Alla inlägg den 20 april 2011

Av roboguy - 20 april 2011 17:32

Jag är inte riktigt förtjust i Joe Hill, enligt mig har han en del att putsa på och förbättra innan han kan bli någon favoritförfattare hos mig men jag är kanske en smula orättvis mot Hill då jag inte kan låta bli att jämföra honom med hans far, Stephen King. Jag är ett stort fan av King, kommer alltid att vara det och har svårt att bortse från en fundamental skillnad dem emellan- nämligen den att Joe Hill inte är särskilt bra på att teckna människor och få dem att bli intressanta. Häri ligger den stora skillnaden mellan far och son och deras författarskap- om inte annat är King en mästare i att ge sina figurer liv. Joe Hill är inte riktigt lika bra på det området, tycker jag, och så är även fallet med Horn- huvudpersonen Ignatius "Ig" Perrish har försetts med en ganska rik bakgrundshistoria, men jag faller inte riktigt för den, även om jag tyckte att episoden där han naken rullar nedför en kulle i en kundvagn hade sina poänger. Bokens mest intressanta karaktär är Lee Tourneau, som verkar ha svårt för att förstå signaler ( när det handlar om signaler som tjejer sänder ut, som han misstolkar å det grövsta) och jag blir aldrig riktigt klok på honom- men man misstänker snart att han är en slemmig, obehaglig figur, vilket han inte minst ger ett smakprov på när han säger:

" Hon är söt, men lite snorkig. De flesta tjejer är nog lite snorkiga tills de har blivit av med oskulden. För, du vet, oskulden är det mest värdefulla de har. Det är det som får killarna att svansa runt dem och fantisera om dem-hoppet om att få bli den som tar deras oskuld. Men när tjejen väl har blivit av med oskulden, ja, då kan hon slappna av och vara som en vanlig, normal tjej". ( s. 116)

Det ger en fingervisning av Lee och hans världsbild, men den slutar egentligen inte där, utan man kommer underfund med att han är minst sagt... Konstig. Samtidigt som han är intressant. Jag hade gärna velat se vad King hade kunnat göra utav en sådan här karaktär, förmodligen hade han blivit än bättre...


En av de mer minnesvärda sekvenserna i boken är den då Ig håller en predikan för... ormar! Ja, just det. En predikan som på olika sätt kanske säger mer om vad vi människor egentligen är mest intresserade av- Gud, eller djävulen? 


" Djävulen och kvinnan har stått i förbund med varandra mot Gud från första början, ända sedan Satan för första gången visade sig för människan i form av en orm och viskade till Adam att den sanna lyckan inte stod att finna i en bön utan i Evas fitta". (s. 260)


" Nä. Visst är han en hjälte. Tänk efter. I sitt första äventyr antar han formen av en orm och befriar två fångar som hålls nakna i ett djungelfängelse i tredje världen av en allsmäktig och storhetsvansinnig galning. På samma gång lär han dem att äta flera olika sorters mat och inviger dem i deras egen sexualitet." (s. 382).


Hyllningar av djävulen, som någon som inte förtrycker ( Gud) och som kan ses som en form av superhjälte. Det ni!


Horn är nog en av Joe Hills bättre böcker ( jag tycker att den var bättre än En hjärtformad ask till och med) men jag tyckte inte om slutet, som lämnade lite frågor öppna och som inbjuder till att man får tolka berättelsen lite hur man vill. Men mest av allt saknar jag nog det där lilla extra, som hade gjort boken till något alldeles njutbart. Horn är inte direkt dålig, den har sina stunder och den är en trevlig och lättsam läsning som passar utmärkt för en avkopplande stund i hängmattan en solig sommardag, men man kommer förmodligen att snabbt glömma bort den när man har läst klart. 







 

Av roboguy - 20 april 2011 12:28

Visserligen är det Telenor som använder den slogan, 4G- snart i din del av landet, men eftersom Tele2 bygger ut näten tillsammans med Telenor för att hålla kostnaden nere så använder jag samma slogan här, med skillnaden att jag har mobilt bredband från Tele2. På Tele2:s hemsida står det dessutom att utbyggnaden av 4G fortskrider under hösten 2011 och då omfattas bland annat Piteå. Det låter ju lovande, att man kanske redan till vintern i år kan prova på 4G för första gången? Mmm, börjar låta som när Homer Simpsons dregglar över något smaskigt! Sedan, under 2012, ska täckningen vara så god som 99 procent av landet... 


Hittade en finfin broschyr som i korta, men relevanta, ordalag redogör för vanliga frågor om 4G och vad det egentligen handlar om. Jag tycker att den är både snyggt gjord och väldigt informativ:








Vad behöver man 4G för egentligen? Räcker det inte med det som redan finns i dag, 3G och 3G Turbo? Ja, det räcker väl för vanlig surf, men med 4G ska man kunna göra så mycket mer, samtidigt utan att det hackar och uppstår några problem. Om man kryssar i flera av de här alternativen så inser man i alla fall att det kommer att bli väldigt mycket roligare och bättre med 4G:




Jag hoppas att det kommer att bli som det påstås i reklamen- snabbare och stabilare med 4G. Det kommer att bli väldig roligt och intressant att få testa alltsammans.      

Av roboguy - 20 april 2011 10:42

Har till och från tittat på Sveriges mästerkock, mest för att se hur den svenska versionen skulle te sig jämfört med den amerikanska förlagan ( med en viss Gordon Ramsey som domare/bödel/jury) och jag måste säga att det ser svagt ut för svensk del- tråkiga kockar, där bara Adam Per Moberg lyckades sticka ut något, och deltagare som mest av allt var upptagna med att sitta framför kameran och bikta sig och gråta i princip varje gång det gick dem lite emot och bedyra "jag vill verkligen inte åka ur det här programmet". Känner jag Ramsey rätt hade han kickat ut varenda deltagare i den svenska versionen, utan att blinka för en enda sekund. 


Men jag kommer förmodligen ändå att se en stund av finalen. Lycka till Jenny och Louise, må bästa kvinna vinna!



http://www.tv4.se/1.2103879/2011/04/19/louises_och_jennies_vag_till_finalen





 

Presentation

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6
7
8
9
10
11 12 13
14
15 16
17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards