Direktlänk till inlägg 20 februari 2011

Wallander: Tjuven

Av roboguy - 20 februari 2011 23:58

Filmen gav lite obehagskänslor i och med att det handlar om inbrott i början, något som alltid har och förmodligen kommer alltid att oroa mig. Jag antar att den dag jag bor ensam kommer jag att införskaffa två, tre extralås och kanske kameraövervakning! Lätt paranoid, javisst. 


Wallander: Tjuven var betydligt bättre än den förra filmen men jag vet inte riktigt vad det beror på. Jag antar att en förklaring kan vara att historien hade en bättre nerv den här gången och inget så klichéfyllt som en utländsk "gangsterboss" fanns med i den här filmen, här var det betydligt mer verklighetstroget. Jag tycker också att själva deckarintrigen var bättre här- det dröjde ända till slutet innan man förstod hur allt hängde samman, och även om jag hade mina misstankar så blev de grusade eller misstämde en smula. Så ska en bra deckare vara, anser jag.

Det andra som gör den här bra är storyn omkring Wallander och Katarina. När ska de börja "våga"?;P Man vet ju att det finns något mellan dem, om inte annat för att Wallander intresserar sig för hennes barn, och erbjuder sig att skjutsa sonen till och från fotbollsträningen ( visserligen har fotbollsplanen en roll att spela i utvecklingen senare, men ändå).


Det jag inte riktigt tycker om är att Wallander alltid ska ha rätt. Visserligen så hjälper de andra poliserna till och ordnar fram ledtrådar och undersöker hus och liknande, men i slutändan skulle polismyndigheten i Ystad kunna spara in massvis med pengar på att enbart ha Wallander på stationen. De andra är ju liksom bara rekrivisita. Samma sak är det för övrigt med Beck och ja, de allra flesta deckare- det är alltid hjälten i berättelserna som har rätt, och det tycker jag att man borde ändra på. Då skulle man kunna göra en, om än liten, revolution. 


Och kan någon säga åt Isabelle att spänna av, att allt feministtjafs hon fått itutat i sig på polisutbildningen inte gäller i verkligheten. Hon höll ju på att svimma när Wallander och grabbarna skämtade. Herregud, öppna en vinflaska och rocka loss lite. 


Wallander: Tjuven får en tumme upp av mig, och nu hoppas jag att de resterande filmerna håller en sådan här finfin lägstanivå. 







  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av roboguy - 27 augusti 2015 11:56


  Ifjol var man en frekvent besökare i Badhusparken men i år har det inte blivit av att vara däe alls av någon anledning.  Jag vet inte varför. Det kan förstås ha varit på grund av vädret men det är inte hela sanningen. Helt enkelt har man inte ta...

Av roboguy - 25 mars 2014 21:57


Jobbet gick bra även om jag börjar bli lite trött på att enbart vara på ställen som jag redan varit på, bland annat ifjol. Jag skulle vilja prova på och städa på något av de nya ställena som de har införskaffat sedan jag var där sist.    Nåja, de...

Av roboguy - 18 mars 2014 22:07

Har precis avslutat en reprisering av arbetsmomenten och det visade sig ha tillförts några nya element sedan man var här och jobbade förra sommaren, men det är väl inget som ska gå ganska snabbt att lära sig får man hoppas. Inlärningen är precis avsl...

Av roboguy - 17 februari 2014 22:05


Ja, den frågan är berättigad: Vad fan ska man gå omkring och vara glad för på en sketen måndag? Det finns inga anledningar till att man ska gå omkring och vara glad och se ut som att man precis har lurat av Joakim von Ankas hela förmågenhet och sitte...

Av roboguy - 13 januari 2014 22:03


Jag vet inte riktigt vad jag gör för fel men det börjar påminna starkt om när man gick på universitetet- inget självförtroende, man sitter knäpptyst vid fikabordet och skrattar och smilar på kommando snarare än att man tycker att något är särskilt ro...

Skapa flashcards