Direktlänk till inlägg 28 januari 2011

I rymden finns inga känslor

Av roboguy - 28 januari 2011 20:17

Jag tänkte innan jag såg filmen att man skulle inleda 2011 genom att se en riktigt bra svensk film. Jag menar, I rymden finns inga känslor är ju Sveriges Oscarsbidrag, och den förväntades också få några priser på Guldbaggegalan ( vilket den inte fick, och såhär i efterhand så har jag full förståelse för varför den blev utan pris). 


Läs inget mer om du inte har sett filmen!


Jag begriper inte vad som gör att filmen skulle vara bra. Det här är på gränsen till att vara parodi på en människa som har aspergers syndrom. Bill Skarsgård, Simon ( ungefär noll karisma eller personlighet) går omkring och säger hela tiden " rör mig inte, jag har aspergers syndrom, jag tycker inte om när folk rör vid mig". Vet Bill om han ska spela rollen allvarligt eller om det är en parodi han ska ägna sig åt? Ungefär hur ofta hör man någon som lider av syndromet säga sådana saker? Och sedan kan naturligtvis inte Jennifer låta bli att röra vid honom i tid och otid och när hon blir bortknuffad utbrista i "Va gööööru för nåe". När hon har gjort detta femtioelva gånger så kan jag inte låta bli att undra vem av dem som är den som har något problem egentligen, eller har hon bara svårt att förstå? Men i och för sig, sedan i slutet så får ju filmen en lättplockad poäng av det här och då ska ju tittarnas hjärtan kollektivt smälta samman och ett unisont "ååååhhhhh va gölligt" ska utropas. Detta funkar emellertid icke på mig. Hur filmen ska sluta, hur det ska gå för karaktärerna står klart efter kanske fem-tio minuter in i filmen. Ingenting nytt här alltså. Och när Simon studerar Hugh Grant-filmer och samlar ihop sitt "speciella gäng" för att fixa till en riktig film-romantisk-middag blir det bara för mycket för mig och jag fick sura uppstötningar;P Överdriver, javisst, men den här filmen överdriver också och I rymden finns inga känslor målar med de stora målarpenslarna- överdrivet, övertydligt och överdåligt. 


Nej vill man se en film där en människa med detta syndrom gestaltas trovärdigt, och blir rolig på riktigt, ska man se The social network. 


I rymden finns inga känslor överanvänds dessutom filmtick av den kategorin att det plötsligt uppstår cirklar och liknande överallt. Jätteroligt... Om man hade gått på dagis fortfarande... Eller varför inte, högstadieklasser uppskattar säkerligen detta också.


Om man ska hitta några russin ur denna soppa så blir det bikaraktärerna som levererar och då tänker jag framför allt på Simons underliga chef- han som hela tiden tränar på att kasta pil på darttavlan! 

Ytterligare ett litet russin återfinnes i Per Anderssons busschafför som verkligen vantrivs med sitt yrke och som hellre vill, om jag förstod det hela rätt, vara en fransk kypare/kock? Per Andersson verkar kunna bli något av en birolls-kung i svenska filmer ty han var även väldigt rolig i sina korta inhopp i Bröderna Karlsson. 


Att detta är Sveriges Oscarsbidrag är nästan skrämmande. Då man fick höra förr om åren att Ondskan och Så som i himmelen var nominerade suckade man, men de filmerna var i alla fall betydligt bättre än vad denna är. Vad ska vi skicka nästa år? Vad som helst verkar ju slinka igenom och fara iväg över Atlanten, så jag skulle inte bli förvånad om vårat nästa bidrag blir... Åsa-Nisse-Välkommen till Knohult. Vi verkar ju inte ha några högre krav på det vi nominerar numera. 








  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av roboguy - 27 augusti 2015 11:56


  Ifjol var man en frekvent besökare i Badhusparken men i år har det inte blivit av att vara däe alls av någon anledning.  Jag vet inte varför. Det kan förstås ha varit på grund av vädret men det är inte hela sanningen. Helt enkelt har man inte ta...

Av roboguy - 25 mars 2014 21:57


Jobbet gick bra även om jag börjar bli lite trött på att enbart vara på ställen som jag redan varit på, bland annat ifjol. Jag skulle vilja prova på och städa på något av de nya ställena som de har införskaffat sedan jag var där sist.    Nåja, de...

Av roboguy - 18 mars 2014 22:07

Har precis avslutat en reprisering av arbetsmomenten och det visade sig ha tillförts några nya element sedan man var här och jobbade förra sommaren, men det är väl inget som ska gå ganska snabbt att lära sig får man hoppas. Inlärningen är precis avsl...

Av roboguy - 17 februari 2014 22:05


Ja, den frågan är berättigad: Vad fan ska man gå omkring och vara glad för på en sketen måndag? Det finns inga anledningar till att man ska gå omkring och vara glad och se ut som att man precis har lurat av Joakim von Ankas hela förmågenhet och sitte...

Av roboguy - 13 januari 2014 22:03


Jag vet inte riktigt vad jag gör för fel men det börjar påminna starkt om när man gick på universitetet- inget självförtroende, man sitter knäpptyst vid fikabordet och skrattar och smilar på kommando snarare än att man tycker att något är särskilt ro...

Presentation

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4
5
6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards