Direktlänk till inlägg 19 mars 2011

Horns, Joe Hill

Av roboguy - 19 mars 2011 20:31

" I Joe Hills tredje bok vaknar huvudpersonen Ig Perrish med en brutal baksmälla och en djävulsk gåva som gör att han får folk att säga vad de egentligen tycker och tänker. Denna övernaturliga förmåga leder honom på spåren mot flickvännens mördare. 

Ignatius "Ig" Perrish vaknar upp en morgon med en fruktansvärd baksmälla. Vad han gjort kvällen innan minns han inte riktigt. Vill han heller inte minnas. Det senaste året har han levt i en skärseld av saknad och sorg efter att hans älskade Merrin hittats våldtagen och mördad. Ig är den som figurerat som huvudmisstänkt i mordutredningen, men har släppts i brist på bevis. Omgivningen i det lilla samhället Gideon i New Hampshire har emellertid redan dömt honom. 

När han ser sig själv i spegeln den där morgonen tror han att hans omtöcknade sinne spelar honom ett spratt, att han ser i syne: i pannan har två horn börjat växa fram. Förskräckt tar han sig ut i vardagsrummet där han möter sin flickvän. 
Hon tar ingen notis om hornen, men börjar uppföra sig underligt, säga saker hon normalt inte gör - alldeles för uppriktigt. Och på samma sätt uppträder nu alla som Ig stöter på. De säger sitt hjärtas mening - och den avslöjar ofta de mest överraskande fula och smärtsamma saker. 
Berättelsen leder mot den slutliga uppgörelsen mellan Ig och det monster som är flickvännens mördare. En kamp där utgången är mycket oviss. 

Horn är en psykologisk thriller med övernaturliga inslag om att vara ung och förälskad, för att inte säga förhäxad, men också om det oberäkneliga våld eller den brutala uppriktighet som kan rymmas i en människa. "



Nästa bok som jag ska läsa- och den här låter inte alls dålig så nu hoppas jag att jag inte ska bli besviken! Men jag tycker om Joe Hill, En hjärtformad ask var en riktigt bra bok som kan rekommenderas. Men han har inte riktigt samma kaliber som Stephen King- kanske kan fadern ge honom några tips?;P 

Och jag kollade nyss upp saken och Horns är beställd på statsbibblan- perfekt! 





  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av roboguy - 27 augusti 2015 11:56


  Ifjol var man en frekvent besökare i Badhusparken men i år har det inte blivit av att vara däe alls av någon anledning.  Jag vet inte varför. Det kan förstås ha varit på grund av vädret men det är inte hela sanningen. Helt enkelt har man inte ta...

Av roboguy - 25 mars 2014 21:57


Jobbet gick bra även om jag börjar bli lite trött på att enbart vara på ställen som jag redan varit på, bland annat ifjol. Jag skulle vilja prova på och städa på något av de nya ställena som de har införskaffat sedan jag var där sist.    Nåja, de...

Av roboguy - 18 mars 2014 22:07

Har precis avslutat en reprisering av arbetsmomenten och det visade sig ha tillförts några nya element sedan man var här och jobbade förra sommaren, men det är väl inget som ska gå ganska snabbt att lära sig får man hoppas. Inlärningen är precis avsl...

Av roboguy - 17 februari 2014 22:05


Ja, den frågan är berättigad: Vad fan ska man gå omkring och vara glad för på en sketen måndag? Det finns inga anledningar till att man ska gå omkring och vara glad och se ut som att man precis har lurat av Joakim von Ankas hela förmågenhet och sitte...

Av roboguy - 13 januari 2014 22:03


Jag vet inte riktigt vad jag gör för fel men det börjar påminna starkt om när man gick på universitetet- inget självförtroende, man sitter knäpptyst vid fikabordet och skrattar och smilar på kommando snarare än att man tycker att något är särskilt ro...

Skapa flashcards