Direktlänk till inlägg 20 november 2010

Trollkarlens lärling

Av roboguy - 20 november 2010 16:11

The Sorcerer´s apprentice bränner av mer pengar och effekter än vad tex Sveriges samlade filmproduktion skulle kunna göra av med under ett helt år redan under de inledande tjugo minuterna. Och på den inslagna vägen fortsätter det, och det är hög fart som gäller så att publiken som filmen uppenbarligen vänder sig till, tolv-åringar eller kanske till och med ännu yngre?, inte ska hinna bli uttråkade. Vi som är lite äldre har visserligen ganska trevligt under filmens gång, men mycket har man sett förr och man tröttnar ganska snabbt på den fullständiga CGI-onanin som filmen fullständigt frossar i ohämmat. Jag menar-finns det en enda scen där det inte förekommer någon datoranimering? Jo, det finns det, men det känns nästan som att i princip varenda scen har något datorgjort. En stilla undran väcks i mitt huvud- är det sådant här som barnen proppas fulla av, vad kommer att hända med gamla klassiska filmer? Kommer de verkligen att ha något existensberättigande när den här CGI-skadade generationen har vuxit upp? Vem av dem ska ha tillräckligt med tålamod att sitta still och avnjuta tex Psycho, som måste upplevas som långtråkig och nästan sömngångaraktig i barnens ögon? Förhoppningsvis finns det fortfarande kvar dem som värderar klassiker och som kan se förbi CGI-porren som fullständigt överflödar dagens filmer. Och allt i 3D, dessutom. Jösses. Det får inte förekomma en död sekund i en film längre, ty då förlorar man de ungas uppmärksamhet. 


Om man bortser från effekterna, vad har man då? Tja, det gamla vanliga skulle jag vilja påstå. En ung man som från början verkar vara ubernörden him self, har oanade krafter inombords. Hört det förr? Ja. Definitivt. Och det är inte speciellt roligt att se för femhundrade gången hur en ung, osäker pojke tränas och drillas och tillslut inser I HAVE THE POWER. Förlåt, He-Man. Men ungefär så brukar det se ut. Vi har sett det förrut. Många, många gånger.

Nicolas Cage gör det han "skall" göra. Han ska vara lite smårolig som gammal trollkarl, försöka lära upp den unga mannen så att han ska förstå vem han är. Och just det ja, den unga mannen, Dave, är kär i en tjej också;P


Det var emellertid ganska roligt att titta på medan Cage och Alfred Molina kastar olika trolleriformer mot varandra i parti och minut ( häftigast var nog det där med spegeln, att man åker in i spegeln och blir fast på den andra sidan ). Det var också roligt att se en slags hyllning till Musse Pigg-versionen av Trollkarlens lärling i Fantasia, den där Dave låter kvastar och andra städredskap röja upp i hans laboratorium. 


Spoiler* Det var faktiskt lite oväntat, men jag satt och väntade på att den obligatoriska scenen skulle komma- den där Dave visar upp vem han egentligen är, räddar sin älskling från någon fara med hjälp av hans nyfunna krafter och vinner hennes hjärta för all framtid- men den kom aldrig. Jag trodde något skulle hända när Becky skulle rikta en av parabolerna fel, men hon kom bara ned därifrån i slutet efter att ha avklarat uppdraget. Dave fick ju henne i alla fall, men jag blev lite förvånad över att någon sådan scen som jag har beskrivit inte fanns med.    Slut spoiler*



Men kort och gott så var Trollkarlens lärning trots allt jag har skrivit ganska underhållande för stunden, och den fungerar att se en tråkig höstkväll och har man inget emot mycket CGI så får man sitt lystmäte uppfyllt i och med den här filmen. Okej underhållning för stunden, alltså.




  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av roboguy - 27 augusti 2015 11:56


  Ifjol var man en frekvent besökare i Badhusparken men i år har det inte blivit av att vara däe alls av någon anledning.  Jag vet inte varför. Det kan förstås ha varit på grund av vädret men det är inte hela sanningen. Helt enkelt har man inte ta...

Av roboguy - 25 mars 2014 21:57


Jobbet gick bra även om jag börjar bli lite trött på att enbart vara på ställen som jag redan varit på, bland annat ifjol. Jag skulle vilja prova på och städa på något av de nya ställena som de har införskaffat sedan jag var där sist.    Nåja, de...

Av roboguy - 18 mars 2014 22:07

Har precis avslutat en reprisering av arbetsmomenten och det visade sig ha tillförts några nya element sedan man var här och jobbade förra sommaren, men det är väl inget som ska gå ganska snabbt att lära sig får man hoppas. Inlärningen är precis avsl...

Av roboguy - 17 februari 2014 22:05


Ja, den frågan är berättigad: Vad fan ska man gå omkring och vara glad för på en sketen måndag? Det finns inga anledningar till att man ska gå omkring och vara glad och se ut som att man precis har lurat av Joakim von Ankas hela förmågenhet och sitte...

Av roboguy - 13 januari 2014 22:03


Jag vet inte riktigt vad jag gör för fel men det börjar påminna starkt om när man gick på universitetet- inget självförtroende, man sitter knäpptyst vid fikabordet och skrattar och smilar på kommando snarare än att man tycker att något är särskilt ro...

Presentation

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8
9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23
24
25
26
27 28
29 30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards