Alla inlägg den 24 januari 2011

Av roboguy - 24 januari 2011 22:05

Jag kan inte direkt påstå att årets Guldbaggegala var speciellt bra. Jag är inget stort fan av Petra Mede, och jag tycker att hon var sisådär som programledare- det såg ut som att hon lite desperat försökte få till skämten, och väldigt ofta föll dem platta till den finskurade galagolvet. Duellen, och sedan duetten, med Cecilia Frode anser jag vara det bättre av humorinslagen, de inklipp i bland annat Psalm 21 som Mede gjorde var inget vidare. Saknaden efter Johan Glans var stor för min del. Glans är en betydligt bättre komiker. Programledarbyte till Guldbaggegalan 2012- ja, tack. Men det var inte bara Petra Medes fel, av någon anledning kändes galan avslagen, som en nyårschampagne som stått öppnad ända sedan nyår fram till ikväll... 

Av de klipp från filmerna som man fick se så kände jag bara dirket nej,nej och åter nej tack. Jag vill inte se många av de där svenska filmerna. Undantaget är väl Snabba cash som fortfarande verkar vara hyfsat lockande ( Joel Kinnaman fick priset för bästa manliga huvudroll, välförtjänt tror jag). 


Kvinnliga huvudroll: Alicia Vikander.

Bästa regi: Pernilla August, Svinalängorna. 

Biopublikens pris: Änglagård 3 ( Herregud säger jag bara).

Bästa film: Sebbe ( Jag är lite, lite sugen på att se den här filmen men jag har mina tvivel och tror inte att jag kommer att tycka om den, men man vet ju aldrig). 


Jag orkar inte skriva upp alla;P Var inte direkt så intresserad av alltsammans om jag ska vara ärlig. 


Nu är det bara att börja ladda upp inför Oscarsgalan- och jag hoppas att någon kanal i Sverige sänder alltsammans eller att man hittar en livesändning på Internet någonstans. 






http://svt.se/2.27170/1.2304984/alla_vinnarna_guldbaggegalan_2011










Av roboguy - 24 januari 2011 18:29

Laddar upp inför TV-sändningen av Guldbaggegalan genom att titta på sändningar på nätet. 


Jag har inte sett en enda av de filmer som är nominerade i år. Och jag kommer nog inte heller att se dem inom en överskådlig framtid;P Om jag minns rätt så fanns det betydligt intressantare filmer vid förra årets gala, för då hade jag i alla fall hunnit se några av filmerna. I år är det inte direkt filmer som jag gör vågen för, fast jag är lite nyfiken på Snabba cash. Jag vet inte varför egentligen- jag har läst boken och den tyckte jag inte om. Nåja, kanske tar man sig en titt på filmen vad det lider. 


Annars ser jag mest på galan för att det är "tradition" och för att det alltid brukar bjudas på en hel del bra skämt och parodier, och det hoppas jag det blir mycket av. Petra Mede tycker jag är helt fel som programledar däremot, jag kommer att sakna Johan Glans som var outstanding ifjol. 





http://svt.se/2.131044/1.2286266/2010_ars_guldbaggenomineringar?lid=puff_2286771&lpos=extra_0






  

Die

Av roboguy - 24 januari 2011 15:13

Först och främst så missuppfattade jag filmens titel- jag utgick ifrån att Die betyder dö, men i den här filmen används det ordet för-tärning. Vilket är helt och hållet som det ska, eftersom handlingen kretsar en hel del kring tärningen och dess konsekvenser. Men jag blev lite "lurad". 

Filmen hade kunnat vara perfekt om en del saker hade gjorts bättre- som att regissören hade kunnat jobba lite mer med karaktärernas bakgrunder, fått oss att känna mer för dem och kanske förklara lite mer vad som gjorde dem olyckliga. En del av karaktärerna har nästan lite för övertydliga problem, medan man undrar vad som egentligen är fel med de andra. Det tydligaste exemplet var killen som arbetade med välgörenhet. På en exklusiv middag höll han tal om att trots att vi har det så bra får vi inte glömma bort de som är mindre lyckligt lottade. Vad hade han för "problem"? Det tycker inte jag framgick så tydligt. 

Filmen gav mig vissa Saw-vibbar, och de som förväntar sig sådant blir snabbt besvikna ty Die har inte speciellt blodiga scener, och absolut ingen tortyr. Ändå kvarstår Saw-vibbarna, mest på grund av hela filmens upplägg och jag tror regissören har blivit inspirerad av Saw.


Jag gillade framför allt "psykopaten" Jacob, utmärkt spelad av John Pyper-Ferguson. Hans psykopat är inte överdriven, som de brukar vara, utan istället är Jacob lugn. Jacob gav mig också vibbar om att han skulle vara något slags "Jesus" som kommit till jorden och placerat dessa människor i glasburarna och utsätter dem för de här sakerna för att de ska lära sig något. Så var det dock inte riktigt. Faktum är att när det avslöjas vad alltsammans egentligen handlar om så blir min reaktion "Jaha, var det inte mer än så?". Jag blev lite besviken. 

Men fram till dess så är Die hela tiden underhållande och man undrar också hela tiden varför de här människorna råkar ut för detta och vad som är meningen med alltsammans. Och det är nog ett tillräckligt gott betyg för den här filmen.


Och jag blev lite inspirerad- kanske man skulle låta tärningen avgöra mer? Varför inte. Om slumpen avgör om man ska göra vissa saker eller inte, så blir det ju rättvist. Och man vet ju aldrig vilken väg man kommer att ta, allt beror på vad tärningen visar. 








  

Av roboguy - 24 januari 2011 13:19

Enligt Keanu Reeves så ska det tydligen kommer ytterligare två filmer i Matrix-serien. Det låter lovande, just Matrix är också den typ av filmer som skulle göra sig utmärkt i 3D-kläder och de vill dessutom göra nyskapande teknik som de gjorde med den första filmen. Ett varningens finger bara- hoppas att de inte glömmer bort att det är bra att ha en riktigt bra och intressant handling också mitt i all teknisk skönhet. 






http://www.worstpreviews.com/headline.php?id=20424







  

Av roboguy - 24 januari 2011 11:31

Mithras Ljungberg var en färgstark deltagare i Minuten i går, och enligt mig hade han dessutom ett av de bästa jobben då han är verksam inom filmproduktion. Och det är inte speciellt ofta som jag har sett en kille med en tröja som har en häst avbildad på framsidan. Det var snyggt!


I alla fall, nu har Expressen grävt fram att Mithras har varit på rymmen för sju år sedan efter att han åkt dit för narkotikainnehav. Det här hände alltså för sju år sedan, och uppenbarligen har han helt ändrat livsstil och slutat med droger. SVT tyckte inte att det fanns något skäl till att uppge den här informationen... Men Expressen tycker att det är "viktigt" att det här kommer ut i ljuset? 

Hur länge är man egentligen skyldig? När kan det avses att man har blivit fri från något man har gjort tidigare ( beror också lite på vad det handlar om naturligtvis, men i det här fallet var det narkotika). Efter avtjänat straff ska ju den som suttit inne återanpassas i samhället, och det har Mithras lyckats med. Är det då verkligen nödvändigt att gräva i hans garderob och ta upp något som inträffade för sju år sedan? 

Fast det är klart, för Expressens vidkommande handlar det ju om att sälja några extra lösnummer tack vara Mithras rymning. Som hände för sju år sedan.... 






http://www.expressen.se/noje/tvsajten/1.2302715/minuten-mithras-jag-rymde-fran-fangelset


Av roboguy - 24 januari 2011 00:13

Av någon anledning har jag svårt för att tro på sådana här artiklar när de publiceras i Aftonbladet. Det skulle vara enklare att tro på det om det stod i tidskrifter som Populär vetenskap eller Illustrerad vetenskap istället. Och så tror jag helt enkelt inte på att det inte finns något annat liv i hela universum utom just här på denna planet. 


Instämmer för övrigt i vad en skrev som kommentar: " Det finns omk 300 miljarder stjärnor i vår galax och det finns sannoligt mer än 300 miljarder galaxer i universum. Mångfalden är så bedövande stort att changen för liv är överväldigande. Det tom finns en planet någonstans som är på pricken likt vår med varelser som exakta kopior av oss. Det är möjligt att vi adrig kan kommunicera med andra varelser eller det kanske inte ens är önskvärt."

Stämmer bra det. Det finns oändligt med stjärnor, inte bara i vår galax, utan i alla de galaxer som finns. Det kommer inte vara möjligt för oss att "undersöka" allesammans, så att dra slutsatsen att det inte finns något mer liv någonstans baserat på det vi har hunnit undersöka hittills, nej det är alldeles för långsökt. Vi kommer förmodligen inte heller att hinna med att undersöka och kontrollera hela universum oberoende på vilken teknik vi kommer på- avstånden är alldeles för långa, det finns alldeles för mycket att undersöka osv.


Och, denna kommentar var jäkla skön, samtidigt som han/hon har en viss poäng;P    " Varför skulle dom ge sig tillkänna. Vi utrotar ju djuren och hatar varandra. Är det en planet du skulle vilja åka till? "










http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8454499.ab








  

Presentation

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4
5
6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards