Direktlänk till inlägg 3 januari 2011

The last exorcism

Av roboguy - 3 januari 2011 00:22

Jag tillhör den lilla gruppen som inte tycker att Excorsisten från 70-talet är sådär överdrivet bra. Visst, det är en klassiker och den funkar att se på, men jag tycker den är lite överskattad. Men det är svårt att med nutidens ögon se på en film som väckte rabalder och skrämde skiten ur folk för trettio år sedan. Men jag är väldigt svårt för sådana här filmer generellt också, eftersom jag har så svårt på att verkligen "tro" på att någon är besatt av djävulen eller andra demoner. Men det blir ju i alla fall effektiva filmer, inte tal om annat, men särskilt läskigt blir det aldrig och det tenderar att bli lite löjligt också då den "besatta" människan i sådana här filmer ska försöka se lite smågalen ut och rycka i kroppen eller vrida huvudet i onaturliga vinklar. Nej, jag köper det helt enkelt inte och därför blir heller filmen inte särskilt läskig eller skrämmande alls.


Men The last exorcism är ett gott utfört hantverk i alla fall. Filmen är inspelad som en dokumentär, och den autentiska känslan sitter verkligen där den ska. Det blir inte heller några klassiska scener där den som håller i kameran springer omkring och skakar kameran så man inte ser vad som händer ( ja, förutom i slutet då kanske). Den här autentiska känslan försvinner dock något när det helt plötsligt börjar spelas upp en irriterande musikslinga varje gång det ska understrykas att "nu blir det läskigt, gott folk". Hade de inte kunnat hoppa över musiken helt och hållet? Det hade förstärkt att filmen "utspelar" sig in real time betydligt. 


Sedan var det ett plus att skådespelarna är okända också, det ger ytterligare autenticitet. Jag gillade framför allt han som spelar huvudpersonen Cotton, Patrick Fabian. Han bör få fler filmjobb för han övertygade. Däremot var det lite si och så med de övriga, men värst var nog den "besatta" flickan. Jag tycker inte hon verkar trovärdig, men det är kanske bara jag som stör mig på hur skådisen gestaltar henne? Nåväl, låt gå för det då, man kan inte få allt. 


Tyvärr så försvann all känsla av verklighet eller trovärdighet mot slutet, och slutet är riktigt dåligt och lämnar en del obesvarade frågor. Är det en ny trend det här med slut på filmer som inte riktigt är något slut? Det verkar tyvärr så och filmen som har det värsta tänkbara slutet i år är Skyline. The last exorcism slut är inte mycket bättre än Skyline faktiskt! 







  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av roboguy - 27 augusti 2015 11:56


  Ifjol var man en frekvent besökare i Badhusparken men i år har det inte blivit av att vara däe alls av någon anledning.  Jag vet inte varför. Det kan förstås ha varit på grund av vädret men det är inte hela sanningen. Helt enkelt har man inte ta...

Av roboguy - 25 mars 2014 21:57


Jobbet gick bra även om jag börjar bli lite trött på att enbart vara på ställen som jag redan varit på, bland annat ifjol. Jag skulle vilja prova på och städa på något av de nya ställena som de har införskaffat sedan jag var där sist.    Nåja, de...

Av roboguy - 18 mars 2014 22:07

Har precis avslutat en reprisering av arbetsmomenten och det visade sig ha tillförts några nya element sedan man var här och jobbade förra sommaren, men det är väl inget som ska gå ganska snabbt att lära sig får man hoppas. Inlärningen är precis avsl...

Av roboguy - 17 februari 2014 22:05


Ja, den frågan är berättigad: Vad fan ska man gå omkring och vara glad för på en sketen måndag? Det finns inga anledningar till att man ska gå omkring och vara glad och se ut som att man precis har lurat av Joakim von Ankas hela förmågenhet och sitte...

Av roboguy - 13 januari 2014 22:03


Jag vet inte riktigt vad jag gör för fel men det börjar påminna starkt om när man gick på universitetet- inget självförtroende, man sitter knäpptyst vid fikabordet och skrattar och smilar på kommando snarare än att man tycker att något är särskilt ro...

Presentation

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4
5
6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards