Alla inlägg den 14 februari 2011

Av roboguy - 14 februari 2011 21:51

Ja, hur var det nu egentligen- klimatet blir varmare men det är ändå fortfarande riktigt, riktigt jävla kallt överallt?! Hmm är det här en sådan där sak som är som att ett plus ett blir tre? 

Hur som helst, här är det jävligt kallt ikväll och termometern visar på minus 28 grader för tillfället men det skulle inte förvåna mig om temperaturen hamnar ovanför trettio under natten. 


Att det i dag har varit Alla hjärtans dag har passerat mig lika oberört som att jorden har rört sig ytterligare några centimeter i rymden och att vi därigeom närmar oss den punkt i universum då det övergår från vinter till vår- hoppas jag. Om det nu blir vår och sommar igen. Det är svårt att tro att vintern verkligen släpper sitt grepp om oss.


Nu ska jag värma mig lite med att se en klassisk film som jag faktiskt inte har sett tidigare. Vilken det är kommer jag att avslöja senare, men jag kan ge er lite information och om någon vill gissa vilken film det handlar om så be my guest- första Bondbruden Ursula Andress är med och filmen handlar om kannibaler. 

Av roboguy - 14 februari 2011 16:22

Gubevars, det ser verkligen ut att vara riktigt roligt att arbeta på Pixars- hemliga rum, snygg design på kontoret och där bland annat Steve Jobs var med och designade. Och de anställda ser verkligen ut att stormtrivas och dessutom ligger ju deras filmer nästan alltid bra till för Oscars och andra fina priser. Den kvinnliga reportern som är där ser ut att vara lika glad som ett barn vore om denne skulle få besöka jultomtens verkstad dagen före julafton;= 

Hur som helst, jag tycker det var en intressant inblick i Pixar studios.


http://video.nytimes.com/video/2011/02/09/movies/1248069625002/a-rare-look-inside-pixar-studios.html







  


Av roboguy - 14 februari 2011 14:10

Ny Die hard på gång och det skulle man ha mottagit med jubel och champagneöppning om det inte vore så att jag på senare tid har omvärderat den fjärde filmen När jag såg Die hard 4.0 Live free or die hard så tyckte jag att den var riktigt bra. Och den är fortfarande betydligt bättre jämfört med den bleka tredje filmen... MEN fyran är alldeles för tillrättalagd för att passa in för "barnen". Åldersgränsen för filmen var väl inte ens satt på femton, eller minns jag fel? I vilket fall som helst- Bruce Willis fick inte säga "yippee ki yay motherfucker" ( utom i slutet men då viskade han det bara). Die hard-filmerna har aldrig varit till för en "yngre" publik. OM man tittar tillbaka på den första filmen som kom 1988 så är den betydligt grövre jämfört med den fjärde filmen. Jag förstår inte den nya trenden att filmer ska kunna ses av så många som möjligt- till och med skräck ska vara till för att familjen ska kunna fara tillsammans på bio, även om en av familjemedlemmarna råkar vara ungefär nio, tio år!!!

Jag hoppas, men det är nog inte så sannolikt, att de skärper till sig med den femte filmen och gör den för åldersgränser på 15. Annars blir det som med den fjärde filmen- imponerande actionscener, men noll komma noll charm hos hjälten John McClane. Och jag är förhoppningsvis inte ensam om att tycka att det är roligare att se en film med en karismatisk hjälte istället för att se en blek hjälte kuta omkring bland explosioner och eldslågor. Och låt McClane vara storkäftig igen, samt alkholiserad;) Då är Bruce Willis som McClane i sitt rätta element igen. Barnen får se på Disneyfilm istället!





http://www.moviezine.se/artikel/6705-die-hard-5-paring-g





  

Av roboguy - 14 februari 2011 00:03

Jag tycker Wallander-serien ser ut att vara på nedåtgående för tillfället- ingen av de två filmerna efter Hämnden har riktigt levererat, och i Wallander: Kuriren är det rent sagt väldigt svårt att känna något engagemang och jag tror inte riktigt på den här filmen...


Dragomir Mrsic spelar en väldigt typisk gangster som man ser alltför ofta i billig actionfilm från USA och tyvärr fungerar de ännu sämre i svensk film.Naturligtvis har denne gangster en "hemsk" hit-man och Mrsic karaktär Jovan pratar omväxlande ganska knacklig svenska samtidigt som han ger sina order till hi-mannen på serbiska  ( eller vilket språk det nu var).


Actionsekvensen inne i krykan som håller på att byggas om var enbart pinsam och väldigt dåligt utförd- det såg ut som att insatsstyrkan bara stormade in genom dörren och började skjuta lite varsom helst- knappast realistiskt. Skurkarna kastar sig till golvet och avfyrar några slumpvisa skott mot snutarna och poliserna fortsätter skjuta i blindo? Nej, jag har väldigt svårt att se att den svenska insatsstyrkan skulle agera på det sättet.

Dessutom- scenen där en polisman blir attackerad av en kamphund var en ren och skär uppvisning i dåligt svenskt (teater)skådespeleri. " Aj, nej... nej... skjut hunden... SKJUT...aj,aj" och sedan lite mer vrål när hunden tar sig ett smakprov på polismannens utsökta ben. Näh, jag tror- men vet inte till hundra procent- att man skulle bli betydligt mer rädd och skrika högljutt om man blir attackerad av en rasande hund. 


Isabelle, Nina Zanjani, får lite mer utrymme i den här filmen men jag tycker fortfarande inte alls om den här karaktären. Jag vet inte riktigt varför... Nina lyckas inte fylla ut Johanna Sällströms skor och har dessutom inte någon attityd heller så jag hoppas verkligen att hon växer i skorna i de kommande filmerna för annars förstår jag inte riktigt varför Wallander ska ha två nya "kollegor" ( fast de egentligen bara är praktikanter) vid sin sida. 


Nej, det som jag tycker fungerar bäst med Wallander: Kuriren är Wallander och hur han börjar oroa sig över den kommande pensioneringen eftersom, som han själv påpekar, bara har jobbet kvar. Vad ska han göra som pensionär? Ska han bara sitta i sitt nyköpta hus vid stranden och dricka konjak samtidigt som han kliar hunden bakom örat. Men lite hopp finns det i tunneln- något är helt klart på gång mellan Wallander och Katarina Ahlsell ( Lena Endre). 


Nu hoppas jag verkligen att de kommande filmerna börjar komma igång på ett bättre sätt och att kakraktärerna får lite mer djup. 




  

Skapa flashcards