Alla inlägg under januari 2011

Die

Av roboguy - 24 januari 2011 15:13

Först och främst så missuppfattade jag filmens titel- jag utgick ifrån att Die betyder dö, men i den här filmen används det ordet för-tärning. Vilket är helt och hållet som det ska, eftersom handlingen kretsar en hel del kring tärningen och dess konsekvenser. Men jag blev lite "lurad". 

Filmen hade kunnat vara perfekt om en del saker hade gjorts bättre- som att regissören hade kunnat jobba lite mer med karaktärernas bakgrunder, fått oss att känna mer för dem och kanske förklara lite mer vad som gjorde dem olyckliga. En del av karaktärerna har nästan lite för övertydliga problem, medan man undrar vad som egentligen är fel med de andra. Det tydligaste exemplet var killen som arbetade med välgörenhet. På en exklusiv middag höll han tal om att trots att vi har det så bra får vi inte glömma bort de som är mindre lyckligt lottade. Vad hade han för "problem"? Det tycker inte jag framgick så tydligt. 

Filmen gav mig vissa Saw-vibbar, och de som förväntar sig sådant blir snabbt besvikna ty Die har inte speciellt blodiga scener, och absolut ingen tortyr. Ändå kvarstår Saw-vibbarna, mest på grund av hela filmens upplägg och jag tror regissören har blivit inspirerad av Saw.


Jag gillade framför allt "psykopaten" Jacob, utmärkt spelad av John Pyper-Ferguson. Hans psykopat är inte överdriven, som de brukar vara, utan istället är Jacob lugn. Jacob gav mig också vibbar om att han skulle vara något slags "Jesus" som kommit till jorden och placerat dessa människor i glasburarna och utsätter dem för de här sakerna för att de ska lära sig något. Så var det dock inte riktigt. Faktum är att när det avslöjas vad alltsammans egentligen handlar om så blir min reaktion "Jaha, var det inte mer än så?". Jag blev lite besviken. 

Men fram till dess så är Die hela tiden underhållande och man undrar också hela tiden varför de här människorna råkar ut för detta och vad som är meningen med alltsammans. Och det är nog ett tillräckligt gott betyg för den här filmen.


Och jag blev lite inspirerad- kanske man skulle låta tärningen avgöra mer? Varför inte. Om slumpen avgör om man ska göra vissa saker eller inte, så blir det ju rättvist. Och man vet ju aldrig vilken väg man kommer att ta, allt beror på vad tärningen visar. 








  

Av roboguy - 24 januari 2011 13:19

Enligt Keanu Reeves så ska det tydligen kommer ytterligare två filmer i Matrix-serien. Det låter lovande, just Matrix är också den typ av filmer som skulle göra sig utmärkt i 3D-kläder och de vill dessutom göra nyskapande teknik som de gjorde med den första filmen. Ett varningens finger bara- hoppas att de inte glömmer bort att det är bra att ha en riktigt bra och intressant handling också mitt i all teknisk skönhet. 






http://www.worstpreviews.com/headline.php?id=20424







  

Av roboguy - 24 januari 2011 11:31

Mithras Ljungberg var en färgstark deltagare i Minuten i går, och enligt mig hade han dessutom ett av de bästa jobben då han är verksam inom filmproduktion. Och det är inte speciellt ofta som jag har sett en kille med en tröja som har en häst avbildad på framsidan. Det var snyggt!


I alla fall, nu har Expressen grävt fram att Mithras har varit på rymmen för sju år sedan efter att han åkt dit för narkotikainnehav. Det här hände alltså för sju år sedan, och uppenbarligen har han helt ändrat livsstil och slutat med droger. SVT tyckte inte att det fanns något skäl till att uppge den här informationen... Men Expressen tycker att det är "viktigt" att det här kommer ut i ljuset? 

Hur länge är man egentligen skyldig? När kan det avses att man har blivit fri från något man har gjort tidigare ( beror också lite på vad det handlar om naturligtvis, men i det här fallet var det narkotika). Efter avtjänat straff ska ju den som suttit inne återanpassas i samhället, och det har Mithras lyckats med. Är det då verkligen nödvändigt att gräva i hans garderob och ta upp något som inträffade för sju år sedan? 

Fast det är klart, för Expressens vidkommande handlar det ju om att sälja några extra lösnummer tack vara Mithras rymning. Som hände för sju år sedan.... 






http://www.expressen.se/noje/tvsajten/1.2302715/minuten-mithras-jag-rymde-fran-fangelset


Av roboguy - 24 januari 2011 00:13

Av någon anledning har jag svårt för att tro på sådana här artiklar när de publiceras i Aftonbladet. Det skulle vara enklare att tro på det om det stod i tidskrifter som Populär vetenskap eller Illustrerad vetenskap istället. Och så tror jag helt enkelt inte på att det inte finns något annat liv i hela universum utom just här på denna planet. 


Instämmer för övrigt i vad en skrev som kommentar: " Det finns omk 300 miljarder stjärnor i vår galax och det finns sannoligt mer än 300 miljarder galaxer i universum. Mångfalden är så bedövande stort att changen för liv är överväldigande. Det tom finns en planet någonstans som är på pricken likt vår med varelser som exakta kopior av oss. Det är möjligt att vi adrig kan kommunicera med andra varelser eller det kanske inte ens är önskvärt."

Stämmer bra det. Det finns oändligt med stjärnor, inte bara i vår galax, utan i alla de galaxer som finns. Det kommer inte vara möjligt för oss att "undersöka" allesammans, så att dra slutsatsen att det inte finns något mer liv någonstans baserat på det vi har hunnit undersöka hittills, nej det är alldeles för långsökt. Vi kommer förmodligen inte heller att hinna med att undersöka och kontrollera hela universum oberoende på vilken teknik vi kommer på- avstånden är alldeles för långa, det finns alldeles för mycket att undersöka osv.


Och, denna kommentar var jäkla skön, samtidigt som han/hon har en viss poäng;P    " Varför skulle dom ge sig tillkänna. Vi utrotar ju djuren och hatar varandra. Är det en planet du skulle vilja åka till? "










http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8454499.ab








  

Av roboguy - 23 januari 2011 23:39

Jahapp då har även jag fått tummen ur och sett den här utskällda filmen- och jag instämmer i klagosången. Den här filmen var riktigt seg, pratig, inte spännande alls och jag misstänker att inte ens skådespelarna riktigt förstod vad M. Night Shyamalan ville säga med The Village. Det såg ut som att de gick omkring och funderade på om de verkligen skulle spela sina roller på allvar eller om de skulle spela som om de vore med i en parodi. De flesta spelade som om de var med i en parodi, medan andra tyvärr verkade tro att det här var något att ta på allvar. Jag förstår inte hur Adrien Brody ( och jag tycker han skämde ut sig i rollen som Noah på ett sätt som han inte har gjort förrän i förra årets Predators ) kunde lockas till den här filmen, men antagligen så var det inte något stort problem för Shyamalan att locka till sig tunga namn eftersom han vid filmens produktionsår, 2004, fortfarande kunde rida på sin gigantiska succé Sjätte sinnet. 


Egentligen så behövde man inte se filmen för att förstå de parodier av den som dök upp efter The Villages premiär- som i Scary movie 4. Man förstod liksom ändå vad det skojades om ändå. 

Men Shyamalan förtjänar en eloge i alla fall- och den elogen ska han ha för att han inte är som "alla andra regissörer" och satsar hellre på att använda så lite effekter som möjligt ( i den här filmen är det inga specialeffekter alls ) och han satsar dessutom på att skapa spänning istället för att ägna sig åt meningslöst effektsökeri. På det området är Shyamalan ganska ensam i Hollywood i dag. 


Nej, jag ångrar att jag slösade bort en söndagskväll på att se den här. Jag ville se något annat än Click och I,robot som jag har sett alldeles för många gånger, så det var liksom läge att passa på och se The Village men det visade ju sig vara fullkomligt idiotiskt. Jag hade hellre sett om I, robot för sjätte (?!) gången istället.


Ps. Riktar sig nya kanalen TV11 till en kvinnlig publik eller har de bara inte fått in några andra reklamannonsörer? För den reklam som huvudsakligen visades mellan filmen riktade sig till kvinnor. Nåja, får väl se om ett tag om det där har förändrats eller inte.








  

Av roboguy - 23 januari 2011 18:57

Två olika låtar- två helt olika budskap eller "mening".


Jag är inget stort fan av Pink, men måste erkänna att hon har gjort en och annan låt som har varit ganska bra. Den senaste är en bra låt, med en stark text- men det är nog videon till låten som är desto mer talande. Ämnet som berörs är inget som personligen berör mig direkt, men jag tycker att Pink gör helt rätt i att våga tala, "sjunga", om det i alla fall.




http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/musik/article8451949.ab



Den här däremot är bara jäkla härlig och har ett underbart sound. Perfekt för dansgolvet eller på vilken fest som helst. J.Lo feat Pitbull, On the floor. 


http://www.youtube.com/watch?v=AqjHYBfzJyg


Av roboguy - 23 januari 2011 17:46

Börjar fundera över om vi någonsin kommer få se ett filmår där det inte finns fler än kanske en eller två remakes och nyinspelningar och uppföljare? Den tiden då det kom nytt och fräscht vartenda år är väl sedan länge förbi...


Nåja skräckåret 2011 ser på förhand lovande ut. Jag ser fram emot en hel del filmer- Ritualen, Priest, Insidious, The darkest hour, Intruders, Area 51, Silent Hill Revelation- men faktiskt, skamligt nog, några av nyinspelningarna också. Jag inbillar mig inte att Carpenters klassiker The thing kommer att överträffas i den nya versionen, men jag vill se hur de kommer att göra den ( förmodligen satsar de mer på specialeffekterna än att åstadkomma någon slags spänning, den unga biopubliken får ju absolut inte bli uttråkade) och jag är nyfiken på att se om Wes Craven lyckas återuppliva det än så länge tystnade skriket med Scream 4. Jag hoppas att gamle Craven kommer med lite kritik mot vår fascination för psykopater och mördare- om jag tolkar trailern till filmen rätt så ska man alltså högtidlighålla att det gått tio år sedan de första morden ägde rum, och det har samlats massvis med journalister för att bevaka denna "högtid". Jag håller tummarna för att Craven inte missar detta underbara tillfälle för att säga något om oss och medias morbida fascination över mord och hemskheter. Och jag hoppas dessutom att Craven kommer med snygga blinkningar riktad åt oss skräckfilmsnördar, såsom han gjorde i den första filmen. Kort och gott så har jag nog ganska höga förväntningar på den kommande fjärde delen i den här serien. Måtte dem bli besannade....





http://www.moviezine.se/artikel/6510-skrackfreakets-filmer-under-2011









  

Av roboguy - 23 januari 2011 01:16

Jag har inget riktigt bra svar på varför jag inte har kommit mig för att se den här filmen tidigare. Mitt undermedvetna kanske sade till mig att den här filmen kommer att vara dålig, men å andra sidan så brukar inte jag ha något emot "dåliga" filmer heller. Vad jag däremot inte hade väntat mig var att jag skulle bli besviken på filmen... Jag brukar tycka om de filmer som Jason Statham medverkar i, med undantag för 9 och den här. 


Jason Statham var inte ett dugg rolig eller bra här, tyvärr. I sanningens namn kan jag såhär i efterhand inte dra mig till minnes en enda bra scen med Statham i Death race. Varningsklockorna började ringa redan då han presenterades i inledningen... Nej, här liknar Statham mest av allt en tanigare, fjunigare och tråkigare fattigmansversion av te.x Bruce Willis. 

Så för att överleva allt bullrande och alla explosioner och allt brum-brum-ljud från bilarna så fick man försöka leta efter en karaktär som man tycker om, då Statham gjorde en besviken direkt. Som tur var fanns det i alla fall en- den kvinnliga chefen på fängelset. Hennessey ( Joan Allen ) är en iskall kvinna som arrangerar dödsmatcherna med en hel del dirty tricks, men man förstod ju ganska snabbt att hon inte hade rent mjöl i påsen. Men Joan Allen spelar med iskall precision och auktoritet och är nog den enda som har en vettig roll i den här filmen där alla andra spelar över eller mest av allt påminner om karikatyrer istället för om levande människor av kött och blod. 

Om regissören hade velat hade han kunnat lägga in en liten diskussion om vem som egentligen är värst i den här filmen- fångarna eller fängelsechefen... Det är inte riktigt så enkelt som man kanske först tror. Men filmen ger inte sken av att vilja vara något annat än bullrande action från start till mål, så de eventuella diskussionerna får man hålla på med på egen hand istället- om man nu nödvändigtvis vill lägga in något som kan liknas vid djup i den här filmen. 


Nåja, trots att Death race var en besvikelse så kan jag ändå medge att den var bättre än vad uppföljaren var.

Om det ska komma någon mer film i den här serien så tycker jag att det är kvinnornas tur nästa gång- alltså att det handlar om kvinnliga skurkar som tävlar mot varandra och att de inte bara finns med som en sorglig ursäkt för att få visa upp lite kjolstyg, som fallet är i både den här filmen och i uppföljaren. 










  

Presentation

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4
5
6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards