Alla inlägg under december 2010

Av roboguy - 13 december 2010 23:52

Jag trodde inte att jag skulle tycka om den här filmen, men det visade sig att Devil var en riktigt spännande film. Jag skulle inte säga att den är skrämmande eller att man sitter och hoppar till och biter sig på naglarna, men å andra sidan så pumpar de inte på med plötsliga ljud eller våld och dylikt utan filmen är ganska enkel och linjär. En spännande berättelse kort och gott.


Ni som inte har sett filmen ännu bör inte läsa mer.





Det som var mest intressant med filmen var att se hur djävulen leker lite katt och råtta med de människor som hamnar i hissen. Människorna har förstås olika personligheter och en av de instängda är naturligtvis rädda för trånga utrymmen, så ingenting nytt där. Men det är roligt att sitta och gissa vem av dem som är den "skyldiga", och jag lyckades gissa rätt faktiskt. Det är förstås ingen som tror på mig nu i efterhand, eftersom det är enkelt att säga "jag lyckades lista ut vem det är" när man har sett filmen. Så man får helt enkelt tro på mitt ord. 

Devil bygger inte så speciellt mycket på splatter, utan satsar mer på stämning och mystik. Spänningen lyckas filmen bygga upp ganska bra faktiskt, trots att filmen inte är mycket mer än en timme och tjugo minuter lång. Det är bra gjort, och dessutom spårar det inte ut speciellt mycket mot slutet heller. 


Kort och gott så var Devil en spännande film som håller nyfikenheten levande hela tiden, så har ni ingenting bättre för er någon kväll så tycker jag att man kan ta och titta på den här. 


  

Av roboguy - 13 december 2010 18:44

Det var länge sedan jag såg Santa´s Slay och det var mycket som jag hade hunnit glömma bort, så det var nästan som att se filmen för första gången igen. Jag älskar inledningen- en bortskämd familj ska inta julmiddagen och sitter och säger olika taskiga saker till varandra. Plötsligt dimper jultomten ned och slaktar allesammans. Kan en film börja bättre än så?;P Jag hade dessutom glömt bort att Fran Drescher ( The Nanny om nu någon vet vilken serie det är ) är med i inledningen och hennes nasala röst gör sig alldeles utmärkt när tomten sätter eld i hennes hår. 


Det är inte så svårt att "chocka" och driva med saker som ses som så heligt som jul och julfirandet. Man delar ut rallarsvingar mot det mesta- julpaketen i tomtesläden är i själva verket bomber, barn öppnar sina julklappar på morgonen och får en explosiv överraskning, sjönsjungande körer blir massakerade, tomten går på strippklubb osv osv. Att tomten dessutom har en stor oxe som drar släden är bara en av alla roliga detaljer som finns i den här jävligt roliga filmen.


Man skulle kunna klaga lite över skådespeleriet, speciellt av de två unga huvudpersonerna Nicolas och Mary, men det känns onödigt att kasta bort tid med att kritisera deras insatser då man ändå inte ska ta den här filmen på allvar. Dock undrar jag lite över varför tomtefar måste jaga efter just dem! Av alla människor som bor på jorden så kunde väl tomten har farit omkring lite mer och slaktat ännu mer julfirande människor;P


Santa´s Slay är rolig och underhållande och tack och lov väldigt kort- drygt en timme och en kvart bara. Hade den varit längre tror jag att man hade hunnit tröttna för gimmicken med en genomusel jultomte funkar perfekt en stund, men sedan blir det lite tröttsamt. Jag tror jag ska göra till en tradition att se om den här filmen till jul, för den gör en verkligen på ett bra humör.


  

Av roboguy - 13 december 2010 15:41

Jag har inte så höga förväntningar vad gäller filmatiseringen av Thor, just för att jag inte direkt har varit eller är något stort fan av serietidningen. Men efter att ha sett på den här trailern så börjar jag ändå att längta lite efter filmen. Lite varning dock för att en såpass stor, och vanligtvis seriös, skådespelare som Anthony Hopkins är med här bäddar för att det kan bli varning för "överspel", men vi får väl se hur det blir med den saken.


http://movies.yahoo.com/movie/1810026342/video/23447610



Lite klipp från Bröderna Coens nya film, True Grit, finns också. En liten varning bara, se dem inte om du verkligen inte vill veta för mycket om filmen i förväg. 


http://blogs.indiewire.com/theplaylist/archives/cant_wait_to_see_true_grit_heres_four_clips_from_the_film/#



  

Av roboguy - 13 december 2010 15:19

Den här artikeln har väl egentligen ingenting nytt att komma med men är ändå läsvärd. Det intressanta är att det tydligen letas efter nästa Harry Potter, en bokserie som kan filmas och generera stora vinster. Det är det som är problemet, tycker jag. Filmbolagen är inte så intresserade av att göra en så bra filmatisering av böckerna som möjligt, utan det är vinsten som räknas. Och helst ska vinsten vara av gigantisk proportion. Man kan fråga sig vad som har gjort Potter så framgångsrik. Potterböckerna är bra, men inte så bra. Missförstå mig rätt, jag tycker om böckerna men vad jag minns så klagade jag framför allt på att Rowling hela tiden beskrev lustiga situationer och lustiga trollformler och att dessa tog överhanden ibland och att det spännande glömdes bort stundtals. Första filmen lider av att det är en hel del som ska förklaras innan det kan dra igång på allvar i film nummer två. Jag tycker det är onödigt att ägna så mycket tid åt att förklara saker och ting, då publiken som går och ser Potter förmodligen har läst boken innan. Nåja, låt vara så.


Det var däremot intressant att notera att bland annat Eragon tydligen blev en flopp. Jag såg filmen på bio ( jag vet, ett stort misstag ) och jag tyckte väl att filmen var okej men inte så mycket mer. Det var länge sedan jag såg den nu så jag minns inte riktigt, men den kändes som en enda stor förklaring av premisserna. I och för sig var det bra i fallet med Eragon då jag inte har läst böckerna, och förmodligen kommer jag inte heller att göra det. 


http://www.expressen.se/noje/film/1.2252369/filmjakt-pa-bast-bokslut



Av roboguy - 13 december 2010 12:14

I dag är det kallt. Just nu visar termometern på minus tjugo grader. Brrr... Hoppas bara att det inte blir mer.



  

Av roboguy - 13 december 2010 00:28

Kjell Sundvall kan man oftast lita på för han är ett säkert kort och även i den här filmen lyckas han riktigt bra faktiskt. Beck I Guds namn är på många sätt en av de sorgligaste filmerna av dem jag har sett i Beck-serien. Både det som händer chefen för polisen och stämningen i hela filmen, i allt från en utbränd Gunvald till att Becks granne sitter utanför sin dörr och gråter. Jag tror dessutom att det är första gången som vi får vara inne i Gunvalds lägenhet. Han ser inte ut att ha det lika hemtrevligt och mysigt som det är i Becks lägenhet, men det är inte heller speciellt mycket som man får se av stället som Gunvald bor på. Däremot var det inte så trovärdigt att Gunvald kommer rusande till jobbet- även om han har haft sina fighter med chefen så borde han inte få vara med i utredningen överhuvudtaget, men vad hade Beck-fansen sagt om inte Gunvald är inblandad på något sätt?;P


Själva attackerna på homosexuella var också väldigt bra skildrat- det var obehagligt samtidigt som man fick sig en påminnelse om att homosexualitet inte har varit lagligt i det här landet speciellt länge. Visserligen har vi kommit en bra bit på vägen nu, men det finns väldigt mycket att jobba på fortfarande. 


Men som sagt, man kan lita på Kjell Sundvall och det är inte bara ledsamheter i den här filmen, utan det bjuds på en hel del action. Sundvall sparar inte på krutet och måste ha bränt några tusenlappar av budgeten, men det är bra. 

Dock så undrar jag varför ingen har parodiserat ynglingen i Beckgruppen? Hans petnoghet angående att bland annat läsa upp när ett mordoffer tog sitt körkort och när det skulle gå ut borde vara utmärkt material att parodiera! Men istället för att göra något sådant så väljer de nästan uteslutande att försöka paodisera Beck och Gunvald, som egentligen är parodier i de här vanliga filmerna redan. 


Nåväl, Beck I Guds namn var underhållande och riktigt spännande. Samtidigt som den var ganska sorglig. 


  

Av roboguy - 12 december 2010 15:03

" Så då du ser lucia komma i morgon, tänk då att här kommer levande svensk historia – en blandning av vår egen heden­ dom, vår katolska medeltid och nutid, tonsatt med musik från Neapel. Resultatet är en unik svensk tradition som vi ska vara stolta över."

Lite intressant fakta angående Luciafirandet av Herman Lindqvist, och lite nya saker nämndes också. Det var nytt för mig i alla fall. Men en sak att påpeka- det är väldigt många slarvfel i texten. Är det Herman som har skrivit fel eller har det blivit något galet när texten lades upp?


http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/hermanlindqvist/article8267359.ab



Och ett stort GRATTIS till Helena Ekholm. Äntligen blev det en seger och vi hoppas naturligtvis på att det här är en början på en ny, positiv trend för henne. 


http://svt.se/2.146991/1.2266296/ekholms_sista_skjutning_gav_seger


  


Av roboguy - 12 december 2010 13:57

Man skulle kunna skämta om den här filmen och dess titel hur mycket som helst- att det är ett mega-magplask, att det är en giant katastrofal movie osv- men det tänker inte jag göra, eller jag kommer att försöka att inte göra det i alla fall. Regissören Jack Perez har inte några tunga titlar på sin meritlista, och man får väl kanske påstå att filmen Wild things 2 är en av de främre meriterna samt att han har regisserat ett avsnitt till den gamla serien Herkules. Så man förstod redan innan man började se filmen att det här inte handlar om något mästerverk.


Men ibland kan det vara skönt att se en film som inte försöker göra sig så märkvärdig, och jag måste också slå fast att Mega shark vs Giant Octopus har sina stunder. Effekterna kommer definitivt inte att vinna någon Oscar, och de är faktiskt riktigt dåliga osv men det hör liksom till den här filmen. Skådespelarinsatserna är inte så mycket bättre heller ( varför militärer bombaderas odjuren, konstaterar att de inte längre syns på radarn, utropar sig till segrare för att sedan bli attackerade igen gång på gång på gång begriper jag inte och det är inte särskilt trovärdigt heller ). Deborah Gibson, som spelar huvudrollen Emma, är en riktigt läcker "milf"-kvinna;P Hon är inte direkt övertygande, men hon gör det ändå ganska bra med de förhållanden som råder för filmen. Men kärleksstoryn mellan henne och den kinesiska kollegan, som bara "råkar" dela hennes passion för havet, var onödig och väldigt tunn och ihålig. 


Men det finns en del saker som irriterar- som varför en forntida jättehaj ger sig på ett flygplan? Varför skulle det överhuvudtaget vara intresserad av ett flygplan? Och varför attackerar jättebläckfisken en oljeplattform? Nog borde det ju finnas intressantare mål för dessa stora odjur, som att först och främst se till att hitta mat, riktig mat ( för jag antar att de borde vara en aning hungriga efter att de har varit djupfrysta i flera miljoner år). 


Men kastar man all logik överbord och tycker om sådana här uppenbara b-filmer, då har man en höjdpunkt i och med den här. Men jag kommer förmodligen inte att komma ihåg den här filmen den dag jag sitter på ålderdomshemmet och ska sammanfatta de filmer som jag har sett;P Men en stunds underhållning erbjuder den här filmen i alla fall. 


  

Presentation

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24
25
26
27 28 29 30 31
<<< December 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards