Alla inlägg den 19 februari 2011

Av roboguy - 19 februari 2011 20:32

Skamligt nog har jag inte sett den här filmen tidigare, trots att jag har velat se den sedan jag första gången läste om den och förstås- för att Bruce Campbell är med. Campbell som varit något av en favorit sedan man såg honom för första gången i Evil dead. Det är trist att han inte får vara med i lite fler filmer (gästinhopp i serier är han ju väldigt ofta med i, men har han någonsin varit bättre än som tjuvarnas konung i Xena) men å andra sidan så är jag medveten om att han inte är ämnad för storfilmer;P


Men trots att jag hade ganska höga förväntningar på den här filmen ( mest på grund av Campbell förstås) men den levde inte riktigt upp till mina. Campbell sköter sig, han har några härliga onliners men jag hade gärna sett lite mer splatter och lite mindre humor- inte för att det inte gör något med den snälla tonen filmen ändå har. 


Trots att Campbell gör precis det han ska göra så är det en annan skådis som stjäl showen här- nämligen Jack ( Ossie Davis ) som tror att han är presidenten John F. Kennedy. Bästa scenen mellan Campbell och Davis är den där C frågar Kennedy hur Marilyn Monroe var i sängen;P 


Mumien som går omkring och dödar folk lite då och då är närmast sekundärt, och det blir heller aldrig läskigt eller speciellt spännande- men det var heller aldrig meningen att filmen skulle vara en skräckfilm. Det är roligt så länge det pågår att se en "alternativ" version till hur Elvis egentligen levde ( och egentligen, förklaringen till alltsammans skulle ju faktiskt ha kunnat vara trovärdigt och det är inte så svårt att svälja scenariot - även om det hade varit otroligt). BubbaHo-Tep var underhållande medan den pågick men jag tror inte att den kommer att fastna i mitt minne under någon längre tid. 






  

Av roboguy - 19 februari 2011 17:48

Först och främst får jag krypa till kors och säga att den här filmen kunde ha varit betydligt sämre och att jag då hade fått rätt i mina förutfattade meningar. Å andra sidan är Åsa-Nisse inte direkt bra, men det kunde ha varit betydligt sämre- och, det ska man komma ihåg, filmen är inte gjord på dödligt allvar! Om man tar ett exempel som Göta kanal 3, som var gjord på allvar men som misslyckades katastrofalt med att göra något rätt, så är i alla fall Åsa-Nisse Wälkom to Knohult på sin höjd smårolig. 


Men det är inte Åsa-Nisses förtjänst att det blir lite småroligt... Kjell Bergqvist är fruktansvärt fel i huvudrollen. Han "är" verkligen inte alls Åsa-Nisse, inte i en enda fiber av kroppen och hur mycket Kjell än försöker låta småländsk. John Elfström är och förbli den enda sanna Åsa-Nisse för mig ( och ändå ska man ju ha i åtanke att Elfström i mångt och mycket inte behövde skådespela så mycket egentligen).

Nej, de som gör den här filmen uthärdlig är istället det namnkunniga batteri av svenska komiker som befolkar bi-rollerna. Johan Glans, utan ansträngning, är den bästa av skådespelarna här. Tyvärr har han givits lite för lite svängutrymme och de situationer han hamnar i känns mer eller mindre självklara redan från ruta ett, men Glans vet hur man agerar och gör det på ett trovärdigt sätt även fast man kunde ge sig tusan på att han skulle hamna i en tunna med olja och badas i fjädrar redan då man hörde talas om det här projektet. 

Henrik Dorsin som Knohultarn storspelar verkligen inte- men med små medel så tycker jag att han gör det bra och- påminner han inte till viss del i sitt småsinta agerande om en viss hetsig diktator i Tyskland på 1930-talet?;P Ytterligare en smocka till Åsa-Nisses skapare måtro? 

Och slutligen- Johan Rabaeus storspelar som den sliskige ( om än mindre sliskig än originalet ) handlaren Sjökvist. 


Älgscenen i början av filmen var bara pinsam tyvärr, den blev inte ett dugg rolig och vi som faktiskt ser älgar runt husknuten i princip varje dag drar inte på munnen åt "mördarälgen". Det är sådant som töntiga stockholmare kan komma på, men verklighetens Åsa-Nisse hade också skrattat gott åt sådana "storstadsfasoner". 

Nej, jag tycker att höjdpunkten i Åsa-Nisse Wälkom to Knohult var då Glans och statsministern gör ett "statsbesök" i den nybildade republiken Knohult och Glans köper en dunk med hembränt för att sedan bli av med det i tullen;D 

Att blanda in USA och jaktflygplan mot slutet var lite väl att ta i så man skiter på sig, det hade man gott och väl kunnat stryka från manuset redan på idéstadiet och gjort något annat... Huva nej, de scenerna fungerar sannerligen inte alls något vidare bra. 


Jag ger Åsa-Nisse Wälkom to Knohult en halv tumme upp för att de ändå har vågat väcka upp Åsa-Nisse igen, fast det sannerligen inte var nödvändigt, och för att de inte tar sig själva på något stort allvar. Lite synd är det bara att de inte kunde ha jobbat med skämten och gjort något större utav det hela. Och varför kunde de inte ha tagit med något känt band och låtit dem uppträda i filmen, som en slags hyllning till de gamla Åsa-Nisse-filmerna?! Det hade ju varit riktigt guld värt om de hade lyckats få med Jerry Williams ( som alla som har sett de tidigare filmerna vet har han ju faktiskt varit med en gång i tiden i Åsa-Nisse). Det hade varit jäkla fint att ta med något av dagens populära dansband tillexempel och låtit dem uppträda på te.x Sjökvists bröllop. Nåja... Synd!






  

Av roboguy - 19 februari 2011 17:01

Måste säga att jag är ganska peppad inför den här filmen, Apollo 18. Inte bara för att den ser ut att vara otroligt bra- utan för att filmen använder sig av en historisk grund för berättelsen ( månlandningen och varför vi inte har farit till månen igen). Jag hoppas verkligen att den här filmen kommer att vara så bra som jag tror att den kan bli. 




http://www.youtube.com/watch?v=VA2pPv4T2YE







  

Av roboguy - 19 februari 2011 16:27

Yes äntligen har det blivit något som liknar "normala" temperaturer häromkring. Det är inte över tjugo minusgrader längre- i dag har temperaturen legat på "bara" minus nitton grader. Det har dessutom varit soligt och ett riktigt härligt väder så man ska inte klaga! Underbart, hoppas att det här håller i sig! 

Skapa flashcards