Alla inlägg den 9 april 2011

Av roboguy - 9 april 2011 20:21

Inte alls dumt påskpynt i stan och runtomkring. Påskkärringen tycker jag bäst om medan tuppen är en återanvänding från förra året;P Men det är fint gjort tycker jag i alla fall. Apropå ingenting;O






   

Av roboguy - 9 april 2011 19:08

Jag vet inte riktigt om jag tycker om den modernisering som statsbiblioteket i Piteå genomför just nu, och som har kommit i drift. Det verkar inte så avancerat att låna böcker, men jag antar att det är äldre personer som är mest konfunderade över hur det fungerar. Men allvarligt talat- personalen på biblioteket... Hur mycket tid gick egentligen till spillo för att låna/ta emot böcker? Gick det verkligen så mycket tid till spillo att ni upplever det som att ni inte kunde hjälpa till med att rekommendera böcker eller hjälpa besökarna att hitta böcker eller information? Nja, jag har lite svårt att tro på att det är anledningen. Min upplevelse är i alla fall att ni fanns mycket väl på plats för att besvara frågor även på den "gamla tiden", och att ni sprang omkring med besökare överallt utan att det påverkade andra besökare som ville låna/lämna tillbaka böcker. Så vad precis den stora vinsten med det här systemet skulle vara, det vet jag inte riktigt. Ett skäl kan ju vara, som en av de intervjuade i artikeln nämner, att låntagarna inte vill skylta med alla de böcker som de vill låna, som Orgasmboken eller Mein Kampf. Det är ett bra skäl, även jag har lånat en del böcker som jag egentligen inte velat att bibliotikarien skulle se ( eller någon annan som råkar titta på bokomslaget etc).


Nåja, får se vad jag har att säga efter att man har varit på biblioteket och provat det nya systemet. Lite tråkigare är det allt att man inte har någon att prata lite med medan man genomför lånet, för jag brukar alltid fråga om han/hon har läst boken som jag står i begrepp att låna eller om de har några andra rekommendationer att komma med. Allt behöver inte med nödvändighet bli digitaliserat och "kallt"- personligt bemötande är förmodligen en bristvara i en nära framtid!






 

Presentation

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6
7
8
9
10
11 12 13
14
15 16
17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards