Alla inlägg den 17 januari 2011

Av roboguy - 17 januari 2011 22:34

Det var en riktigt bra genomförd idrottsgala, men tyvärr misslyckades de flesta av skämtinslagen. Jag tycker dock att Robin Paulsson, som gjorde premiär som programledare för galan efter Peter Settman, gjorde ett mycket bra jobb och jag tycker att han ska få vara programledare igen vid nästa års gala. Robin Paulssons insats som "Zlatan" var också ett av de mer lyckade humorinslagen och "Zlatan" tyckte så klart att han skulle vinna alltifrån Nobels pris till i princip allting annat. 

Per Anderssons insats som "Peter Forsberg" var sådär... En del fungerade finfint, som när han spelade mot Musse Pigg och när han kom och tröstade/dansade tryckare med Niklas Wikegård, efter att Niklas hade haft ett vredesutbrott. 

Musikalinslagen var också sådär... Bäst var nog ändå Darin som inledde hela galan, men även Forever young med Molly var ganska bra. 


Och så tillslut, priserna... Therese Alshammar förtjänade Jerringpriset ( eller Tom och Jerry-priset som "Zlatan" kallade det för). Men det man kommer ihåg mest efteråt är att Ingemar Stenmark fick hederspriset, och det var de två skidåkare som konkurrerade mot Stenmark på tiden det begav sig som delade ut priset. Jag vet inte om jag tycker om Ingemar så mycket, men morsan blev i alla fall väldigt glad över att han vann. 


Årets manliga idrottare: Markus Hellner. Välförtjänt!

Årets prestation, Björn Ferry.

Årets kvinnliga idrottare, Charlotte Kalla. Jag tyckte inte det var något vidare bra tacktal av Kalla direkt, men hon sa i alla fall lite mer än vad hon brukar göra i intervjuer;P


Det som var lite tråkigt var att ingen av alla idrottare stod ut vid tacktalen och dylikt. Varför vara så formell? Den enda som var bra var ju Starke man-skådisen, vars namn jag har glömt bort just nu, som gjorde stora komiska nummer av alltsammans och som man minns bäst såhär i efterhand. Jag tycker inte man behöver vara så allvarlig bara för att man ska tacka. Men å andra sidan, det är naturligtvis många som tittar på galan och man vill ju inte gärna göra bort sig inför publiken. 


Härligt att man har fler galor att se fram emot nu, de lyser upp mörkret i januari. Guldbaggegalan och Oscarsgalan är det bara att börja peppa inför nu!







  

Av roboguy - 17 januari 2011 18:23

Sony har lagt ut hela Aaron Sorkins manus till The social network. Jäkla intressant tycker jag, men lite jobbigt att läsa då man kanske inte har tränat på engelska så mycket sedan man gick i skolan;P Men det är intressant att sitta och jämföra det skrivna med vad som visas i filmen. 


http://www.thesocialnetwork-movie.com/


För att knyta ihop det jag har skrivit tidigare i dag om en sida där man kan hitta dokumentärer så finns det tydligen också en dokumentär om H.P Lovecraft som man får titta på alldeles gratis! Underbart. Jag kommer att ha en hel del dokumentärer att titta igenom framöver. 


http://www.snagfilms.com/films/title/lovecraft_fear_of_the_unknown/





  

Av roboguy - 17 januari 2011 15:48

På förhand så tyckte jag att Unstoppable lät väldigt lovande och efter att ha tittat på trailern så verkade det som att Tony Scott hade gjort en spännande film om ett skenande tåg. Ack så fel man kan ha ibland.


På många sätt och vis påminner den här filmen en smula om Perlham 123. Jag tycker den är bättre än Unstoppable. Det här är action gjord enligt formulär 1A, vilket innebär att det inte erbjuds någon som helst överraskning eller något oväntat händer. Denzel Washington spelar på autopilot och den andra huvudrollsinnehavaren Chris Pine minns jag nästan överhuvudtaget ingenting av. Båda skådisarna är bleka i sina respektive huvudroller och det gäller nästan samtliga skådespelare i den här filmen- men när manuset inte koncentrerar sig på djupgående studier av människorna utan hellre satsar på buller och oljud så ska man ju inte bli så förvånad över att karaktärerna bara är pappersfigurer som inte känns levande. Att Scott dessutom måste ta med att båda karaktärerna har problem på det personliga planet med familj och fruar blir mest bara pinsamt. Dessutom verkar det som att någon har försett kameran med droger, för den är inte stilla ofta och far hit och dit mest hela tiden.


Jag ska ändå ge en eloge till Scott för det måste ha tagit tid att få alla scener med det skenande tåget att bli bra. 


Det blir inte många överraskningar i Unstoppable och de som har sett någon actionfilm tidigare under sitt liv kan nog ganska snabbt räkna ut hur det kommer att gå. Spänningen uteblir och jag hade ganska tråkigt medan jag såg den här filmen. En lättsam bagatell som man snabbt har glömt bort, blir mitt slutomdöme om Unstoppable.



P.s Läs inte det här om du inte har sett filmen! ( Vad var själva poängen med det där tåget med barnen? De befann sig ju aldrig i fara egentligen, och de var bara med några minuter i början! Jag tycker de kunde ha fått vara med lite mer, för då hade kanske filmen blivit lite mer spännande).







  

Av roboguy - 17 januari 2011 15:23

I dag fick jag tips om att kolla in sidan topdocumentaryfilms.com, och jag måste säga att sidan imponerar på mig hittills. Såvitt jag har hittat finns det dokumentärer om alltifrån elfte september-attackerna till konspirationsteorier och komedi. 

Den enda nackdelen är väl att dokumentärerna bara finns på engelska, men det problemet är ganska marginellt egentligen. Men för mig finns det ytterligare en sak som ställer till problem; mobilt bredband fungerar inte riktigt så bra när man ser på de här dokumentärerna tyvärr, det hackar nämligen ganska ofta. Men annars så är det en riktigt bra sida som sagt. Ta en titt!





http://topdocumentaryfilms.com/

Av roboguy - 17 januari 2011 12:15

Svensk press går igång på alla cylindrar över att Hämnden, en film med Persbrandt, fick en Golden Globe igår. Men det är klart, en av våra "största" stjärnor medverkar ju i den filmen, så det är självklart att svensk press blir happy då. I övrigt har jag inte sett den filmen, och kommer förmodligen inte heller att se den. Men rent konkret så är det inte Persbrandt som vunnit något, utan filmen Hämnden fick pris för bästa icke engelskspråkiga film.Det är nog Susanne Bier som ska hyllas för att hon har gjort en bra film. 


Annars var det The social networks gyllende kväll. Förmodligen lär den filmen vinna stort även på Oscarsgalan. Pris för bästa film och regi är inte dumt alls, men den fick tydligen också två andra priser ( av sex nomineringar ). Bra jobbat!


Härligt att Natalie Portman fick pris för bästa kvinnliga huvudroll för hennes insats i Black Swan. Jag har fortfarande inte riktigt bestämt mig för om jag ska se den filmen, jag är tveksam till om jag kommer att tycka om den eller inte men lite nyfiken på den är jag... Jag får se hur det blir.







http://svt.se/2.27170/1.2297255/golden_globe_till_persbrandt-film







  


Presentation

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4
5
6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards