Direktlänk till inlägg 24 juni 2011

The Rig

Av roboguy - 24 juni 2011 00:08

Innan jag började se The Rig så förstod jag att den inte skulle hålla högsta kvalité och att den hör hemma i b-facket, så jag var mentalt inställd redan innan på att inte lägga för höga krav... Men filmen klarar sig ändå hyfsat faktiskt- visst, varken effekterna eller skådisarna kommer att vinna en Oscar för sin insats i här, men ser man det som det är så är det ändå ganska bra gjort. Lite inspiration från te.x Alien tror jag regissören har fått, i alla fall när han skapade "varelserna", och när karaktärerna smyger omkring på oljeplattformen så påminner det i alla fall mig om smygandet omkring i rymdskeppet i Alien. Men det fanns ändå några saker som störde mig...








Läs inte mer om du inte har sett filmen!






Karaktären Faulkner, som ska föreställa en äldre Navy Seal-veteran, beter sig om en amatör när det är hans chans att glänsa... En så vältränad soldat som han utger sig för att vara skulle inte hålla på så som Faulkner gör, men det tror jag ändå att regissören är medveten om. Men allt för att skapa lite spänning i åtanke så måste man ta vissa svängar med den konstnärliga friheten.


Varför är det enda som karaktären Carey minns av sin fader efter dennes bortgång en enda sekvens där han säger "jag älskar dig"? Det känns en aning fattigt att det enda som den sörjande dottern kommer ihåg är just den scenen, och ingenting utöver det? Känns inte som att regissören har gett karaktärerna mycket till bakgrundsstories...


Varför ett sådant sliskigt slut? Visst, det är väl lite smågulligt att två bröder får återförenas i slutet- men jag hade hellre velat ha en förklaring. Vad var det som kom upp ur djupet egentligen? Vad var det för varelser egentligen? Det känns lite småbittert att inte få sig en förklaring serverad, efter att man har tagit sig igenom hela filmen. Nåja, sådana detaljer kanske är oviktiga i sammanhanget, men jag vill gärna få saker och ting förklarat för mig så man inte känner att man har väntat på just förklaringen genom att lida sig igenom en film och så står man där med skägget i brevlådan och inte är så speciellt mycket klokare. 


Helt okej film, The Rig funkar om man inte har något bättre för sig men den lämnar inga bestående intryck och kommer ganska snart att vara bortglömd helt och hållet.











 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av roboguy - 27 augusti 2015 11:56


  Ifjol var man en frekvent besökare i Badhusparken men i år har det inte blivit av att vara däe alls av någon anledning.  Jag vet inte varför. Det kan förstås ha varit på grund av vädret men det är inte hela sanningen. Helt enkelt har man inte ta...

Av roboguy - 25 mars 2014 21:57


Jobbet gick bra även om jag börjar bli lite trött på att enbart vara på ställen som jag redan varit på, bland annat ifjol. Jag skulle vilja prova på och städa på något av de nya ställena som de har införskaffat sedan jag var där sist.    Nåja, de...

Av roboguy - 18 mars 2014 22:07

Har precis avslutat en reprisering av arbetsmomenten och det visade sig ha tillförts några nya element sedan man var här och jobbade förra sommaren, men det är väl inget som ska gå ganska snabbt att lära sig får man hoppas. Inlärningen är precis avsl...

Av roboguy - 17 februari 2014 22:05


Ja, den frågan är berättigad: Vad fan ska man gå omkring och vara glad för på en sketen måndag? Det finns inga anledningar till att man ska gå omkring och vara glad och se ut som att man precis har lurat av Joakim von Ankas hela förmågenhet och sitte...

Av roboguy - 13 januari 2014 22:03


Jag vet inte riktigt vad jag gör för fel men det börjar påminna starkt om när man gick på universitetet- inget självförtroende, man sitter knäpptyst vid fikabordet och skrattar och smilar på kommando snarare än att man tycker att något är särskilt ro...

Skapa flashcards