Alla inlägg under december 2010

Av roboguy - 26 december 2010 18:41

Jag råkade zappa in mig på TV4 och såg att filmen Crocodile Dundee precis hade börjat, och då det var att tag sedan man såg den första filmen så tänkte jag att ja, för tusan! Nog kan jag spendera några timmar i Dundees sällskap såhär på annandag jul. 

Men- oj vad filmen kändes gammal och långtråkig ganska omedelbart. Jag är dock inte säker på om jag ens tyckte om filmen när jag såg den för första gången när jag var liten. Jag är lite osäker på om den ens då föll mig i smaken. Men nu när det är 2010 så var filmen i alla fall inte så underhållande. Paul Hogan har fortfarande kvar lite charm i alla fall, och det är på hans axlar som filmen lever på. Linda Kozlowski är verkligen sådär präktigt snygg på det där typiskt 80-talsmässiga sättet! Och scenen där hon hade på sig en riktigt snygg baddräkt hade jag glömt bort helt och hållet;P

Annars så framställs inte storstaden på något snyggt sätt i den här filmen! Det som visas upp är istället storstandes avigsidor, vilket är bra samtidigt som de kanske kunde ha varit lite mer svart och vit istället. Men jag antar att det inte är många av dem som ser på den här filmen som plötsligt börjar tänka på vilket dårställe de bor på och genast packar väskorna och drar till Australiens vildmark istället. 







  

Av roboguy - 24 december 2010 14:51

Jag vaknade ganska tidigt i dag och var på bra humör, och det hade jag inte riktigt väntat mig men samtidigt är det väl tur att man råkar vara på ett bra humör just denna dag;P


Julafton fortlöper ganska lugnt och stillsamt och det är både skönt och lite tråkigt för samtidigt hade man ju önskat att få gäster. Men man får vara nöjd med det man har.


Lyssnade på när barnen ringde in till tomten ( Sven Wolter ) på P4. Det brukar vara underhållande men det var en smula tjatigt i år faktiskt- ty flera av barnen frågade samma sak nästan varje gång. Hur många renar har du? Hur kommer du in genom skorstenen ( och hur gör du om det brinner där haha)? Hur hinner du med allting? ( magiskt pulver var förklaringen). Det var tyvärr ingen som hade någon rolig eller annorlunda fråga tyvärr. 


Strax fortsätter julfirandet med det traditionella Kalle Anka. Årets julvärd, Andre Pops, var ett utmärkt val tycker jag. 


Och avslutningsvis, förstås- God Jul! 

Av roboguy - 24 december 2010 01:01

Filmen Alien vs zombies: the dark lurking rivstartar direkt och stannar egentligen aldrig upp; det är fullt ös medvetslös som är melodin här. Och då ignorerar man ju sådana onödiga oväsentligheter såsom en vettig handling, bra skådisar eller ens sådant som i vanliga fall brukar kallas för karaktärsutveckling/beskrivning! De här karaktärerna som förekommer i den här filmen är karikatyrer, de åstadkommer inga känslor hos mig, de berör inte på något sätt- och därför struntar jag faktiskt högaktningsfullt i hur det kommer att gå för dem. Men jag kan vara lite snäll ändå- jag tycker att de ska dödas så snabbt som möjligt, inte för att jag önskar dem en snabb och smärtfri död, utan bara för att de är så irriterande, korkade och tråkiga att man mest av allt blir glad när de försvinner. 


Det verkar mest som att de här skådespelarna har handplockats från någon skådisutbildning, men de har bara hunnit studera ett år, eller kanske rentav bara ett halvår, och man märker snabbt att de inte har någon erfarenhet eller dylikt. Det blir mycket "försök att se rädd ut åtminstone" och det blir en hel del repliker av typen "Vad händer", " HerreGuuuud, HerreGuuuud vi kommer aaaalllaaaa att dööööö" med betoning på vartenda ord. Det är irriterande och väldigt jobbigt att höra och att se. Så, kort och gott- den här filmen lever verkligen inte på bra skådespeleri. 


Vad filmen däremot hade en hel del av var gore, splatter och "äckel". De som har känslig mage gör bäst i att inte titta på den här filmen, det finns en hel del scener som gör så att eventuellt julmaten kan leta sig upp från magsäcken och ut genom munnen. Men är man däremot inte så käsnlig av sig så har man något utav en högtidsstund här, ibland är det som att jultomten har hörsammat någon av mina önskningar när det handlar om film- lite hjärndöd underhållning som passar perfekt medan man antingen vill slå ihjäl några timmar innan tomten knackar på dörren eller om man behöver något att titta på för att man inte kan somna och vill påskynda John Blunds ankomst. 


Det enda som var riktigt dumt här var förklaringen- hur folk har blivit till zombies. Det var lite svårsmält och väldigt, väldigt dumt- men å andra sidan så passade den förklaringen väldigt bra ihop med det underbara slutet! Det var egentligen synd att filmen slutade när den gjorde det, för jag hade gärna velat se fortsättningen! Kanske det rentav kan komma en uppföljare? 


Ta lite Resident evil, blanda med lite inspiration från alltifrån Alien till Rovdjuret, mixa innehållet och strö på med blod och inälvor och massor med skottlossning och ni får Alien vs zombies: the dark lurking. Skam att erkänna detta kanske, men jag tycker faktiskt att den här var underhållande! Det hade dock varit lite roligare om regissören hade haft lite högre krav på manuset och skådespelarna, men med de förutsättningar som regissören hade så lyckades han i alla fall knåpa ihop en rätt så underhållande liten splatterfest. 





  

Av roboguy - 23 december 2010 21:57

Det börjar dyka upp listor lite här och där vid den här tidpunkten på året, men jag ignorerar de flesta och tittar framför allt på de som handlar om film och skräck. Då de flesta, tyvärr, inte ser sådana filmer som jag uppskattar så brukar det vara riktigt tråkigt att läsa de allra flesta listorna. 


Men när någon placerar The Wolfman på förstaplats över årets bästa skräckfilm, då måste jag bara sätta ner foten! Så bra är verkligen inte den filmen. Det var länge sedan jag såg den dock, men den var i alla fall ingen "skräck"film. 


Hoppas man kommer att kunna få ta sig en titt på Rare exports innan det här året tar slut. Mycket nyfiken på den filmen är jag! 

Av roboguy - 23 december 2010 16:17

Men snälla Åke! En klassiker. Kanske rent av en av de bästa reklamfilmer som har gjorts?! 





http://www.youtube.com/watch?v=45p1kvDJ-K0


Av roboguy - 23 december 2010 11:32

Den här boken kommer före den andra boken som jag har läst i den här serien, Venedig-konspirationen. På många sätt och vis så är Alexandriakoden en mer rak och okonstlad berättelse och den drar igång direkt- hjälten Malones son har blivit kidnappad, och Malone tvingas att samarbeta med sin exfru, Pam. Det där ger en extra krydda men tyvärr är inte författaren Steve Berry så intresserad av att berätta något komplicerat relationsdrama- det blir så enkelt som så att Pam och Malone är i luven på varandra 90 procent av tiden, men tillslut upptäcker de att de ändå behöver varandra och att de om inte älskar så ändå respekterar varandra. Det är så man blir kräksjuk av det där;P Dessutom är deras son bara en ganska otrovärdig karikatyr av en femtonåring. Gary Malone är skötsam, stillsam, tror att hans pappa ska komma till undsättning hela tiden, reagerar inte när han ser människor bli dödade osv. Gary är inte heller Malones biologiska son, men om detta skriver inte författaren så mycket om. Självklart har hjälten Malone "accepterat" detta och ser Gary som sin son i alla fall. 


Desto mer intressant var själva handlingen som denna gång handlar om biblioteket i Alexandria och hur man ska lyckas hitta det igen. Det påstås dessutom, och det här är en riktigt kittlande tanke, att det i biblioteket finns en Bibel som skiljer sig väldigt mycket från den Bibel som vi känner till i dag, och att stridigheterna i Mellanöstern kan bero på felaktiga antaganden och förfalskningar. 

" Och hur känner vi till detta förbund? frågade Hermann. " Vi har bara en enda källa. Gamla testamentet. Många av er har i dag anspelat på texten. Ben-Gurion talade om det judiska folkets naturliga och historiska rätt. Han hänvisade också till Gamla testamentet. Det är det enda existerande beviset som nämner gudomliga uppenbarelser- men dess autenticitet är ifrågasatt". ( s. 294)


" Det skulle i grunden förändra debatten om mellanöstern", sa Hermann. "Judarna håller hårt på sanningshalten i deras Torah. Det ska ju vara Guds ord. Ingen har på allvar ifrågasatt den. Det har förekommit en del spekulationer åt det hållet men om man kunde bevisa att Torah har fel, tänk er då vad det skulle innebära för judarnas trovärdighet". ( s. 199)


Som ni kanske förstår är Hermann huvudskurken i den här berättelsen, men det räcker inte bara med ett hot och problem för Berry. Nej, i vanlig sedvanlig ordning så är det flera saker som pågår samtidigt och ibland kan det bli lite jobbigt och lite ansträngande att hänga med i allt som pågår- samtidigt som jag förstås inte har något emot att det händer mycket, hela tiden. USA:s president finns med på ett hörn, liksom hans justitieminister och vicepresidenten. 


Alexandriakoden var kort och gott betydligt bättre än den förra boken som jag läste i den här serien. En enda fråga kvarstår dock- vad är egentligen poängen med att Malone är pensionerad och egentligen inte arbetar som agent längre? Han dras ju in och tvingas återuppta agentyrket gång på gång. Är det inte lika bra att låta honom vara agent igen istället?!






  

Av roboguy - 23 december 2010 00:07

Det är smått otroligt att regissören till den här filmen, Adam Green, kan ha gjort den sevärda Frozen eftersom Hatchet 2 är allt annat än sevärd. Hatchet 2 rör sig i samma b-filmsträsk ( ursäkta gliringen där, filmen utspelas ju faktiskt i ett träsk ) som klassiker som Fredagen den trettonde ( och inte heller blir man förvånad över att Jason nämns i filmen ty Hatchet har många likheter med de filmerna och har säkert inspirerats av filmerna med Jason ). En gammal man kommer över en videokamera som innehåller en massa tjejer som glatt visar upp sig- i nästa stund kommer mördaren, drar ut mannens tarm och stryper honom med hans egna tarm! Just det här med tarmar måste ha blivit något av en liten trend i splatterfilmer- jag kan inte minnas att tarmar har använts speciellt flitigt tidigare. Men nu, bara i år, så har jag sett tarmar användas till både det ena och det andra. I bland annat Machete så hoppar ju hjälten ut genom ett fönster och svingar sig till nästa våning med hjälp av en tarm. Tarmar måste således vara väldigt slitstarka och tåliga! 


Hatchet 2 är väldigt billig och väldigt dåligt gjord och de flesta saker har man sett många gånger tidigare. Som att "tuffingarna" hela tiden säger att myten om mördaren Crowley bara är sagor och rena rama påhitt men snart, när mördandet tar sin början efter en låååång och jävligt tråkig inledning, så blir det annat ljud i skällan och de tuffa männen blir som skrämda skolpojkar, säger med darrande stämma " ä-ä-är deeet nå... någon... där?". 


"Hjältinnan" Marybeth var höjden av dumhet! Jag vet inte om jag har sett en sämre hjältinna i en film i år ( eller någonsin). Jag tar henne inte på allvar. I 90 procent av filmen så snyftar och hulkar hon, gråter och snyftar och hulkar och snörvlar och på det viset håller hon på i stort sett hela filmen. Det är hemskt att bevittna. Och man får hålla sig från att börja gapskratta när hon i början av filmen säger att hon minsann ska ta hand om mördaren. Jo tjena! 


Spoiler *   Bästa scenen är tveklöst denna- Crowley kommer framrusande mot två män med en motorsåg som har det längsta motorsågsblad jag någonsin har sett. Bladet är tillräckligt stort för att båda männen ska rymmas på det, hissas upp i luften samtidigt som bladet äter sig in i skrevet på de skrikande männen och blod och slamsor och... pungkulor ramlar ned till marken;P

Det finns en hel del splatter att gotta sig åt här, men det är inte speciellt bra genomfört. Å andra sidan är jag ju van vid sådant sedan flera år tillbaka, så det gäller att se det roliga i de här väldigt dåliga scenerna. Som när två stycken, en man och en kvinna, helt sonika ska ha lite "vuxenskönt" mitt ute i ingenstans. Det blir bakvägen förstås, och så dyker Crowley upp och hugger av huvudet på mannen, men spasmerna får honom att "tok-jucka"... Kanske bara jag som har en lite morbid humor, men jag tyckte ändå om den scenen!    Slut spoiler*


Om den här filmen hade kommit under åttiotalet så hade jag förmodligen tyckt bättre om den. Men nu är det 2010, snart 2011, och jag tycker att man kan förvänta sig betydligt mer av skräck och splatter än vad den här filmen erbjuder. Jag menar, inte ens bra "splatterscener"? Ett minimumkrav vore ju i alla fall att splatterscenerna ska vara bra i sådana här filmer.

Jag minns inte mycket av första filmen ( men jag tror i alla fall att den är lite bättre än vad uppföljaren var ) men har du inte sett första filmen så förstår du nog inte mycket av den här. Men hursomhelst, tycker du verkligen inte om splatter och skräck så gör du bäst i att strunta i den här för den har inte så mycket annat att erbjuda!





  

Av roboguy - 22 december 2010 19:50

Man borde ha fler sådana här bra dagar;P Den här onsdagen har bara rullat på- och allt har gått bra! Jag har visserligen inte varit särskilt orolig inför det inbokade mötet men att det avlöpte så bra som det gjorde var väldigt skönt i alla fall. Dessutom fick man höra att man faktiskt inte alls framstod som så stel eller tråkig som jag ibland kan inbilla mig att jag uppfattas av andra som! Härligt. Nu återstår det bara att se vad de kan erbjuda egentligen, men jag tror att det kommer att bli väldigt bra det här. Äntligen är en sten i rullning åtminstone, äntligen börjar det hända lite och det känns väldigt bra. 

Fast det blev lite "fel", i alla fall psykologiskt. Jag hade börjat inställa mig på julen helt och hållet- och så plötsligt fick man saker att göra, och man var tvungen att fara in till stan två gånger den här veckan. Det kändes fel, då man var så inställd på att den här veckan skulle bli lugn. 

Men nu har man äntligen lite ledigt i alla fall, och det ska väl ändå påverka humöret i positiv inriktning får man väl ändå hoppas på!


Riktigt kallt är det dessutom- igen! Ingen mild vinter i år. Minus 23 grader visar termometern på just nu, och det finns en ganska god chans för att det kan bli än kallare vad det lider. 


Presentation

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24
25
26
27 28 29 30 31
<<< December 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards