Direktlänk till inlägg 30 oktober 2010

Beck Levande begravd

Av roboguy - 30 oktober 2010 00:30

Jag tycker bättre om den här och den andra filmen, I stormens öga, för det märks i alla fall att det har satsats mer resurser på dem jämfört med dem som har direktexport in i TV4 på söndagskvällarna. Men- jag hoppas att det är slut nu. Peter Haber verkar vara ganska trött på den här rollen nu, och detsamma gäller Mikael Persbrandt. Eller så går de bara på sparlåga för att de kan de här karaktärerna utan och innan vid det här laget. 


Jag tycker inte att skräckelementen fungerar i den här filmen. Alltför mycket har lånats direkt från amerikanska skräckfilmer. Typiska "skräckscener" som man har sett hundratals gånger tidigare. Inledningen, i biltvätten, är väl direkt snodd från någon annan film eller hur? Jag har för mig att jag har sett det där användas i åtminstone två andra filmer. Och mördaren har mask för ansiktet. Hur många svenska mördare har det egentligen? Ring och fråga GW Person! Nej att blanda in skräckelement i en typsik svensk deckare fungerar helt enkelt inget vidare. 


Däremot tycker jag om Gunvald och Oscars samspel. Det är ganska uppenbart att Oscar ska bli Gunvalds efterträdare men för att göra det så har han en stor kostym att fylla ut, vilket han definitivt inte gör. Men det är roligt att se dem agera tillsammans, den unga och rädde mot den luttade och hårdföre. Men Gunvald står ganska mycket tillbaka i den här, kanske för att han har haft en ledande roll i några av de övriga filmerna. Den bästa scenen med Gunvald klaras av ganska snabbt. Scenen på MC-klubben måste ju bara bli ytterligare en av många klassiska ögonblick som Gunvald har. 


Du som inte har sett filmen ännu, sluta läsa här!




Annars undrar jag bara, vilka är det som fortfarande skickar kassettband? Här gör man i alla fall det, och detta trots att bland annat Beck numera sitter och läser på en laptop. Det känns lite konstigt, faktiskt. En annan sak som jag stör mig på är hjälpsamma grannar. När Beck och gänget ska hämta in en misstänkt och knackar på dörren så öppnas direkt granndörren och en äldre kvinna tittar ut och frågar "Vad är det frågan om? Ska ni skjuta honom?". Jo tjena. Och så ännu en grej- på bokaffären behöver Beck bara fråga efter en mening och i vilken bok den meningen kan tänkas finnas? Den hjälpsamma damen funderar lite, behöver inte ta hjälp av dator eller någonting alls, utan kommer på att det är ju den där boken ja, just det ja, här har ni den kära kommissarie... Yeh, right? 


Och så det obligatoriska skämtobjektet- Becks granne som slutade vara rolig för ungefär tjugo filmer sedan. Här har han ingenting att komma med egentligen även om det var liite roligt att han skulle medverka i ett program som hette "Ensamma män söker ett husdjur". 


Men som helhet, filmen fungerar okej och är ungefär som de andra filmerna i Beckserien, varken mer eller mindre. Så tycker du om Beck ska du naturligtvis se den här. 




  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av roboguy - 27 augusti 2015 11:56


  Ifjol var man en frekvent besökare i Badhusparken men i år har det inte blivit av att vara däe alls av någon anledning.  Jag vet inte varför. Det kan förstås ha varit på grund av vädret men det är inte hela sanningen. Helt enkelt har man inte ta...

Av roboguy - 25 mars 2014 21:57


Jobbet gick bra även om jag börjar bli lite trött på att enbart vara på ställen som jag redan varit på, bland annat ifjol. Jag skulle vilja prova på och städa på något av de nya ställena som de har införskaffat sedan jag var där sist.    Nåja, de...

Av roboguy - 18 mars 2014 22:07

Har precis avslutat en reprisering av arbetsmomenten och det visade sig ha tillförts några nya element sedan man var här och jobbade förra sommaren, men det är väl inget som ska gå ganska snabbt att lära sig får man hoppas. Inlärningen är precis avsl...

Av roboguy - 17 februari 2014 22:05


Ja, den frågan är berättigad: Vad fan ska man gå omkring och vara glad för på en sketen måndag? Det finns inga anledningar till att man ska gå omkring och vara glad och se ut som att man precis har lurat av Joakim von Ankas hela förmågenhet och sitte...

Av roboguy - 13 januari 2014 22:03


Jag vet inte riktigt vad jag gör för fel men det börjar påminna starkt om när man gick på universitetet- inget självförtroende, man sitter knäpptyst vid fikabordet och skrattar och smilar på kommando snarare än att man tycker att något är särskilt ro...

Presentation

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27
28
29 30 31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards