Alla inlägg under januari 2011

Av roboguy - 9 januari 2011 01:24

John Tucker must die är en både korkad och tråkig film men framför allt är det nog fel att kalla den för komedi eftersom den inte är rolig. Nivån på skojigheterna ligger på fniss-fniss- nivå och når inte högre upp än ur en sandlåda. Det roligaste i filmen var en scen där huvudpersonen Kate hade en "boob-cam" på sig och som började surra när den av misstag blev utsatt för vatten. Det är det enda som jag i efterhand kan komma på var åtminstone roligt. 


Sedan kan man undra över vad det är som gör att alla tjejer vill ha just John Tucker... Det är som att det inte finns enda kille utöver Tucker, att det enda som räknas är att man har pengar och ett sött leende- alla andra kan dra åt skogen! Men logik är inte direkt vad den här filmen bygger på så det är poänglöst att anstränga de små grå för att tänka logiskt, vilket inte den här soppan förtjänar. 


Ett litet plus får filmen av mig för att den, trots att den är en high-school-film, inte hade med ändlösa fester och spritorgier. 




  

Av roboguy - 8 januari 2011 17:23

Inte dåligt- en av tre filmer som jag köpte i veckan visade sig vara bra;P De två andra filmerna var sevärda, men inte alls så bra som jag trodde att de skulle vara. While she was out var mer utav en chansning, men den visade sig gå hem. Jag fastnade för filmen på grund av att det på omslaget stod att Guillermo del Toro var inblandad ( som producent ) men huruvida han har haft så väldigt mycket med filmen att göra egentligen låter jag vara osagt- men det måste ha varit en bra pr-grej för filmen att kunna ståta med Toros namn på omslaget i alla fall.


While she was out är en ganska enkel och hyfsat okomplicerad film, men icke desto mindre sevärd och relativt spännande. Det går väl att räkna ut ganska snabbt hur det kommer att gå, men å andra sidan så försökte jag att inte tänka alltför mycket medan jag såg filmen för att det skulle bli så spännande som möjligt. Tyvärr misslyckas filmen lite med att få mig engagerad i Kim Basingers rollfigur. Jag vet inte riktigt varför jag inte "känner" för henne, men det kan helt enkelt bero på att själva upprinnelsen till det som händer är ganska löjlig- hon skriver på en lapp ett meddelande och påpekar en sak och det visar sig att ungdomarna som äger bilen är riktigt kriminella sluskar. Tack och lov räddas den här tama anledningen av att Basinger blir vittne till ett mord och att det är på grund av detta som skurkarna sedan jagar henne. ( Men jag retade mig mycket på hur Basinger lyckas överlista en av skurkarna genom att använda "kvinnlig attraktion"... Varför ska skurkar alltid falla för det? Kan man inte komma på något nytt istället eftersom jag hade väntat mig att en sådan scen skulle dyka upp förr eller senare i filmen).


Men som sagt, filmen är ganska spännande och innehåller en hel del pulshöjande adrenalinscener. Och slutet både gillar och inte gillar jag... Jag tror det lutar åt att jag tycker om det, men jag hade gärna velat se lite mer. While she was out passar för alla som vill ha drygt en och en halvtimmes helt godkänd spänning! 




  

Av roboguy - 8 januari 2011 02:45

Åh det här var riktigt goda nyheter- och den 20 februari klockan 22.30 är redan inbokat i min kalender. Hoppas bara att man får in den nya kanalen, TV11, men har man redan Kanal10 och alla andra TV4-kanaler så borde man ju även få den nya, hoppas jag;P



http://www.tv4.se/1.1968886/2011/01/04/hyllade_the_walking_dead_visas_pa_tv11



Övriga nyheter: Jag lägger snart ned den här bloggen och kommer fortsättningsvis koncentrera mig på min andra blogg som jag har haft igång ungefär samtidigt. Jag vill ha lite bättre kontroll på vilka som läser, och den andra bloggen har få antal läsare och där verkar det inte spela någon roll vad jag skriver heller, så man kan vara lite mer personlig där. Den här kanske lever kvar för att jag ska ha någonstans att skriva av mig recensioner, men den kommer inte att hållas aktivt levande av mig. Jag kommer bara skriva lite då och då här fortsättningsvis. 





  

Av roboguy - 8 januari 2011 00:43

I Death Race 2 går det verkligen undan från början till slut och inte många andningspauser erbjuds under filmens gång. Det tycker jag är bra, men man hade behövt en chans att pusta ut ibland- för actionscenerna är inte alls dåliga och skickligt genomförda. Filmen börjar med att fångar på ett superfängelse gör uppror och fortsätter sedan med ett bankrån och därefter en riktigt svettig biljakt. 

Och trots all sin dumaction så har den här filmen inga duvungar bakom kameran heller ( och inte framför heller egentligen ): Paul W.S Anderson är en av producenterna ( Resident evil bland annat ) och Roger Corman finns också med på ett hörn, i alla fall om man ska tro på förtexterna. Rent skådespelarmässigt är det ingen som sticker ut direkt. Danny Trejo hade ett ganska svettigt 2010, men i den här filmen har han i alla fall inte behövt anstränga sig så mycket- här är han snarare en häftig snubbe som hjälper huvudpersonen lite då och då. Synd att han inte är med mer. 

Sean Bean gör inte heller direkt speciellt mycket. Han är inte direkt karismatisk eller ens intressant som en av huvudskurkarna. Tråkigt att han mest är med i den här filmen för att tjäna några extra dollar inför julhandeln kanske! 

Jag måste erkänna att jag faktiskt inte har sett Death Race-filmen med Jason Statham. Det beror mest på att Statham är en av mina stora favoriter bland den nya vågen av actionstjärnor, men efter att ha sett uppföljaren så måste jag se den förra filmen snart, för uppföljaren gillar jag verkligen och jag är ganska övertygad om att jag kommer att tycka om den första filmen ( som egentligen är en remake av Death Race 2000 med Sylvester Stallone, som jag också måste se). Men för att inte hamna efter med tvåan som jag gjort med den första så såg jag filmerna i omvänd ordning och började med denna, som är mest aktuell av dem två. Luke Goss är dock väldigt tråkig och intetsägande som huvudpersonen Carl Lucas, och jag är övertygad om att Jason Statham gör ett betydligt bättre jobb. 


Man ska inte fundera så mycket medan man ser Death Race 2 ( så de som tycker om att analysera filmer borde hålla sig borta från den här rullen, blink blink;). Men jag kan ändå inte låta bli att undra lite över fången Lists. Vad hade han gjort för att hamna i fängelset egentligen? Genom hela filmen så är Lists "tönten", den som de andra fångarna ger sig på först. Lists hör inte hemma där i fängelset, och man undrar som sagt vad fan han har gjort för att hamna där överhuvudtaget. 


Ska man ens gå in på "kvinnorollerna" i sådana här testeronstinna matchofilmer? Nja kanske lite då är väl på sin plats, i sann jämställdhetsanda. Kvinnorna har inte mycket här att göra- de ska antingen bara vara framför kameran och se snygga och sexiga ut. En av de kvinnor som sticker ut lite är den som anordnar tävlingarna på fängelset, men hon är väl knappast någon bra förebild- djup urringing i varenda scen hon är med i och dessutom har hon sex med alla, bara hon får det hon vill ha och att männen lyder hennes minsta order. 


Men är man bara ute efter lite lättsmält dumaction-underhållning en fredag-eller lördagkväll så fungerar Death Race 2 utmärkt, men glöm inte att spänna fast säkehertsbältet och stäng av hjärnan helt och hållet innan ni börjar se på filmen, för hjärnan kommer inte att behöva användas och kommer bara att vara i vägen medan filmen pågår. 





  

Av roboguy - 7 januari 2011 19:30

Innan forskare ens har haft en rimlig chans att undersöka varför det dör massvis med fåglar och fiskar så har förstå-sig-påare redan börjat babbla om ragnarrök, att det här beskrivs i Bibeln innan världen går käpprätt åt helvete, eller så är det USA eller någon annan suspekt land som testar lite nya, hemska vapen eller så beror det på magnetfält, solförmörkelse och dittan och dattan. Innan forskarna ens har hunnit börja undersöka saken?! Och det är ju klart att forskarna säger i Aftonbladet " Jag har aldrig sett något liknande" eller " Det här är oförklarligt", för tidningen vill sälja lite fler lösnummer innan en logisk förklaring presenteras. Jag är fullkomligt övertyad om att detta inte innebär världens undergång. Förmodligen beror det på en faktor som alla dessa som kommenterar på Aftonbladet inte ens kan föreställa sig. Och hur trovärdiga är de när de säger att precis sådana här saker händer i filmen The Core? Och att 2012 är året då världen går under, enligt Mayafolket- det framförs också som ett "bevis" av dessa... Jösses. Men årets första underhållning erbjuder de i alla fall. Så fortsätt skrämma upp varandra med alltifrån Bibeln till nya kemiska stridsvapen, så väntar vi övriga på vad forskarna har att säga. Jag litar nämligen mer på dem än på alla knäppgökar som kastar fram hemmasnickrade teorier som de mer än gärna delar med sig av på Aftonbladet. 




http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8380146.ab


Av roboguy - 7 januari 2011 14:59

Jag trodde inte att slapstick-humor fungerade fortfarande, men det är faktiskt roligt att se Scratchs hopplösa försök att få sitt ekollon. Men vad gäller själva Ice Age-filmserien så börjar det kännas som att det räcker nu. I och för sig finns det väl ett litet uns av hopp om den fjärde filmen har något helt nytt att komma med, men den chansen är väl relativt liten. Ju längre en filmserie pågår, desto mindre nytt brukar tillkomma- att köra på i gamla invanda fotspår är ju både enklare och bekvämare eftersom den redan frälsta publiken får det de vill ha. 




http://www.moviezine.se/video/202881







   

Av roboguy - 7 januari 2011 13:12

Det här kan verkligen bli riktigt intressant och spännande och jag hoppas att programmet kommer att visas på någon av Viasats kanaler. Jag vet inte om det har någon betydelse att Ridley Scott har gjort Alien och Blade runner, men han är i alla fall intresserad av SF och framtiden och har bidragit med egna alster inom genren, så det är ju ingen duvunge direkt och det skulle vara intressant att se och veta mer om George Lucas och Isaac Asimov. 


Bara att börja se framemot Prophets of Science Fiction med andra ord. 




http://www.moviezine.se/artikel/6408-ridley-scott-gor-program-om-science-fiction


Av roboguy - 7 januari 2011 01:43

Jag tyckte inte alls om regissören Gareth Edwards film Monsters, men en av de stora fördelarna med den filmen var att man inte fick se speciellt mycket av utomjordingarna- i vanliga fall brukar man ju få se alldeles för mycket av de CGI-skapade monstrerna. Men om det nu blir så att Edwards får regissera en ny film om Godzilla så kan det vara ett gott tecken- kanske får vi se lite mindre av Godzilla och istället bjudas på en intressant, och tankeväckande?, handling. Den förra filmen om Godzilla, från 1998, var ju en riktig flopp som enbart satsade på bra effekter men som saknade allting annat vad gäller skådespeleri, handling och spänning. 

Men det återstår att se hur det verkligen blir.




http://www.moviezine.se/artikel/6396-indieregissor-gor-godzilla


  

Presentation

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4
5
6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards