Alla inlägg den 5 februari 2011

Av roboguy - 5 februari 2011 16:48

Jag trodde jänkarna skulle göra mer genomgripande förändringar med deras remake av svenska Låt den rätte komma in- men det hade de faktiskt inte gjort. Ändå är remaken bättre än vad den svenska filmen är. Förklaringen till det kan vara ganska enkel att förstå- filmerna i USA har mer pengar att använda sig av och de har dessutom hur många bra skådespelare som helst, och speciellt unga skådisar borta i staterna verkar vara skolade i något helt annat material och klass än vad svenska barnskådespelare har. 


Läs inte mer om du inte har sett filmen!



Den stora skillnaden jämfört med den svenska filmen är inledningen av Let Me In- och jag gillar den nya inledningen. Den sätter tonen direkt för resten av filmen. Men sedan har regissören Matt Reeves tack och lov valt att satsa mer på stämningen och personkemin mellan Owen och Abby, precis som i den svenska filmen. Jag hade varit lite orolig för att Let Me In skulle bli betydligt blodigare, som vi alla vet tycker ju amerikanska filmare om blod och överdrivna actionscener. Men de klarar sig bra här, även om de har kryddat en del scener- som de sekvenser där man får se Abby... Scenen i gångtunneln var inte speciellt snyggt gjod. Sjukhusscenen, samma som finns med även i den svenska filmen, har kryddats med att en sjuksköterska börjar brinna också. Effekterna är inte de allra bästa här faktiskt, men tack och lov så används de sparsamt.


Chloe Moretz, i rollen som vampyren Abby, har en otrolig utstrålning och hon har mer attityd än Dakota Fanning någonsin kommer i närheten av- Moretz har helt klart en alldeles lysande framtid framför sig. Men den här rollen är betydligt mindre jämfört med hur hon var i Kick-Ass, och tyvärr är hon lite tråkig och stel i den här rollen- å andra sidan ska karaktären Abby vara just det. 

Kodi Smit-McPhee gör också en mycket övertygande prestation i huvudrollen som den mobbade Owen. Man tror verkligen på skådespeleriet, vilket jag inte kan säga att jag gjorde när jag såg den svenske skådespelaren agera i samma roll i den svenska filmen. Som sagt, barnskådisar i USA har inte överspelar-genen, verkar det som.


Kort och gott- nog hade det här kunnat bli en riktig kalkon och nog hade Let Me In kunnat kryddas med massvis av blod och liknande, men de har tack och lov faktiskt läst boken och hållit sig till dess grundtema- den speciella relationen mellan Owen och Abby. Jag ser hellre om remaken än att jag ser om Låt den rätta komma in och det är ett väldigt gott betyg för Let Me In! 






     

Jag kunde inte bestämma mig för vilken poster jag skulle ha, så det fick bli de här två som jag tycker är de snyggaste. 

Av roboguy - 5 februari 2011 15:45

Jag blev lite förvånad när jag läste svaret på Piteå-tidningens omröstning angående "Tänker du besöka Jokkmokks marknad"? Ja- svarade bara elva procent medan nej fick så många röster som 89 procent.

Men förmodligen är svaret på frågan varför inte många har tänkt sig att fara till marknaden i Jokkmokk helt enkelt den att det är ännu en kall vinter. Det är 14 minusgrader här just nu- och om man skulle fara till Jokkmokk så skulle man få lägga till flera minusgrader- om vi har 14 så är det säkert ungefär 20-25 minusgrader i Jokkmokk, och då är det inte särskilt trevligt att gå omkring på marknaden i flera timmar och med all säkerhet frysa merparten av tiden.





  

Av roboguy - 5 februari 2011 01:07

Nej, tyvärr Fredrik Hiller- Psalm 21 innebär ingen nytändning för svensk skräckfilm. Det var för mycket av det mesta kryddat med ganska mycket överspelande skådespelare och en alltmer bisarr historia ju längre den pågick. Det var ibland svårt att hålla sig för skratt när det förmodligen var meningen att det skulle vara "intensivt" och skrämmande.




Läs inte mer om du inte har sett filmen!



Filmmakarna verkar ha blivit överförtjusta i tekniken som användes- digital teknik som försåg spökena med ruttnande ansikten ( och en del påminde om hur ungen i The Grudge såg ut). Jag förmodar att mycket av inspirationen har kommit från de filmerna- när resten av världen har kommit förbi det stadiet så försöker Sverige återanvända det. Miljövänligt tänkande kan hända, men det känns inte direkt nyskapande eller ens roligt längre. Men tyvärr överanvänds tekniken istället för att den skulle kunna användas på ett snyggt sätt- man ser de här människorna med dödsmasker i parti och minut. Knappt hinner det ena spöket försvinna innan nästa dyker upp. Resultat? Jo, jag blir i alla fall trött på alla jäkla döingar som tydligen har det problematiskt med att ligga kvar i graven och istället visar upp sig ständigt för att "skrämmas". Menman blir inte så rädd när man får se ett och samma spöke hundrafemtio gånger ( överdriver, ja men det känns nästan som att jag inte överdriver tyvärr).

Skådespelarna är väl i alla fall okej, förutom en- Björn Bengtsson som Olle Lidman spottar och skriker och pratar om Bibeln så det står härliga till och gränsar till årets kanske roligaste överspelande?! Scenen där han sitter med Henrik inne i hans gästrum måste ju bara vara guldkorn för den som vill paradoisera den här filmen. I och för sig kryllar Psalm 21 med guldstoff för kommande humorinslag och hade den här filmen gjorts i USA så hade garanterat Simspons gjort något roligt inslag av alltsammans i deras Treehouse of horror. 


Nej som sagt, Psalm 21 blir aldrig särskilt spännande och den blir inte heller särskilt bra. Det enda som var lite underhållande i alla fall var då Henrik säger sitt hjärtas mening om religion- jag håller faktiskt med honom lite i det han säger. Men i övrigt finns ingenting minnesvärt i den här filmen och den kommer ganska snabbt att försvinna ur mitt minne. 








  

Skapa flashcards