Alla inlägg den 20 februari 2011

Av roboguy - 20 februari 2011 23:58

Filmen gav lite obehagskänslor i och med att det handlar om inbrott i början, något som alltid har och förmodligen kommer alltid att oroa mig. Jag antar att den dag jag bor ensam kommer jag att införskaffa två, tre extralås och kanske kameraövervakning! Lätt paranoid, javisst. 


Wallander: Tjuven var betydligt bättre än den förra filmen men jag vet inte riktigt vad det beror på. Jag antar att en förklaring kan vara att historien hade en bättre nerv den här gången och inget så klichéfyllt som en utländsk "gangsterboss" fanns med i den här filmen, här var det betydligt mer verklighetstroget. Jag tycker också att själva deckarintrigen var bättre här- det dröjde ända till slutet innan man förstod hur allt hängde samman, och även om jag hade mina misstankar så blev de grusade eller misstämde en smula. Så ska en bra deckare vara, anser jag.

Det andra som gör den här bra är storyn omkring Wallander och Katarina. När ska de börja "våga"?;P Man vet ju att det finns något mellan dem, om inte annat för att Wallander intresserar sig för hennes barn, och erbjuder sig att skjutsa sonen till och från fotbollsträningen ( visserligen har fotbollsplanen en roll att spela i utvecklingen senare, men ändå).


Det jag inte riktigt tycker om är att Wallander alltid ska ha rätt. Visserligen så hjälper de andra poliserna till och ordnar fram ledtrådar och undersöker hus och liknande, men i slutändan skulle polismyndigheten i Ystad kunna spara in massvis med pengar på att enbart ha Wallander på stationen. De andra är ju liksom bara rekrivisita. Samma sak är det för övrigt med Beck och ja, de allra flesta deckare- det är alltid hjälten i berättelserna som har rätt, och det tycker jag att man borde ändra på. Då skulle man kunna göra en, om än liten, revolution. 


Och kan någon säga åt Isabelle att spänna av, att allt feministtjafs hon fått itutat i sig på polisutbildningen inte gäller i verkligheten. Hon höll ju på att svimma när Wallander och grabbarna skämtade. Herregud, öppna en vinflaska och rocka loss lite. 


Wallander: Tjuven får en tumme upp av mig, och nu hoppas jag att de resterande filmerna håller en sådan här finfin lägstanivå. 







  

Av roboguy - 20 februari 2011 16:50

Äntligen- något vettigt från regeringen i alla fall;D Men troligtvis lyssnar varken EU eller hälso-freak-ministrarna på vad regeringen säger, för när Stasi har fått varje rökare att skämmas med svansen mellan benen så är väl nästa steg att se till att snusare får smaka på samma hets. 





http://svt.se/2.22620/1.2332295/regeringen_tar_strid_for_snuset






  

Av roboguy - 20 februari 2011 01:22

Vad har hänt, Hilary Swank?! Jag har visserligen inte sett någon av de filmer du medverkat i under 2010, men nog trodde jag ändå att du var med i betydligt bättre filmer? Jag menar, det är ju du som har gjort Boys don´t cry och Million dollar baby, men nu ställer upp i The resident?! Det är ju under din värdighet. Eller behövde du helt enkelt bara dryga ut kaffekassan en aning? 



Läs inte mer om du inte har sett filmen!


Det påstås att den här filmen ska vara en skräckfilm, eller åtminstone thriller, och den lyckas bara delvis. The resident börjar bra- det är en jävla massa frågor som ska besvaras men som tyvärr inte blir besvarade efter inledningen. Att det är något mysko med Max, hyresvärden, och hans farfar står klart ganska snabbt och att det är något som pågår i lägenheten som Swank flyttar in i- men vad, vad, vad?! Varför får man liksom inget svar på vad det är som driver Max egentligen? Blir han helt enkelt bara stenkåt i vilken brud som helst som flyttar in i lägenheten? Njuter han av att sitta och smygtitta och stå på i skymundan? Ja, frågorna hopar sig men som sagt- man får inte svar på något och eftersom man inte bryr sig speciellt mycket om någon av karaktärerna så blir det inte särskilt spännande när tumskruvarna dras åt ytterligare mot slutet. Alfred Hitchcock hade skrattat åt det här. 


Och vad Christopher Lee har här att göra övergår mitt förstånd. Han sticker inte ut på något sätt alls men jag antar att han blev glad över att få vara med i en film och att han tackade ja på stående fot när telefonen äntligen ringde? Har han inte bättre projekt att fördriva tiden med istället? 


Nåja, The resident funkar om man inte har något bättre för sig för stunden och den är emellanåt lite intressant eftersom man undrar vad det är som händer, men det blir allt svårare att tro på filmen ju längre den pågår, och att man inte får svar på några frågor irriterade mig. Men som halvdan thriller att fördriva tiden med en tråkig lördagskväll duger den väl i alla fall okej för. 







  

Skapa flashcards