Alla inlägg under juni 2011

Av roboguy - 26 juni 2011 01:19

Det dröjer en smula för lång stund innan något "läskigt" inträffar, och jag börjar nästan misstänka att Fertile Ground är ett drama snarare än skräck, men som tur är det inte på det viset och jag kan andas ut en smula. Lite seg upptakt, således men sedan börjar det hända desto mer saker och förutsättningarna som målas upp är alltför välbekanta- Emily och Nate flyttar in i ett nytt hus, lite nedstämda efter det som har inträffat tidigare men fast beslutna att börja om på ny kula men samtidigt börjar det hända mystiska saker. Emily hör barnjoller, ser saker och ett handavtryck från ett litet barn syns plötsligt och oförklarligt på en fönsterruta.







Läs inte mer om du inte har sett filmen!











Ja, det är ganska mycket man känner igen från andra filmer i Fertile Ground och till på köpet tyckes jag hitta vissa influenser från Lars von Trier och hans Antichrist- i alla fall till viss del, men Fertile Ground påminner om så många andra filmer att det är svårt att säga... Kapitelindelningarna som filmen har finns i alla fall med i Triers film, men att huset är ont och bär på en mörk och skrämmande historia känner man igen från ja, i stort sett alla filmer på samma tema men den jag kom att tänka på först var Red Rose av Stephen King. "Huset" är ingen egen karaktär på samma sätt som det är i Red Rose, men visst har den en viss påverkan på Nate. En påverkan som inte är av godo.


Men visst känns mycket välbekant från tidigare, och jag blir inte överraskad eller särskilt skrämd. Återvinning, luktar det för mycket från Fertile Ground. Och så är det ju inte första gången man ser en gravid kvinna balla ur, få frispel och bli hysterisk... Suck. Sett det, flera gånger. Blir det mer spännande att se det igen? Nej, tyvärr. Fertile Ground passar nog bäst för den som aldrig har sett en skräckflm tidigare, eller för den delen, någon som inte har sett en film som handlar om ett hus som har en påverkan på karaktärerna. 


Å andra sidan är det kompetent utfört alltsammans, och skådisarna gör sitt jobb- tyvärr utan att övertyga alltför mycket dock... Och pulsen höjs en smula mot slutet då allt kommer fram till den springande punkten, men jag tycker däremot att slutet var en smula otillfredsställande. 











 

Av roboguy - 25 juni 2011 03:00

Blev att se Planet terror igen under kvällen, inte mig något emot direkt för det var länge sedan jag såg den här filmen.












 

Av roboguy - 24 juni 2011 16:42

TV3, som är en kanal på nedgång och som inte har lyckats alls med vårsäsongen, griper efter hamlstrån och hoppas på att en tillbakagång till 90-talet ska innebära en skjuts uppåt rent tittarmässigt? Ja, så verkar det när man läser att Adam Alsing ska ha en egen pratshow och skiten ( förlåt, programmet menade jag ju) ska sändas alla dagar i veckan... Suck! Känns redan på förhand som hyfsat ointressant, och det blir väl ungefär samma koncept som alla andra svenska talkshows ältrat i evigheter, kryddat med lite humorinslag med Sean Banan eller någon annan komiker som råkar vara på tapeten för tillfället. 

Nej tack, säger nog de flesta tittare redan nu.







http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/tv/article13224970.ab










 

Av roboguy - 24 juni 2011 00:08

Innan jag började se The Rig så förstod jag att den inte skulle hålla högsta kvalité och att den hör hemma i b-facket, så jag var mentalt inställd redan innan på att inte lägga för höga krav... Men filmen klarar sig ändå hyfsat faktiskt- visst, varken effekterna eller skådisarna kommer att vinna en Oscar för sin insats i här, men ser man det som det är så är det ändå ganska bra gjort. Lite inspiration från te.x Alien tror jag regissören har fått, i alla fall när han skapade "varelserna", och när karaktärerna smyger omkring på oljeplattformen så påminner det i alla fall mig om smygandet omkring i rymdskeppet i Alien. Men det fanns ändå några saker som störde mig...








Läs inte mer om du inte har sett filmen!






Karaktären Faulkner, som ska föreställa en äldre Navy Seal-veteran, beter sig om en amatör när det är hans chans att glänsa... En så vältränad soldat som han utger sig för att vara skulle inte hålla på så som Faulkner gör, men det tror jag ändå att regissören är medveten om. Men allt för att skapa lite spänning i åtanke så måste man ta vissa svängar med den konstnärliga friheten.


Varför är det enda som karaktären Carey minns av sin fader efter dennes bortgång en enda sekvens där han säger "jag älskar dig"? Det känns en aning fattigt att det enda som den sörjande dottern kommer ihåg är just den scenen, och ingenting utöver det? Känns inte som att regissören har gett karaktärerna mycket till bakgrundsstories...


Varför ett sådant sliskigt slut? Visst, det är väl lite smågulligt att två bröder får återförenas i slutet- men jag hade hellre velat ha en förklaring. Vad var det som kom upp ur djupet egentligen? Vad var det för varelser egentligen? Det känns lite småbittert att inte få sig en förklaring serverad, efter att man har tagit sig igenom hela filmen. Nåja, sådana detaljer kanske är oviktiga i sammanhanget, men jag vill gärna få saker och ting förklarat för mig så man inte känner att man har väntat på just förklaringen genom att lida sig igenom en film och så står man där med skägget i brevlådan och inte är så speciellt mycket klokare. 


Helt okej film, The Rig funkar om man inte har något bättre för sig men den lämnar inga bestående intryck och kommer ganska snart att vara bortglömd helt och hållet.











 

Av roboguy - 23 juni 2011 17:31

Six bullets heter Jean-Claude Van Damme kommande film och handlar om en f.d legosoldat och kidnappningsexpert som-hör och häpna- ska hjälpa till och hitta ett barn som har blivit kidnappad. Hoppas Van Damme och hans gedigna kunskaper och stridsskicklighet blir honom behjälplig under uppdragets gång...

Handligen låter gammal, skådisen är gammal... Ja, det finns inte direkt mycket som talar för att inte den här filmen också blir en ny direkt-till-dvd, vilket brukar vara det vanligaste resultatet för Van Damme och hans filmer. Fast underhållande kan det ändå bli, förstås;P







http://www.moviezine.se/artikel/7649-van-damme-spelar-kidnappare












 

Av roboguy - 22 juni 2011 22:11

Ja, den bästa karaktären från Shrek-filmerna får nu en ordentlig film där han får vara helt för sig själv! Puss in Boots är ju bara underbar, och Antonio Banders har aldrig varit bättre. Är det rentav Zorro-låten som spelas mot slutet av trailern? 

Litet minus för att det verkar som att Katten i stövlar... suck... möter sin kärlek under äventyrets gång. Varför kan inte hjältar få förbli singlar, egentligen?







http://www.youtube.com/watch?v=zxdMvDs__rM













 

Av roboguy - 22 juni 2011 15:39

Efter en snygg inledning med krossade glasskärvor som visar upp några av de metoder som användes i psykoterapi förr i tiden (el direkt i hjärnan till exempel) så fortsätter skräckfarbrorn John Carpenter på vältrampad och säker mark, och tillsist känner jag att The Ward lika gärna hade kunnat vara en del i Masters of horror istället för en självständig film. Carpenter hade kunnat skala bort en hel del men det som irriterar mig mest är att allt inträffar så snabbt att ingen stämning hinner byggas upp alls. Huvudpersonen, Kristen, anländer till North Bends mentalsjukhus- mystiska saker inträffar sekunder senare... Varför, åh varför, måste dagens skräckfilmer vara på det här viset. Är regissörerna rädda för att publiken ska hinna tröttna innan hemskheterna börjar? Jag tror inte det, inte om man lyckas bygga upp en obehaglig, krypande känsla. Men det har man helt enkelt inte tid med i dag, sorgligt men sant.






Läs inte mer om du inte sett filmen!




Amber Heard, som spelar huvudrollen, är på tok för snygg för att passa in i den här filmen... Ja, inte gör det något med ögongodis medan jag sitter och har tråkigt medan The Ward ångar på, men Heard ger inget trovärdigt intryck som "galen" tjej i sextiotalskläder. Jag tycker hon passar betydligt bättre i Drive Angry 3D.

Att filmen utspelar sig på 60-talet gör varken till eller från, mer än att Carpenter får en anledning till att läkarna på mentalsjukhuset får leka med lite elstötar direkt i hjärnan på patienterna. 


Annars är The Ward visserligen inte det sämsta som skräckfarbror Carpenter presterat de senaste åren, men den följer alla givna mallar och har man inte sett x antal skräckfilmer de senaste åren så kanske man kan bli överraskad, men jag som har sett en hel del skräck blir aldrig skrämd, överraskad eller särskilt brydd av händelserna och karaktärerna. Persongalleriet är riktigt klassiskt, och därmed jävligt tråkigt, för på mentalsjukhuset finns naturligtvis den obligatoriska tuffa sköterskan med stenansikte- Lundt- och sådana här måste bara finnas på mentalsjukhus ända sedan Gökboet såg dagens ljus. Sedan har vi lilla, stackars Zoey och hennes tygkanin, som flyr in i sig själv och blir rädd och orolig av minsta lilla. Zoey irriterade mig en hel del under filmens gång... Och så, ännu en klassiker i sammanhanget, alla stirrar på varandra, hela tiden, så fort något händer eller så fort någon har sagt något som är lite mystiskt... Jag blir småtokig själv på allt stirrande karaktärerna emellan.


Det blir inte bättre av att The Ward har ett litet skruvat slut, som jag till fullo inte riktigt hängde med i, mest på grund av att jag var helt ointresserad och hade gett upp hoppet för den här filmen. Men är man ute efter en gammeldags skräckfilm som inte erbjuder överraskningar eller särskilt mycket spänning så kan man ta sig en titt på den här. Och Carpenter borde snarast gå i pension. Kanske han lyckas skrämma någon gammal tant på pensionärshemmet, åtminstone...











 

Av roboguy - 22 juni 2011 13:29

Fuck you, fuck you, you are a king... Och så "spöar" Britney Spears paparazzis... Nja, jag har svårt att ta ett svingande med mikrofonen som att spöa någon, och överhuvudtaget har jag svårt för att se Brittan som någon tuffing;P Och eftersom jag inte har sett Crossroad ( skulle aldrig få för mig att se den heller ) så var den enda hinten till filmen som jag förstod " Crossroad 2- Cross harder" som står på en skylt lite i bakgrunden, men jag antar att Britneys flykt senare i videon också har något att göra med filmen?

Låten då? Tja, Rix FM- trallande gladpop som inte lämnar något bestående intryck efter sig, för min del i alla fall.





http://www.youtube.com/watch?v=T-sxSd1uwoU











 

Presentation

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4
5
6 7 8 9
10
11 12
13 14 15 16 17 18 19
20
21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< Juni 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards