Alla inlägg den 30 januari 2011

Av roboguy - 30 januari 2011 23:48

Vilket underbart härligt humorklipp! Och jag som hade gått på "myten" eller vad man nu ska kalla det för, att Mark Zuckerberg saknar humor. Det, om något, motbevisas ju i och med hans medverkan i det här klippet från SNL....





http://www.expressen.se/noje/1.2311532/mark-zuckerbergs-kupp-mot-the-social-network-stjarnan


Av roboguy - 30 januari 2011 23:19

Så var det då dags att avnjuta den senaste omgången av Wallanderfilmer på TV4 på söndagskvällarna, och inget fel med det- om resten av filmerna håller lika bra som denna, Hämnden. Jag minns inte precis allt från den förra omgången av filmerna, men jag tror inte att någon av filmerna i serien har varit lika händelserik och spännande som den här filmen var. Och jag har ju beklagat mig högt tidigare över det faktum att Sverige inte har råd att spränga saker och ting i samma utsträckning som USA kan göra i deras filmer, men i Hämnden så smäller det ordentligt- inte mindre än tre gånger. Dessutom är det en som skjuter ihjäl folk lite till höger och vänster ( innan bilden klarnar över vad det är som händer). Det här tycker jag verkligen om. Sedan kan man väl ifrågasätta trovärdigheten en aning- hur troligt är det att sådana här saker skulle kunna inträffa, och skulle militären verkligen bli inkopplade på det här sättet. Och varför skildras nästan alltid SÄPO som något CIA-liknande organ, som ser alla invandrare som potentiella religiösa fanatiker och som verkar operera under polisens radar. 

Dessutom var det bra att filmen behandlade ett ämne som ligger ganska väl förankrad i verkligheten- det här med terrorism och Muhammedteckningar. 


Jag vet inte riktigt vad jag tycker om det nya persongalleriet. Några bekanta ansikten finns fortfarande kvar, men jag saknar någon birollskaraktär a la Ola Rapace, någon som inte jobbar enligt lagens ramverk hela tiden och som kan vara lite av skitstöveln inom poliskåren. De nya polisaspiranterna verkar vara tråkigare än vad det är att titta på färg som torkar, men det kan ju vara så att de utvecklas senare under seriens gång. Just Isabell, Nina Zanjani, verkar vara ett skolexempel på ung, uppkäftig kvinna som minsann ska röra om i gubbgrytan och påpeka saker som att alla polisstationer ska ha en jämställdhetsplan...Tror fan att Wallander verkade vara så nedlåtande mot henne. Men jag gillade den "nya" polisstationen- den såg i alla fall nyare och mer modern ut. Och sist men inte minst tycker jag om att Wallander har försett sig med en hund;D 


Kort och gott så var Hämnden en mycket bra och intressant inledning av den nya serien med filmer, och jag hoppas att jag kommer att vara lika nöjd med de övriga filmerna. 







  

Av roboguy - 30 januari 2011 18:09

Det är svårt att säga vad regissören G. Cameron Romero vill ha sagt med den här filmen. Den misslyckas på alla punkter- den är inte läskig, den är inte heller äcklig      ( fast ett varningens finger ska ändå höjas- är du känslig så kanske en scen i filmen kan uppfattas som lite vidrig) och den misslyckas med att vara en bra film överhuvudtaget. Jag begriper inte vad poängen är med att filmen utspelar sig just 1969 heller? Den skulle lika gärna kunna utspela sig vilket år som helst- och att ungdomarna som filmen handlar om är påväg till något protestmöte spelar ju ingen större roll för handlingen mer än att den gör att de kommer på villovägar. 


Läs inte mer om du inte har sett filmen!



Skådespelarinsatserna är dåliga, men de äger trots det en viss naturlig charm och tack och lov så är det ingen av de inblandade som spelar över eller som försöker sig på att bli nästa Brad Pitt;P 

Som brukligt är i sådana här typer av filmer så ska "lustiga familjen" finnas med- något som varit standard sedan Motorsågsmassakern? Den här lustiga familjen är dock inte så speciellt lustiga, inte heller roliga eller sticker ut på något sätt. Att den gamla kärringen är het på spriten och lite smådjävlig- det har vi sett förr. Att sonen verkar ha något handikapp och leker med dockor i vuxen ålder samt gör precis som hans mamma säger- det har vi också sett många gånger tidigare. Den enda av familjemedlemmarna som sticker ut är den bastanta Louise, spelad av Kathy Lamkin. Hon verkar ha något av en vana att medverka i sådana här filmer- kolla in hennes meritlista på imdb.com så förstår ni kanske vad jag menar. 


efter en plågsamt lååång och tråkig inledning av filmen där de här tråkiga karaktärerna ska få något slags djup ( vi förstår snabbt att de inte har så mycket djup eftersom filmen inte vill koncentrera sig på huvudkaraktärerna ) så börjar det i alla fall hända något och scenen som jag varnade för i början är den enda höjdpunkten här! En enda "nasty" scen? Lite väl snålt, tycker jag... Och inte får man se mycket heller. Man ser nämligen att när en av karaktärerna blir flådd så är det helt otroligt mycket fejk. Den som inte kan se det borde allvarligt fundera över vad som är film och vad som är verklighet. 


Att Staunton Hill är filmad som om den vore inspelad på den tid som Motorsågsmassakern hade premiär gör varken till eller från, mer än att nymodigheter som mobiltelefoner inte kan rädda de ( stackars ) karaktärerna. I händelsernas ytterkant försöker regissören dessutom att förklara varför de här personerna råkar illa ut- det är någon kvinna som råkat ut för en olycka och som behöver hud och en ny fot (?)...Eh... Ja, det är alltså förklaringen till det hela, tror jag i alla fall. Jag var inte så uppmärksam på handlingen om man säger så.


Staunton Hill var en riktigt dålig och tråkig film. 






  

Av roboguy - 30 januari 2011 17:23

Lördagsnatten blev inte som jag hade tänkt mig och förstördes genom att jag inte alls kunde använda mitt mobila bredband av oklar anledning. Var det några tekniska problem hos Tele2 i går natt? Jag försökte få någon annan täckning än GPSM från 01.00 fram till 04.30 men det var som förgjort, ingenting hjälpte- jag flyttade datorn både hit och dit, fram och tillbaka. Ingenting hjälpte. Jag fick tillgång till 3G endast några få sekunder innan den lilla lampan på modemet genast övergick till GPSM igen... Det var som att det inte fanns någon 3G-täckning alls häromkring trots att det ju finns, eftersom jag har haft den täcknignen ända sedan jag skaffade mitt mobila bredband. Hur kan täckning försvinna från en plats på bara en kort stund? Tele2 kanske borde börja med en ny tävling- veckans "hotspot". Varje vecka får användarna leta upp den plats i hemmet som ger bäst täckning för tillfället, maila till Tele2 och berätta om den platsen och sedan börja leta efter en ny plats igen eftersom täckningen kommer att ha försvunnit efter bara ett tag. 

Nåja, det enda bra som kom ut av alltsammans var att jag hittade den funktion där man kan välja vilken täckning man vill ha- Only 3G, 3G föredras osv. Får se, och hoppas, att det fungerar mycket bättre nu när jag har valt only 3G. Jag vill gärna inte vara med om ett liknande totalhaveri igen...






  

Presentation

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4
5
6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards