Direktlänk till inlägg 28 januari 2011

Bad boy

Av roboguy - 28 januari 2011 21:47

Händelsefattig, har min sammanfattning av romanerna om Alan Banks varit tidigare, men detta kan man verkligen inte säga om den senaste boken i serien, Bad boy. Det verkar som att Peter Robinson har fått en nytändning av något slag för här är det hög fart som gäller redan från sida ett ändra fram till finalen- som, tyvärr måste jag säga, var en aning krånglig och kunde ha gjorts på ett betydligt bättre sätt. 

Men sådana små petitesser ska man inte haka upp sig på då helomdömet om den här boken blir väldigt lovande, och jag ser plötsligt att jag verkligen längtar tills nästa bok kommer- för inte kan väl bokserien sluta på det här sättet? Nej, det tror ( hoppas ) jag verkligen inte. Jag vill ju veta hur det kommer att gå för Annie, hur relationen mellan henne och Banks kommer att bli- och efter det som händer med Banks dotter i den här boken, hur kommer hon att hantera alltsammans? 


Det enda irritationsmomentet är Annie. Hon är alldeles för mycket feminist för att falla mig i smaken. Och hon har dessutom sina käcka idéer och uppfattningar ( det är kanske rent av Peter Robinsons personliga åsikter?). Som te.x:

" Annie var på vippen att säga något om att Tony Blair inte hade tvekat att gå i krig mot Irak trots bristfälliga underrättelser, men hon trodde inte att det skulle tas väl emot just nu" . ( S. 30). "

I den här boken får dessutom Annie karaktären Nery Powell, som förstås jobbar inom ett mansdominerat område ( insatsstyrkan) och då kommer Nery och beklagar sig över: " Du, jag är kvinna i en mansdominerad värld. Men det är mer än det. Jag är flata bland en massa skjutglada grabbar. Du tror kanske att de ser mig som en av dem, men de behandlar mig som om jag vore ett missfoster".    (S.120). Nu har Annie fått någon att kämpa både med och för, suck;P


Huvudpersonen, titelns Bad boy, Jaff är ganska underhållande som karaktär men samtidigt så har man hört om den här typen av skurk väldigt många gånger tidigare, så det slutar med att jag ändå uppfattar honom som ganska harmlös och ibland en karikatyr av en "ungdomsgangster". 


Noterbart är också att det verkar drickas en hel del bland polisen i London och dess ytterkanter. Banks och de övriga karaktärerna avrundar ofta dagarna med ett glas eller två. För att inte säga allt te som dricks också... Men det ger den där brittiska känslan, så teet är välkommet. Men jag undrar om det är så hälsosamt att dricka så ofta som Banks egentligen gör? Nåväl, det kanske blir en sidohistoria i de kommande böckerna! 


Kort och gott så tycker jag att Bad boy är den klart bästa, och mest actioninriktade, boken i den här serien hittills. En riktig liten pärla!







  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av roboguy - 27 augusti 2015 11:56


  Ifjol var man en frekvent besökare i Badhusparken men i år har det inte blivit av att vara däe alls av någon anledning.  Jag vet inte varför. Det kan förstås ha varit på grund av vädret men det är inte hela sanningen. Helt enkelt har man inte ta...

Av roboguy - 25 mars 2014 21:57


Jobbet gick bra även om jag börjar bli lite trött på att enbart vara på ställen som jag redan varit på, bland annat ifjol. Jag skulle vilja prova på och städa på något av de nya ställena som de har införskaffat sedan jag var där sist.    Nåja, de...

Av roboguy - 18 mars 2014 22:07

Har precis avslutat en reprisering av arbetsmomenten och det visade sig ha tillförts några nya element sedan man var här och jobbade förra sommaren, men det är väl inget som ska gå ganska snabbt att lära sig får man hoppas. Inlärningen är precis avsl...

Av roboguy - 17 februari 2014 22:05


Ja, den frågan är berättigad: Vad fan ska man gå omkring och vara glad för på en sketen måndag? Det finns inga anledningar till att man ska gå omkring och vara glad och se ut som att man precis har lurat av Joakim von Ankas hela förmågenhet och sitte...

Av roboguy - 13 januari 2014 22:03


Jag vet inte riktigt vad jag gör för fel men det börjar påminna starkt om när man gick på universitetet- inget självförtroende, man sitter knäpptyst vid fikabordet och skrattar och smilar på kommando snarare än att man tycker att något är särskilt ro...

Presentation

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4
5
6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards