:48

Jag hade inte så höga förväntningar på den här filmen- men den var bättre än vad jag trodde att den skulle vara. Okända skådisar men det ska inte låta en bli skrämd ( i alla fall inte varje gång, för ibland kan okända skådisar överraska) och så var fallet den här gången. Ingen övertygade väl alltför mycket och jag kände inte igen någon av dem i alla fall.


Det komiska upplägget i filmen kan möjligen slitas ut lite för länge, men i vissa fall så kvittar det. Såhär ser upplägget ut- en riktigt dålig bov ( som naturligtvis är hyfsat godhjärtad ) vill hämnas på den domare som har sett till att han har hamnat i fängelse ända sedan han var liten, osäker unge som egentligen bara behövde få sig lite aga så hade ungen förmodligen bättrat sig. Men icket, ungen hamnar i fängelse igen och igen och igen tills dess han är en ung man och bestämmer sig för att han vill hämnas på domaren som har satt honom i fängelse- fast det är försent, ty domaren har dött och hans son har tagit över. Okej, fuck. Men mannen kommer på ett sätt att få domarens son i fängelse och sedan ser bara den unga mannen till att hamna i samma cell som domarens son- och hämnden kan börja;D Dramatiskt trummvirvel. 


En hel del fördomar angående fängelse förstås- som den klassiska "duschscenen" och det faktum att domarens son inte har en jävla aning om hur man klarar sig i fängelset. 


Jag tycker att det här var helt okej och filmen är faktiskt, tro det eller ej, rätt rolig, faktiskt. Ta en öl, eller två, och se den här filmen så funkar den helt perfekt. Om man inte har alltför höga krav på komiken och skämten, förstås. 

Av roboguy - 5 september 2010 01:28

Filmen börjar som en parodi- och fortsätter i samma stil. Questin- varför är kvinnan ute och klättrar på ett berg- med så lite kläder på sig? It makes no seans. Inte för att jag klagar direkt, för hon var ju riktigt fin;D


Men sedan fortsätter det som om detta vore en parodi fast filmmakarna inte vill att det ska vara det ( antar jag i alla fall ). En grupp ungdomar råkar sammanföras, de letar efter en mack men hittar ett hus- ett hus som direkt visar sig vara "mutanternas" hem. Oja! En av kvinnorna i sällskapet är jättejättekissnödig men när de väl hittar toaletten i "mutanthemmet" så verkar hon allt annat än kissnödig- direkt så börjar hon rätta till sitt hår, titta sig omkring osv. 


Mutanterna är parodier på mutanter. Eller de ska kanske inte kallas för mutanter, de är tydligen "inavlade" och när man är inavlad så utvecklar man tydligen automatiskt smak för människokött. Dessutom, som man säger i inledningen, så har de inavlade superstyrka. Yeah right. Vem köper det?! 


Till råga på allt så är ett av vakttornen som karaktärerna klättrar upp i extremt datoranimerat. Detsamma gäller förmodligen skogen som de hoppar ned i, trädgrenarna där ligger lite för passande för våra kära huvudpersoner. Trädgrenarna ligger lite för perfekt, det går lite för enkelt för dem att ta sig fram och ljudet runtomkring får mig att misstänka att alltsammans är uppbyggt i en trygg och varm studio och inte mitt ute i skogen. 


Wrong turn var kort och gott inte så bra. Det stora problemet var att filmen hade alldeles för bråttom, det hann aldrig bli varken skrämmande eller spännande. Och dessutom var det alldeles för ont om blod och äckel. Sådant tycker jag att det ska finnas gott om i den här typen av filmer. De som blir rädda för det här- de borde hålla sig undan "seriös" skräck för det här var ingen skräckfilm utan en parodi på låt oss säga The hills have eyes. En riktigt dålig parodi dessutom. 

Presentation

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20
21
22
23 24 25 26
27 28 29 30
<<< September 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards