Direktlänk till inlägg 11 maj 2011

Tucker and Dale vs Evil

Av roboguy - 11 maj 2011 19:24

Jag blev först lite besviken på Tucker and Dale vs Evil när det visade sig att Tucker och Dale inte skulle fightas mot demoner eller zombies eller annat otyg, utan att den i titeln syftande "evil" handlade om något helt annat och ganska banalt... Men efter att den första besvikelsen hade runnit av mig, så tyckte jag att filmen var ren och skär underhållning från början till slut. Lite tråkigt är det samtidigt att tvingas konstatera att skådespeleriet kunde ha varit betydligt bättre, men man kan ju samtidigt inte få allt. 


Läs inte mer om du inte har sett filmen!!!





Jag gillar hur Tucker and Dale vs Evil driver med den välkända klyschan i skräckfilmer- klyschan att bondläpparna, rednecks, hillbillys- kalla det vad som helst, men jag tror ni förstår vad jag menar- är antingen onda galningar eller onda galningar och kannibaler. Ungdomarna från storstan får stora skälvan när de stöter på Tucker och Dale redan i inledningen- och scenen där Dale vågar sig fram till snygga, blonda tjejen för att snacka med henne samtidigt som han håller i en lie är fantastisk i all sin enkelhet! 

Filmen bygger sin komiska grundpelare på den klassiska premissen som vi har fått bekanta oss med ända sedan Motorsågsmassakerns glasdagar, ett återkommande fenomen i tusentals skräckfilmer sedan dess ( och säklerligen redan före Motorsågsmassakern?). Missförstånd bygger vidare på den komiska grundpelaren, och situationer som ser helt oskyldiga ut betraktas av ungdomarna som mord eller tortyr etc. Och det gör att de för att rädda Allison, som de tror har blivit kidnappad av Tucker och Dale, kastar sig in i en flismaskin, blir spetsad av en påle och skjutna... Tucker och Dale konstaterar snart att ungdomarna är spritt språngande galna, och kommer till den självklara slutsatsen att ungdomarnas syfte till att befinna sig i skogen är för att begå självmord;P

Scenen som är en fin blinkning till Motorsågsmassakern är också genialisk. Tucker springer omkring, vilt viftande med en motorsåg och skriker, och det på grund av att han tidigare råkade såga i ett getingbo... Men ungdomarna tror naturligtvis att han är psykopat. Classic.


Lite trist är det med den lite onödiga kärlekshistorien mellan Dale och Allison, och att Dale måste inse att han inte är så värdelös som han tror att han är. 


Men i övrigt har jag inte direkt något att klaga över, och Tucker and Dale vs Evil är jävligt underhållande från början till slut och överraksade på ett positivt sätt. Det är inte ofta det händer, tyvärr. Två tummar upp för den här sköna rullen!








 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av roboguy - 27 augusti 2015 11:56


  Ifjol var man en frekvent besökare i Badhusparken men i år har det inte blivit av att vara däe alls av någon anledning.  Jag vet inte varför. Det kan förstås ha varit på grund av vädret men det är inte hela sanningen. Helt enkelt har man inte ta...

Av roboguy - 25 mars 2014 21:57


Jobbet gick bra även om jag börjar bli lite trött på att enbart vara på ställen som jag redan varit på, bland annat ifjol. Jag skulle vilja prova på och städa på något av de nya ställena som de har införskaffat sedan jag var där sist.    Nåja, de...

Av roboguy - 18 mars 2014 22:07

Har precis avslutat en reprisering av arbetsmomenten och det visade sig ha tillförts några nya element sedan man var här och jobbade förra sommaren, men det är väl inget som ska gå ganska snabbt att lära sig får man hoppas. Inlärningen är precis avsl...

Av roboguy - 17 februari 2014 22:05


Ja, den frågan är berättigad: Vad fan ska man gå omkring och vara glad för på en sketen måndag? Det finns inga anledningar till att man ska gå omkring och vara glad och se ut som att man precis har lurat av Joakim von Ankas hela förmågenhet och sitte...

Av roboguy - 13 januari 2014 22:03


Jag vet inte riktigt vad jag gör för fel men det börjar påminna starkt om när man gick på universitetet- inget självförtroende, man sitter knäpptyst vid fikabordet och skrattar och smilar på kommando snarare än att man tycker att något är särskilt ro...

Presentation

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18
19
20
21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards