Direktlänk till inlägg 28 december 2010

Buried

Av roboguy - 28 december 2010 00:47

Jag har hört ganska många klaga på den här filmen, gissningsvis består klagomuren mest av CGI-skadade småungar som inte kan tycka om en film som inte innehåller tjugo datoranimerade odjur eller en psykopatisk mördare som slaktar allt som kommer i hans väg. Buried bygger nämligen väldigt mycket på att man känner och lider med huvudpersonen Paul Conroy. Om man inte har den förmågan till empati så förstår jag varför många suckar och säger " men filmen handlar ju bara om en kille som är instängd i en kista". 


Men jag tycker att Buried var betydligt mer än så. Det var ganska obehagligt när filmen började med en kolsvart bild och man hör hjärtslag, någon som rör sig och slår i trä och man hör hur paniken stegras. Ljuset flämtar till, panikslagna ögon stirrar in i kameran, vi förstår var han befinner sig. Den omedelbara frågan kommer blixtsnabbt- vad har hänt? Och man fortsätter att undra det genom hela filmen. 


Ni som inte har sett filmen bör sluta läsa här! Även om jag inte kommer att avslöja något "stort" eller viktigt för handlingen men det är lika bra att veta så lite som möjligt om filmen innan man ska se den. 




Allteftersom filmen fortlöper så får man mer och mer information, både om Paul och om vad som egentligen har inträffat. Jag retade mig väldigt mycket på paragrafrytteriet som uppvisas. Paul ringer runt, panikslagen förstås, och vill te.x få tag i FBI. Teleoperatören frågar vilket distrikt Paul önskar ringa till. När han väl får prata med FBI så börjar de fråga varför Paul och hans kollegor blev beskjutna osv istället för att låt oss säga omedelbart börja göra något istället. 

Det är korta avsnitt, men ändock- det där "politiska" som ändå finns med i filmen tycker jag var en aning onödigt. Det kommer antagligen att reta upp vissa som ser den här filmen och så blir Buried kallad för "vänstersmörja" eller något liknande. 


Och så slutet... Ja, herregud. 


Jag tycker att regissören till Buried har lyckats få till en spännande, klaustrofobisk ( jag är lite rädd för instängdhet och trånga utrymmen men jag kan hantera det när jag ser det på film, men det är värre med ormar- och att dessutom vara instängd tillsammans med en orm... Brrr) och underhållande film som inte behöver slå på de stora trummorna. Den här filmen borde passa för alla som inte tycker att det som gör en film till ett mästerverk behöver vara fyllt av blod och effekter. Inte för att Buried är ett mästerverk, men väldigt spännande att titta på och den duger finfint för stunden. 







  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av roboguy - 27 augusti 2015 11:56


  Ifjol var man en frekvent besökare i Badhusparken men i år har det inte blivit av att vara däe alls av någon anledning.  Jag vet inte varför. Det kan förstås ha varit på grund av vädret men det är inte hela sanningen. Helt enkelt har man inte ta...

Av roboguy - 25 mars 2014 21:57


Jobbet gick bra även om jag börjar bli lite trött på att enbart vara på ställen som jag redan varit på, bland annat ifjol. Jag skulle vilja prova på och städa på något av de nya ställena som de har införskaffat sedan jag var där sist.    Nåja, de...

Av roboguy - 18 mars 2014 22:07

Har precis avslutat en reprisering av arbetsmomenten och det visade sig ha tillförts några nya element sedan man var här och jobbade förra sommaren, men det är väl inget som ska gå ganska snabbt att lära sig får man hoppas. Inlärningen är precis avsl...

Av roboguy - 17 februari 2014 22:05


Ja, den frågan är berättigad: Vad fan ska man gå omkring och vara glad för på en sketen måndag? Det finns inga anledningar till att man ska gå omkring och vara glad och se ut som att man precis har lurat av Joakim von Ankas hela förmågenhet och sitte...

Av roboguy - 13 januari 2014 22:03


Jag vet inte riktigt vad jag gör för fel men det börjar påminna starkt om när man gick på universitetet- inget självförtroende, man sitter knäpptyst vid fikabordet och skrattar och smilar på kommando snarare än att man tycker att något är särskilt ro...

Presentation

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24
25
26
27 28 29 30 31
<<< December 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards