Direktlänk till inlägg 11 oktober 2010

Kurt Josef Wagle og legenden om fjordheksa

Av roboguy - 11 oktober 2010 23:48

Död snö-regissören Tommy Wirkola har gjort en komisk version av The Blair Witch project, och stundtals är den faktiskt riktigt rolig- den ger kanske inga gapskratt men den har en del komiska guldkorn som dyker upp med jämna mellanrum. Det här verkar vara något av Wirkolas signum, då liknande komik även förekom i Död snö. 


En del lågvattenmärken fanns emellertid, om man nu inte tycker att det är skitroligt ( sorry ) med att en får lite skit i ansiktet och att karaktärerna tvingas dricka sin egen urin för att överleva. Den stackars kameramannen, Pablo, får en massa gliringar eftersom han är utlänning bland annat! Annars ligger komiken framför allt i dialogerna. 


Min favorit i filmen är polismästaren Burt Erik. Han har te.x en poster av den senaste Rambofilmen upphängd på väggen på hans kontor och han håller i ett vapen i princip hela filmen. Hans beskrivning av sig själv är klockren: " Jag heter Burt Erik Johansen och är traktens polismästare. En vanlig dag på jobbet kan bestå av att återföra borttappade får och kräva in hembränningsavgifter. Jag gillar att övningsskjuta. Gärna på rörliga måltavlor. Havsörnar och sånt". 


Den enda som var onödig var karaktären Rock, som kändes onödig på grund av att han inte var så roligt fast han skulle vara den knäppa karaktären i den här filmen. Den som är klart roligast är huvudpersonen himself, Kurt Josef. Han behöver inte spela över något, det räcker gott och väl med hans urfåniga skratt och att han ser så beskedlig och ja, nästan lite dum ut hela tiden! Han är en arketyp av en gammeldags fiskare med helskägg och tjock bomullströja och liten mössa på sig konstant. Riktigt bra faktiskt! 


Det här är en film som funkar framför allt om man tycker om Blair Witch Project. I och för sig förstår man skämten ändå så det är inget krav att man måste ha sett den filmen! Jag tycker att Kurt Josef Wagle og legenden om fjordheksa var en smårolig film. Nu ser jag väldigt mycket fram emot Wirkolas debutfilm i Holywood. Denne norska regissör kan fan i mig gå hur långt som helst. Och nu måste jag fan i mig se Kill Buljo!

 
 
Ingen bild

katten

12 oktober 2010 09:54

haha du skriver ju bara om filmer ju.hur roligt är det på en skala.skriv om hur bra det går får luleå hockey just nu.,annnars total sågar ju dom, sen om matchen ikväll kan du ju skriva om hahah.
hoppas att du är vaken nu och kan läsa detta redan nu haha men jag tror knapppt att du är vaken och janna ligger säkert och väntar på att bli hämtad nu.vi ses senare idag hahah.

roboguy

12 oktober 2010 13:24

Ja men det här är en blogg som framför allt vänder sig till dem som är intresserade av film;) OM du vill läsa om Luleå hockey så kan du ju starta en egen blogg och skriva enbart om sport;D Men du är ju så dålig på att skriva så ingen skulle orka läsa din blogg haha;D

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av roboguy - 27 augusti 2015 11:56


  Ifjol var man en frekvent besökare i Badhusparken men i år har det inte blivit av att vara däe alls av någon anledning.  Jag vet inte varför. Det kan förstås ha varit på grund av vädret men det är inte hela sanningen. Helt enkelt har man inte ta...

Av roboguy - 25 mars 2014 21:57


Jobbet gick bra även om jag börjar bli lite trött på att enbart vara på ställen som jag redan varit på, bland annat ifjol. Jag skulle vilja prova på och städa på något av de nya ställena som de har införskaffat sedan jag var där sist.    Nåja, de...

Av roboguy - 18 mars 2014 22:07

Har precis avslutat en reprisering av arbetsmomenten och det visade sig ha tillförts några nya element sedan man var här och jobbade förra sommaren, men det är väl inget som ska gå ganska snabbt att lära sig får man hoppas. Inlärningen är precis avsl...

Av roboguy - 17 februari 2014 22:05


Ja, den frågan är berättigad: Vad fan ska man gå omkring och vara glad för på en sketen måndag? Det finns inga anledningar till att man ska gå omkring och vara glad och se ut som att man precis har lurat av Joakim von Ankas hela förmågenhet och sitte...

Av roboguy - 13 januari 2014 22:03


Jag vet inte riktigt vad jag gör för fel men det börjar påminna starkt om när man gick på universitetet- inget självförtroende, man sitter knäpptyst vid fikabordet och skrattar och smilar på kommando snarare än att man tycker att något är särskilt ro...

Presentation

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27
28
29 30 31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards