Alla inlägg den 4 januari 2011

Av roboguy - 4 januari 2011 23:41

Jag har inte läst Stephen King-novellen så jag vet inte hur mycket av berättelsen som har ändrats för att passa för film, men de ändringarna är inte av goda och jag tvivlar inte ett dugg på att Kings berättelse är bättre än vad filmatiseringen är. Det brukar i all fall vara så. 


Dolan´s Cadillac var i alla fall en ganska lövtunn liten film. Skurken, som visserligen överspelar en hel del, är genomrutten och struntar blankt i att han handlar med kvinnor som handelsvaror, bara pengarna rullar in. Fler och fler lastbilar ska fyllas med kvinnor men ingen verkar bry sig om tullen? Hur kommer de egentligen förbi tullen? Det får man ingen förklaring om. I och för sig sysslar inte den här filmen med förklaringar eller för den delen, djupa frågor om rättvisa och skuld. 


Christian Slater övertygar inte i huvudrollen och det verkar som att han tog rollen i Dolan´s Cadillac för att den är enkel och inte kräver speciellt mycket. Jag hade i alla fall väldigt svårt för att tro på honom, hans motiv är ganska dunkla, för att inte säga rent av banala men viktigast av allt- man "lider" inte med honom i de scener som man borde lida med honom. Så man känner ingenting för Slaters hämnd, och man känner ingenting alls för filmen. Snyggt filmad är den, den har en del härliga "överspelande" scener med skurken, men annars har den inte speciellt mycket att komma med.


Dolan´s Cadillac hade lika gärna kunnat bli kvar på Hemmakväll istället. Nu hoppas jag att de två andra filmerna är betydligt bättre!




     

Av roboguy - 4 januari 2011 21:32

Inte så dumt att börja det nya året med lite nytt i DVD-hyllan! Och när Hemmakväll hade sellout och erbjöd tre filmer för hundra kronor så kunde i alla fall inte jag låta bli att "fynda". Återstår att se huruvida det här kan betraktas som ett bra köp eller inte, men det får man avgöra efter att man har sett filmerna. Jag hyser störst hopp för Dante 01, den tror och hoppas jag ska falla mig i smaken. De två andra har jag velat se en längre tid- speciellt Dolan´s cadillac, en film som baseras på en historia av Stephen King. Och det kan ju betyda två saker, vanligtvis- antingen är filmen bra eller så är det inte alls bra;P








  

Presentation

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4
5
6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards