Alla inlägg den 26 april 2011

Av roboguy - 26 april 2011 22:36

Det fanns olika anledningar till varför jag lånade 18 sekunder, av George D. Shuman. Det viktigaste var handlingen, "Kan man fånga en mördare med hjälp av offrets minnesbilder från sina sista 18 sekunder i livet?", men än viktigare var det faktum att bokomslaget är så jävla läckert och snyggt att det på ett ögonblick fångar ens blick och uppmärksamhet. Eller hur? Och slutligen, Stephen King säger: "Utmärkt"! Ja, jag är tillräckligt King-nördig för att det enda ordet ska göra att jag lånar en bok och läser den;P 


Huvudpersonen Sherry Moore har en unik förmåga- hon kan se de dödas sista sekunder av livet innan de dör, som lagras likt en hårddisk. Jag gillar sådant här- sådant som kan vara möjligt, men som samtidigt förmodligen inte är möjligt. Men man kan ju leka lite med tanken. Sedan har vi den andra huvudpersonen, polisen som nystar i mordhistorien, men som har ett av de längsta namn jag har stött på länge- Kelly Lynch-D´Shaughnessy. Svårt att uttala, men man minns namnet även efter att boken tagit slut. 


Bokens skurk, Earl Oberlein Sykes, är inte direkt unik på något sätt, sanningen är att han snarare är en ganska ordinär illdådare, men en sak fastnade i mitt minne- att han är sjuk i cancer och kliar sig i ett sår som han har på halsen som orsakas av cancern. Omedvetet så började jag att klia mig på halsen ibland. 


Och eftersom Kelly Lynch-D´Shaughnessy är kvinna och har en ganska hög rang inom poliskåren så finns det självklart mansgrisar inom organisationen; " Det kommer in ett par tuttar i byggnaden, och plötsligt blir alla så förvirrade att de inte ens kan torka sig i ändan. Men inte jag. Polischefen ser till att befodringarna blir som han vill. Så är det bara. Svarta och kvinnor har det alltid lättare än vanligare knegare som vi". ( s. 39).


Alla relationer hit och dit tycker jag är lite tjatiga. Hur ska Kelly Lynch-D´Shaughnessy göra med sin make Tim och barnen. Att Tim har varit otrogen gör naturligtvis att Kelly har sepererat från honom, men hon saknar honom samtidigt hela tiden. Samma sak med Sherry, många olika kandidater till vem som hon ska bli förälskad i, och det är ett tröstlöst trampande hela tiden för jag förstod ganska tidigt vem hon egentligen ville ha hela tiden.


Men, 18 skeunder är spännande och välskriven, och den passar föredömligt en lat sommardag i hängmattan;)






 

Av roboguy - 26 april 2011 21:57

" Joel Schumacher är på gång med en ny thriller som heter The Hive. Enligt Variety har Troika Picture värvat Schumacher till filmen med ett manus skrivet av Richard D’Ovidio (Exit Wounds). Storyn kretsar kring en kvinnlig larmcentralsoperatör som tvingas konfrontera en mördare från hennes förflutna för att rädda en ung flickas liv. Några uppgifter om när produktionen drar igång finns inte. Schumacher har senaste tiden jobbat med kriminalthrillern Trespass med Nicolas Cage och Nicole Kidman i rollerna som får premiär senare i år."


Ojoj hyser inte alls några stora förhoppningar inför Schumachers "skräckfilm" och det låter mest som att det blir mer actionbetonat än skräck. Men Trespass ser jag däremot fram emot, Schumacher och Cage kan bli en riktigt bra kombination. 





 

Av roboguy - 26 april 2011 18:36

Hmm det här kanske kan bli hyfsat roligt och kan definitivt bli en skön komedi att ta till sig en solig sommarkväll;)




http://www.youtube.com/watch?v=FOO0ApRa-p8&feature=player_embedded#at=51






 

Av roboguy - 26 april 2011 00:26

Herregud, påsklovet har bara försvunnit! Känns inte sådär motiverande att börja om med alltsammans imorgon, samtidigt som man kan tänka sig att det är skönt att börja göra något vettigt på dagarna igen! Inte helt fel, egentligen...





 

Presentation

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6
7
8
9
10
11 12 13
14
15 16
17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards