Direktlänk till inlägg 14 februari 2011

Wallander: Kuriren

Av roboguy - 14 februari 2011 00:03

Jag tycker Wallander-serien ser ut att vara på nedåtgående för tillfället- ingen av de två filmerna efter Hämnden har riktigt levererat, och i Wallander: Kuriren är det rent sagt väldigt svårt att känna något engagemang och jag tror inte riktigt på den här filmen...


Dragomir Mrsic spelar en väldigt typisk gangster som man ser alltför ofta i billig actionfilm från USA och tyvärr fungerar de ännu sämre i svensk film.Naturligtvis har denne gangster en "hemsk" hit-man och Mrsic karaktär Jovan pratar omväxlande ganska knacklig svenska samtidigt som han ger sina order till hi-mannen på serbiska  ( eller vilket språk det nu var).


Actionsekvensen inne i krykan som håller på att byggas om var enbart pinsam och väldigt dåligt utförd- det såg ut som att insatsstyrkan bara stormade in genom dörren och började skjuta lite varsom helst- knappast realistiskt. Skurkarna kastar sig till golvet och avfyrar några slumpvisa skott mot snutarna och poliserna fortsätter skjuta i blindo? Nej, jag har väldigt svårt att se att den svenska insatsstyrkan skulle agera på det sättet.

Dessutom- scenen där en polisman blir attackerad av en kamphund var en ren och skär uppvisning i dåligt svenskt (teater)skådespeleri. " Aj, nej... nej... skjut hunden... SKJUT...aj,aj" och sedan lite mer vrål när hunden tar sig ett smakprov på polismannens utsökta ben. Näh, jag tror- men vet inte till hundra procent- att man skulle bli betydligt mer rädd och skrika högljutt om man blir attackerad av en rasande hund. 


Isabelle, Nina Zanjani, får lite mer utrymme i den här filmen men jag tycker fortfarande inte alls om den här karaktären. Jag vet inte riktigt varför... Nina lyckas inte fylla ut Johanna Sällströms skor och har dessutom inte någon attityd heller så jag hoppas verkligen att hon växer i skorna i de kommande filmerna för annars förstår jag inte riktigt varför Wallander ska ha två nya "kollegor" ( fast de egentligen bara är praktikanter) vid sin sida. 


Nej, det som jag tycker fungerar bäst med Wallander: Kuriren är Wallander och hur han börjar oroa sig över den kommande pensioneringen eftersom, som han själv påpekar, bara har jobbet kvar. Vad ska han göra som pensionär? Ska han bara sitta i sitt nyköpta hus vid stranden och dricka konjak samtidigt som han kliar hunden bakom örat. Men lite hopp finns det i tunneln- något är helt klart på gång mellan Wallander och Katarina Ahlsell ( Lena Endre). 


Nu hoppas jag verkligen att de kommande filmerna börjar komma igång på ett bättre sätt och att kakraktärerna får lite mer djup. 




  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av roboguy - 27 augusti 2015 11:56


  Ifjol var man en frekvent besökare i Badhusparken men i år har det inte blivit av att vara däe alls av någon anledning.  Jag vet inte varför. Det kan förstås ha varit på grund av vädret men det är inte hela sanningen. Helt enkelt har man inte ta...

Av roboguy - 25 mars 2014 21:57


Jobbet gick bra även om jag börjar bli lite trött på att enbart vara på ställen som jag redan varit på, bland annat ifjol. Jag skulle vilja prova på och städa på något av de nya ställena som de har införskaffat sedan jag var där sist.    Nåja, de...

Av roboguy - 18 mars 2014 22:07

Har precis avslutat en reprisering av arbetsmomenten och det visade sig ha tillförts några nya element sedan man var här och jobbade förra sommaren, men det är väl inget som ska gå ganska snabbt att lära sig får man hoppas. Inlärningen är precis avsl...

Av roboguy - 17 februari 2014 22:05


Ja, den frågan är berättigad: Vad fan ska man gå omkring och vara glad för på en sketen måndag? Det finns inga anledningar till att man ska gå omkring och vara glad och se ut som att man precis har lurat av Joakim von Ankas hela förmågenhet och sitte...

Av roboguy - 13 januari 2014 22:03


Jag vet inte riktigt vad jag gör för fel men det börjar påminna starkt om när man gick på universitetet- inget självförtroende, man sitter knäpptyst vid fikabordet och skrattar och smilar på kommando snarare än att man tycker att något är särskilt ro...

Ovido - Quiz & Flashcards