Direktlänk till inlägg 18 december 2010

Demolition Man

Av roboguy - 18 december 2010 01:42

Jag såg på den här gamla godingen nyss och det var några år sedan jag såg den sist, och visst märks det att tiden, tyvärr, går. Jag minns att jag fullkomligt älskade den här filmen när jag var liten. Då tänkte man inte speciellt mycket, utan man tyckte bara att Demolition man var en riktigt bra actionfilm. 


Men nu när man ser den i dag så är det inte riktigt samma sak, även om filmen fortfarande är en riktigt bra actionfilm ( fast actionsekvenserna har höjts en hel del i moderna actionfilmer och en del scener i D M känns ganska sega faktiskt ). Det man inte tänkte på förr är samhället som har skapats i framtiden- Cocteau har skapat ett perfekt samhälle men det är samtidigt ett övervakningssamhälle, alla invånare har en kod i sig så man kan ta reda på två sekunder var alla i staden befinner sig. Dessutom existerar inte våld. Man får inte heller ha sex, äta sådant som är onyttigt eller svära. Kort och gott, ett riktigt tråkigt samhälle. Det blir mycket roligare när Stallone och Snipes karaktärer släpps lösa, men jag hade önskat att "galningen" Snipes hade fått ännu mer fria tyglar och skapat än mer kaos. Jag hade gärna sett att hela det perfekta samhället slets upp i rötterna och kastades ned i avgrunden;P

Schyssta detaljer som fortfarande är riktigt nice är dock att det på Sandra Bullocks kontor finns en poster för filmen Dödligt vapen 3. En annan rolig detalj är att det skämtas om Stallones konkurrent inom actiongenren- det finns nämligen ett Arnold Schwarzenegger-bibliotek och det skämtas om att Arnold har varit president ( inte så långt ifrån sanningen, nu när man ser skämtet i efterhand). Jag gillade också museet över 1900-talet. Det är en smula eggande tanke att föreställa sig hur vår, din och min, nutid en gång i framtiden kommer att ses som det förgågna. Vad kommer man att skratta åt? Vad kommer man att förundras över? 


Demolition Man håller fortfarande som hyggligt bra actionfilm och väcker fortfarande lite minnen för mig. Filmen har en speciell historia och bakgrund för mig, så det är antagligen därför som jag fortfarande tycker att den är bra. 







  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av roboguy - 27 augusti 2015 11:56


  Ifjol var man en frekvent besökare i Badhusparken men i år har det inte blivit av att vara däe alls av någon anledning.  Jag vet inte varför. Det kan förstås ha varit på grund av vädret men det är inte hela sanningen. Helt enkelt har man inte ta...

Av roboguy - 25 mars 2014 21:57


Jobbet gick bra även om jag börjar bli lite trött på att enbart vara på ställen som jag redan varit på, bland annat ifjol. Jag skulle vilja prova på och städa på något av de nya ställena som de har införskaffat sedan jag var där sist.    Nåja, de...

Av roboguy - 18 mars 2014 22:07

Har precis avslutat en reprisering av arbetsmomenten och det visade sig ha tillförts några nya element sedan man var här och jobbade förra sommaren, men det är väl inget som ska gå ganska snabbt att lära sig får man hoppas. Inlärningen är precis avsl...

Av roboguy - 17 februari 2014 22:05


Ja, den frågan är berättigad: Vad fan ska man gå omkring och vara glad för på en sketen måndag? Det finns inga anledningar till att man ska gå omkring och vara glad och se ut som att man precis har lurat av Joakim von Ankas hela förmågenhet och sitte...

Av roboguy - 13 januari 2014 22:03


Jag vet inte riktigt vad jag gör för fel men det börjar påminna starkt om när man gick på universitetet- inget självförtroende, man sitter knäpptyst vid fikabordet och skrattar och smilar på kommando snarare än att man tycker att något är särskilt ro...

Presentation

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24
25
26
27 28 29 30 31
<<< December 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards