Alla inlägg under juni 2011

Av roboguy - 17 juni 2011 03:16

Gosh, gåshud gånger hundra, nästan;P Älskar början, med Potter som liten och texten med "hela hans liv har...". Snart är finalen här! It all ends!!!!! Pepp.




http://www.youtube.com/watch?v=VG32Wog8sAk&feature=player_embedded










 

Av roboguy - 17 juni 2011 00:54

Otto Skorzeny hade bland annat ett uppdrag som gick ut på att mörda Churchill, Roosveldt och Stalin! För att förvirra amerikanerna under krigsbataljerna i Tyskland så kläddes tyska soldater ut i amerikanska uniformer. Senare under Skorzenys liv var han tydligen också konsult till Kadaffi... Och han hade ett långt ärr i ansiktet som han fick när han fäktades. 


Jag undrar bara- varför har man inte gjort en film om den här mannen?! Det finns ju gott om stoff att bygga upp en handling om, men problemet är väl att killen var "ond" och man skildrar ju ogärna en ond tysk nazist... 






 

Av roboguy - 17 juni 2011 00:23

Den stora behållningen med Majvor Mullers bok Katten och repet är att den utspelar sig i Luleå, och att man känner igen många av de platser som handlingen utspelar sig på. Ibland förekommer också avstickare till Piteå och trakterna runtomkring de båda städerna, men det mesta utspelas i Luleå och mot Haparanda-Arvidsjaur-trakterna. I övrigt finns det en del att klaga över, men det jag framför allt irriterar mig på är slarvet med meningarna och ord som hoppar hit och dit. Är inte redigeraren vaken, eller vad är det frågan om? Jag menar, man kan ju godkänna det- eller snarare förlåta- om det handlar om några fåtal gånger, men det är som att ingen har brytt sig om att det gått troll i maskineriet och att ord hoppar som små grodor relativt ofta. Det stör läsningen, i alla fall för min del och jag tror också att det gör att jag inte riktigt tycker om boken.


Huvudpersonen, journalisten Hanna Storm, är också ett litet irritationsmoment. Hanna är inte speciellt trovärdig, och det handlar mest om att hon hela tiden är så nyfiken på allt och att hon hela tiden "måste ha reda på sanningen". Jag vet inte riktigt vad det är som jag stör mig på, mer än att en person som Hanna Storm skulle man inte vilja ha i bekantskapskretsen, för ingenting som man försöker gömma undan skulle undgå henne och hon skulle hela tiden lägga näsan i blöt. 


Den intressantaste karaktären tycker jag var Joakim "Jokke" Bränngren, nakotikaspanare som har satt sig på pottan genom att ha skulder hos kriminella och ägna sig åt väl häftigt sex och blir anklagad för våldtäkt, och allt det här flyr han undan ifrån genom att konsumera porr på Internet flera timmar i sträck. 


Som sig bör i svenska deckare finns det lite samhällskritik även i Katten och repet: " Det var som en tryckkokare som snart skulle explodera. Varför insåg inte alla att de tänkte fel och gjorde fel. De måste se över helheten och möta det nya samhället. Var de för många vid skrivborden? Svaret var tvådelat. Visst krävdes det att någon höll i det administrativa flödet som var enormt, men sanningen var att landet hade förändrats. Fler kriminella och mycket grövre brottslighet var en del av förändringen. Knarket var ute över hela länget, mord, misshandel trafficking, pedofili med mera, som var sällsynta brott för några årtionden sedan hade ökat markant." ( s 94). Frågan jag började fundera lite över är vilka slags brott som kommer att ha ökat markant om tio-tjugo år...


Major Muller ger oss stackars killar ett svar på en fråga som vi har ställt oss flertalet gånger;) " - Det där jar jag hört förr. Jag säger jämt att jag inte har något att ta på mig och det gör jag mot bättre vetande. Vad är det för fel på oss kvinnor? Hela garderoben är full med kläder, men inget passar när det är dags att klä upp sig! Varför räknas bara de senast köpta plaggen? Jag kunde kasta bort 70 procent av kläderna som hänger där och ändå inte sakna dem. Men slänga något det går inte! För tänk om jag ångrar mig..." ( s. 183 ).


I övrigt, när man läst klart boken, så tycker jag nästan att bokens titel- Katten och repet- är lite galghumoristiskt. Annars är det här småspännande och hyfsat läsvärt, men inte så mycket mer. Bäst var att den utspelar sig på platser som man känner till och vissa fall varit på.







 

Av roboguy - 16 juni 2011 21:40

Om man bara hade sex miljoner kronor undanstoppad i madrassen så hade man inte tvekat att köpa den här stugan och ön;D Skulle ju inte vara helt fel att bo där, låsa stugdörren och bara vara ifred. Eremittendenser skulle man förmodligen utveckla, men samtidigt skulle man nog kunna se hur mycket film som helst utan störande moment...





http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13184556.ab




http://www.youtube.com/watch?v=ihtG62FNbCE







 

Av roboguy - 16 juni 2011 15:50

" Den starkaste deckardebut jag läst sedan Dennis Lehane..." skriver Anders Lokko, SvD, och jag håller med helt och hållet! Mr Clarinet är den bästa boken jag har läst hittills under 2011. Allt som bör finnas i en deckare som jag tycker om finns med här- en ensam deckare, Max Mingus, som är ganska så hård och tuff och som reser till Haiti för att försöka spåra upp försvunna barn. Jag gillar hur författaren skriver på ett ganska enkelt och rättframt sätt: " Det här visste han om Haiti: voodoo, AIDS, Papa Doc, Baby Doc, båtflyktingar och helt nyligen en amerikansk invasion som gick under namnet "operation återställ friheten"." 




Läs inte mer om du inte har läst boken.





Den karaktär som jag tyckte bäst om i den här boken var Haitis "knarkkung", Vincent Paul. Huruvida han är god eller ond är svårt att säga, för jag tycker att Vincent gör rätt- han beskyddar Haitis befolkning, han tar hand om dem medan andra bara utnyttjar dem och samtidigt som den amerikanska operationen pågår så levereras en hel del svidande kritik mot USA och FN för deras "fredsbevarande" uppdrag. En av de mest minnesvärda scenerna i boken är den då Vincent hämnas mot en grupp FN-soldater som har våldtagit en kvinna- en av soldaterna får sin pung mosad med hjälp av två tunga stenar. 


Det enda jag kan klaga lite över är hur en av de viktigare bikaraktärerna, Chantale, beskrivs: " Hon hade vackra rådjursögon och ett uttrycksfullt skratt- högt, hest, vulgärt, menande och oemotståndligt snuskigt. Så skrattade en person som blev full, påtänd och låg med främlingar". ( s. 86). Men Chantale visar sig ändå ha lite mer karaktär och mer under ytan än att vara den där superpuman som Max beskrev henne som. 


Deckarintrigen är tillräckligt snårig och ju mer man får veta, desto mer vill man fortsätta läsa så spänningen hålls vid liv hela tiden, även om voodoo-partierna tråkade ut mig, samt sexorgien som plötsligt utspelar sig, men förutom sådana småsaker så är Mr Clarinet perfekt läsning i hängmattan i sommar ( eller vilken tid på året som helst). Jag vill läsa mer av den här författaren, nu!;)










 

Av roboguy - 16 juni 2011 13:16

Tv4 Film ( och märk väl, på den här kanalen har fyran ingen äcklig reklam medan de sänder filmerna ) väljer att förgylla sommaren med lite äkta, klassisk skräck/thriller av ingen mindre än John Carpenter! 

Å andra sidan hade det inte gjort något om de hade struntat i Halloween, men det är klart att man gärna ser om den filmen igen, men jag har sett den ett x antal gånger och är lite trött på den;P


Såhär ser det ut:


The Thing, med Kurt Russell - premiär 14 juni 
Alla helgons blodiga natt - 15 juni 
Mörkrets furste, med bl a Alice Cooper - premiär 24 juni



The Thing är ju alldeles underbar, och jävligt länge sedan jag såg den filmen också så den ska jag definitivt se. Mörkrets furste har jag tyvärr missat ( eller bara sett delvis men jag är osäker) så den kommer jag att se. 


Och sedan fortsätter det under 2011/2012 med fler klassiker såsom They live        ( irriterande nog vet jag inte heller om jag har sett eller inte sett den här filmen, men jag ska se den när den har premiär på TV4 Film i alla fall ), The fog ( har bara sett den halvdåliga remaken med Smallville-Tom Welling, så jag måste ju bara passa på och se originalet förstås ) och Flykten från New York ( som visserligen inte är någon personlig favorit hos mig, men i alla fall). 


Tack TV4 Film för detta!





http://www.tv4.se/1.2163150/2011/06/03/john_carpenter_tavling









   

Av roboguy - 16 juni 2011 12:15

Tangentbordet på min laptop är i stort behov av att rengöras! Frågan är bara- hur ska man göra egentligen? En blöt trasa kan man väl inte använda sig av, eller? 






 

Av roboguy - 16 juni 2011 00:48

Jag gillar musiken som finns med genom hela trailern, den skapar en riktigt obehaglig känsla men tyvärr levererar inte riktigt bilderna man får se med musiken. Men man får inte heller så mycket förklarat så lite nyfiken blir man faktiskt. Daylight är nog ändå värd att hålla ett öga på!




http://www.youtube.com/watch?v=A1lBxEfmZKA








 

Presentation

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4
5
6 7 8 9
10
11 12
13 14 15 16 17 18 19
20
21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< Juni 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards