Direktlänk till inlägg 29 maj 2011

Red Riding Hood

Av roboguy - 29 maj 2011 01:40

Jag vet inte, kanske har jag förutfattade meningar, men regissören till den här filmen, Catherine Hardwicke, har gjort en ganska tam och löjlig upphettad nyversion av den gamla sagan om Rödluvan! Eftersom jag inte har sett Twilight, som Catherine har regisserat, så kan jag inte säga huruvida det stämmer eller inte, men nog tycker jag det finns en del ingredienser i Red Riding Hood som jag tror finns med i Twilight- en ung, söt flicka som dras mellan en man som hon inte vill gifta sig men som egentligen älskar en annan kille, en mer spännande som vill att hon ska rymma iväg med honom...




Läs inte mer om du inte har sett filmen!




Jag tycker det är löjligt att det inte finns med något blod alls i den här "vuxna" versionen av sagan? Vem riktar sig filmen till egentligen? Åtta-tolv-åringar, är min gissning. Man får inte ens se när ett svärd far in i kroppar... Löjligt som fan, är min åsikt om det!

Jag blir också väldigt trött på den ganska löjliga kärlekstriangeln mellan Peter, Henry och huvudpersonen Valerie. Det är ett evinnerligt tjafsande hit och dit, trots att man ju vet vem av dem som Valerie vill vara tillsammans med. 

Den enda som muntrar upp det hela en smula är Gary Oldman, märkvärdigt blek som den kringresande varulvsdräparen som ska hjälpa byborna att bli av med besten som härjar runtomkring deras lilla, trevliga by.


Amanda Seyfried, som spelar huvudrollen, är alldeles för söt och präktig och de där stora, nyfikna rådjursögonen gör sig inte alls bra i den här filmen. Jag blir mer irriterad över att hon hela tiden ser så perfekt ut, trots att det ska föreställa att hon lever någon gång under tidig medeltid ( antar jag ). Såg man verkligen så bra ut då? Hade man tillgång till smink till och med? Var ens kläder alltid lika fint tvättade och rena och hela? I och för sig gäller det alla byborna, de är helt enkelt alldeles för fina och snygga för att det verkligen ska kännas som att de lever på medeltiden. De skulle lika gärna kunna vara snygga, rena modeller som låtsas att de befinner sig i en liten by mitt ute i en skog, vilket de ju också gör... Nej, trovärdigt är det inte. 


En del av de element som man känner igen från den klassiska sagan finns med här- under festen finns tre små grisar med och vargen kommer och blåser omkull dem. "Vargens" mage fylls med sten även den här gången, och Rödluvan får även ställa de klassiska frågorna "Vilken stor mun du har, farmor"... 


Kärlekstrams, alldeles för lama och "barnvänliga" våldsscener gjorde att mitt humör sjönk drastiskt och det blev inte bättre av att vargen var så gräsligt fult animerad så jag vet inte ens vilken liknelse jag kan dra till med för att beskriva den. Ursch, fy och blä!  Det här var ingen film för mig!!








 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av roboguy - 27 augusti 2015 11:56


  Ifjol var man en frekvent besökare i Badhusparken men i år har det inte blivit av att vara däe alls av någon anledning.  Jag vet inte varför. Det kan förstås ha varit på grund av vädret men det är inte hela sanningen. Helt enkelt har man inte ta...

Av roboguy - 25 mars 2014 21:57


Jobbet gick bra även om jag börjar bli lite trött på att enbart vara på ställen som jag redan varit på, bland annat ifjol. Jag skulle vilja prova på och städa på något av de nya ställena som de har införskaffat sedan jag var där sist.    Nåja, de...

Av roboguy - 18 mars 2014 22:07

Har precis avslutat en reprisering av arbetsmomenten och det visade sig ha tillförts några nya element sedan man var här och jobbade förra sommaren, men det är väl inget som ska gå ganska snabbt att lära sig får man hoppas. Inlärningen är precis avsl...

Av roboguy - 17 februari 2014 22:05


Ja, den frågan är berättigad: Vad fan ska man gå omkring och vara glad för på en sketen måndag? Det finns inga anledningar till att man ska gå omkring och vara glad och se ut som att man precis har lurat av Joakim von Ankas hela förmågenhet och sitte...

Av roboguy - 13 januari 2014 22:03


Jag vet inte riktigt vad jag gör för fel men det börjar påminna starkt om när man gick på universitetet- inget självförtroende, man sitter knäpptyst vid fikabordet och skrattar och smilar på kommando snarare än att man tycker att något är särskilt ro...

Presentation

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18
19
20
21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards