Direktlänk till inlägg 16 juni 2011

Mr Clarinet

Av roboguy - 16 juni 2011 15:50

" Den starkaste deckardebut jag läst sedan Dennis Lehane..." skriver Anders Lokko, SvD, och jag håller med helt och hållet! Mr Clarinet är den bästa boken jag har läst hittills under 2011. Allt som bör finnas i en deckare som jag tycker om finns med här- en ensam deckare, Max Mingus, som är ganska så hård och tuff och som reser till Haiti för att försöka spåra upp försvunna barn. Jag gillar hur författaren skriver på ett ganska enkelt och rättframt sätt: " Det här visste han om Haiti: voodoo, AIDS, Papa Doc, Baby Doc, båtflyktingar och helt nyligen en amerikansk invasion som gick under namnet "operation återställ friheten"." 




Läs inte mer om du inte har läst boken.





Den karaktär som jag tyckte bäst om i den här boken var Haitis "knarkkung", Vincent Paul. Huruvida han är god eller ond är svårt att säga, för jag tycker att Vincent gör rätt- han beskyddar Haitis befolkning, han tar hand om dem medan andra bara utnyttjar dem och samtidigt som den amerikanska operationen pågår så levereras en hel del svidande kritik mot USA och FN för deras "fredsbevarande" uppdrag. En av de mest minnesvärda scenerna i boken är den då Vincent hämnas mot en grupp FN-soldater som har våldtagit en kvinna- en av soldaterna får sin pung mosad med hjälp av två tunga stenar. 


Det enda jag kan klaga lite över är hur en av de viktigare bikaraktärerna, Chantale, beskrivs: " Hon hade vackra rådjursögon och ett uttrycksfullt skratt- högt, hest, vulgärt, menande och oemotståndligt snuskigt. Så skrattade en person som blev full, påtänd och låg med främlingar". ( s. 86). Men Chantale visar sig ändå ha lite mer karaktär och mer under ytan än att vara den där superpuman som Max beskrev henne som. 


Deckarintrigen är tillräckligt snårig och ju mer man får veta, desto mer vill man fortsätta läsa så spänningen hålls vid liv hela tiden, även om voodoo-partierna tråkade ut mig, samt sexorgien som plötsligt utspelar sig, men förutom sådana småsaker så är Mr Clarinet perfekt läsning i hängmattan i sommar ( eller vilken tid på året som helst). Jag vill läsa mer av den här författaren, nu!;)










 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av roboguy - 27 augusti 2015 11:56


  Ifjol var man en frekvent besökare i Badhusparken men i år har det inte blivit av att vara däe alls av någon anledning.  Jag vet inte varför. Det kan förstås ha varit på grund av vädret men det är inte hela sanningen. Helt enkelt har man inte ta...

Av roboguy - 25 mars 2014 21:57


Jobbet gick bra även om jag börjar bli lite trött på att enbart vara på ställen som jag redan varit på, bland annat ifjol. Jag skulle vilja prova på och städa på något av de nya ställena som de har införskaffat sedan jag var där sist.    Nåja, de...

Av roboguy - 18 mars 2014 22:07

Har precis avslutat en reprisering av arbetsmomenten och det visade sig ha tillförts några nya element sedan man var här och jobbade förra sommaren, men det är väl inget som ska gå ganska snabbt att lära sig får man hoppas. Inlärningen är precis avsl...

Av roboguy - 17 februari 2014 22:05


Ja, den frågan är berättigad: Vad fan ska man gå omkring och vara glad för på en sketen måndag? Det finns inga anledningar till att man ska gå omkring och vara glad och se ut som att man precis har lurat av Joakim von Ankas hela förmågenhet och sitte...

Av roboguy - 13 januari 2014 22:03


Jag vet inte riktigt vad jag gör för fel men det börjar påminna starkt om när man gick på universitetet- inget självförtroende, man sitter knäpptyst vid fikabordet och skrattar och smilar på kommando snarare än att man tycker att något är särskilt ro...

Presentation

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4
5
6 7 8 9
10
11 12
13 14 15 16 17 18 19
20
21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< Juni 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards