Direktlänk till inlägg 1 juni 2011

Mobilt bredband 4G-test

Av roboguy - 1 juni 2011 19:26

 

Jag blev lite besviken på Pc för allas testande av 4G då jag hade förväntat mig ett större test och att de skulle ha rest omkring i hela landet, istället för att bara befinna sig i Mälardalen ( där, enligt tidningen, en tredjedel av Sveriges befolkning bor). De har också fokuserat sig på hastigheten ( vilket kanske är det viktigaste med 4G, men jag hade gärna velat se lite mer utförliga test och kanske lite kommentarer om täckning istället för att bara få det gamla rådet att testa täckningen där man har tänkt att vara med sitt mobila bredband). 


Men lite har hänt sedan förra årets stora test av mobilt bredband, och 4G är förstås den stora nyheten. Men förra årets vinnare- Telenor- har tappat guldmedaljen och det är Telia som har övertagit den. Det är kanske inte så konstigt då det är Telia som var först med 4G, och som kontinuerligt bygger ut och förbättrar nätet för 4G. Något som dock förvånar är operatören 3, som inte ens har 4G men som ändå är lysande och hamnar på en hedrande andraplats. 

Jag är glad att jag inte hoppade på Net1-tåget när jag satt och funderade på det för ett tag sedan. Net1 har halkat efter, och jag litar inte alls på det företaget- visserligen är det bara saker som man har hört, så jag vet ju inte med säkerhet något om dem egentligen men... nej, det var nog lika bra att inte ha något abonnemang där. 

Tele2 har dock ett dyrare 4G-abonnemang jämfört med Telia, och så brukar det ju inte vara- Tele2 är ju "prispressaren" i vanliga fall. Synd att inte Tele2 fortsatte att samarbeta med Telia, för då hade det nog sett bättre ut. 



 


I övrigt blev jag väl inte så mycket klokare efter att ha läst Pc för allas test, utan jag visste redan allt på ett ungfär och jag visste hur det låg till. Får se när man får möjlighet att hoppa på 4G-tåget, förhoppningsvis ska det väl inte dröja alltför länge till. Och så får man väl se också om det håller vad de lovar eller inte, för det här med otroliga hastigheter har man ju redan hört om en, två, tre gånger tidigare. Allt hänger på huruvida uppkopplingen blir mer stabil eller inte, och att man kan komma upp till betydligt bättre hastigheter än vad man får med 3G tubro. Men det får framtiden utvisa!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av roboguy - 27 augusti 2015 11:56


  Ifjol var man en frekvent besökare i Badhusparken men i år har det inte blivit av att vara däe alls av någon anledning.  Jag vet inte varför. Det kan förstås ha varit på grund av vädret men det är inte hela sanningen. Helt enkelt har man inte ta...

Av roboguy - 25 mars 2014 21:57


Jobbet gick bra även om jag börjar bli lite trött på att enbart vara på ställen som jag redan varit på, bland annat ifjol. Jag skulle vilja prova på och städa på något av de nya ställena som de har införskaffat sedan jag var där sist.    Nåja, de...

Av roboguy - 18 mars 2014 22:07

Har precis avslutat en reprisering av arbetsmomenten och det visade sig ha tillförts några nya element sedan man var här och jobbade förra sommaren, men det är väl inget som ska gå ganska snabbt att lära sig får man hoppas. Inlärningen är precis avsl...

Av roboguy - 17 februari 2014 22:05


Ja, den frågan är berättigad: Vad fan ska man gå omkring och vara glad för på en sketen måndag? Det finns inga anledningar till att man ska gå omkring och vara glad och se ut som att man precis har lurat av Joakim von Ankas hela förmågenhet och sitte...

Av roboguy - 13 januari 2014 22:03


Jag vet inte riktigt vad jag gör för fel men det börjar påminna starkt om när man gick på universitetet- inget självförtroende, man sitter knäpptyst vid fikabordet och skrattar och smilar på kommando snarare än att man tycker att något är särskilt ro...

Skapa flashcards