Alla inlägg den 11 juli 2011

Av roboguy - 11 juli 2011 14:08

Hmm trailerns inverkan på mig var att den verkar kunna vara smårolig och ganska trevlig, men det blev inget sådant där tänkande att "ja, den här måste jag definitivt se". Återstår att se om man tar sig en titt på Phase 7 eller inte, sen!





http://www.youtube.com/watch?v=L9uid0gax30












 

Av roboguy - 11 juli 2011 13:40

Det som chockade 1974 är inte speciellt chockerande 2011, men det hade jag ju räknat med när jag äntligen kunde se den här filmen som jag har velat se väldigt länge men som av olika anledningar inte blivit av. Men jag är ändå lite besviken, trots att när man ser äldre, omtalade filmer inte ska vara så beredd på att bli "chockad" ( finns förstås undantag på äldre filmer som fortfarande kan chocka). Men jag vet inte- jag hade förväntat mig mer, och jag hade ändå trott att filmen skulle kännas lite mer modern. Men jag antar att förklaringen till att jag inte tyckte om Thriller- En grym film är på grund av att den är svensk, och det behövs så väldigt lite för att chockera i det här landet. Det är inte heller svårt att peka på vilka inslag i filmen som förmodligen gjorde att den svenska publiken reagerade och den svenska censuren gick bananas på filmen. 





Läs inte mer om du inte har sett filmen!






Christina Lindberg gör i alla fall en bra prestation. Inte ett enda ord yppar hon under hela filmen, vilket jag tycker var häftigt. Skulle en sådan grej kunna fungera i en film i dag? Ja, förmodligen men det skulle krävas mer av skådespelaren numera eftersom Lindberg är aningen stel och uttryckslös i rollen som One Eye. Och hon är en smula för oskuldsfull och fin för att riktigt kännas helt trovärdig när hon senare under filmen blir en hämnare. Men att Christina Lindberg var en sexsymbol på den tiden det begav sig har man inte så svårt att förstå, hon är ju riktigt snygg! 

Det som chockar en först är att One Eye överhuvudtaget sätter sig i den "coola" bilen som körs av sliskiga Tony... I dag hade förmodligen vilken kvinna som helst genomskådat den här Tony, det är något i hela den mannens personlighet som signalerar fara, och att han är så vansinnigt sliskig. Heinz Hopf har inte direkt mycket att jobba med men han gör det ändå jävligt bra som Tony, och man känner instinktivt motvilja mot den här mannen. 


Men det mesta känns aningen mossigt! Sexscenerna måste väl ändå vara "på riktigt" eller? Det kanske handlar om inklipp från porrfilmer, men de är ganska detaljerade. Första chocken alltså! Den andra måste vara slagsmålsscenen mellan One Eye och två poliser... Jag kan i alla fall tänka mig att man upprördes över att dels en fin flicka slåss och dels att hon dessutom slår ned ordningsmakten! Scenen är dock extremt dålig, och jag begriper inte varför alla våldsinslag i den här filmen måste gå i slow motion. Det innebär inte att scenerna blir häftigare, i alla fall inte med dagens mått, och de blir tvärtom väldigt sega och tråkiga.

I bilsekvensen, där One Eye blir jagad och kör "vilt" så åker ett antal bilar av vägen och varenda en av dem börjar brinna???! Det kanske var meningen att det skulle se häftigt ut, men resultatet blir det omvända och jag började åtminstone att tänka mer på varför bilarna börjar brinna mer än att hänga med i biljaktsekvensen. 


Sammanfattningsvis, Thriller- En grym film var inte vad jag trodde att den skulle vara! Men samtidigt tycker jag att det är härligt att Sverige åtminstone har en sådan här film i bagaget, mitt i folkhemsgemytligheten och det vore verkligen härligt om "vi" kunde göra lite med sådana här filmer i fortsättningen! Börja tänja lite gränser igen, som vi var så duktiga på vid den här tiden som Thriller gjordes. 











 

Av roboguy - 11 juli 2011 12:33

Alltid svårt att ge en helt igenom rättvis bild av en film från 1985, för det är oundvikligt att inte jämföra med dagens filmer och dagens teknik och därför kan man väl inte alltid vara alltför schysst mot äldre filmer, men man brukar ju tänka att "ojdå det där såg inte något vidare bra ut men det är ändå bra gjort för att vara från xx " osv. Jag hade inte sett hela Red Sonja tidigare förrän nu, och jag kan inte direkt minnas att den har visats på TV tidigare? Jag kan minnas fel och jag minns att jag hittade en vhs där delar av filmen fanns kvar men som var överspelad av något annat ( tror någon hade spelat in några avsnitt av Rederiet rentav ) så jag har tidigare bara sett brottsstycken av Red Sonja men har länge velat se hela filmen. Nu när jag har gjort det blir väl intrycket att vi tack och lov har lämnat mycket av det fjanteri som präglade fantasy tidigare. Det är trots allt bra att det har kommit mycket ny teknik som gör att det mesta har blivit bättre på vita duken och det som såg löjligt ut för trettio år sedan skulle i dag kunna göras bättre, men det är ju självklart... Men vad jag egentligen tycker om filmen är kort och gott att visst, den håller faktiskt fortfarande, samtidigt som det finns inslag som är ganska löjliga när man ser på dem med dagens moderna ögon, men Red Sonja går definitivt att se fortfarande. 




Läs inte mer om du inte har sett filmen!



Jag måste däremot säga att jag inte blir speciellt imponerad av Brigitte Nielsen, som spelar titelfiguren Red Sonja. Nielsen är väl inte heller direkt någon "stor" skådis, om man nu får säga så, men hon ser inte heller tillräckligt "barbarisk" ut... Jämför man med Arnold så är det ju klart lite orättvist, men han är i alla fall min bild av en, mer eller mindre, riktig barbar. Nielsen ser helt enkelt för bra ut, och dessutom verkar hon inte riktigt passa i kostymen. Hon har säkert tränat inför rollen och så, men man tycker ändå att hon framstår som ganska svag, speciellt när hon väljer ett svärd som enligt mig vore helt fel val för Sonja, eftersom svärdet ser ut att vara tungt och svårt att få bukt med i en strid. 


Det är tur att Arnold S figur Kalidor ( den inledande scenen där man först ser Kalidor komma ridande på en häst över vidsträckta landskap samtidigt som Morricones musik dundrar är fantastiskt vacker) dyker upp med jämna mellanrum då och då, för naturligtvis ska det finnas med en irriterande snorunge som ska lyckas "väcka" Sonjas modersinstinkter. Den lilla ungen, som i dag förmodligen skulle kunna kallas för bratt, spelas av Ernie Reyes Jr, och han retar nära nog mig till gallfeber när han hela tiden ska försöka imponera på Sonja, trots att vi alla förstår att han förstås inte har någon chans! Men kunde Sonja inte helt enkelt få vara en krigarkvinna, på samma sätt som Conan, utan att behöva få en irriterande unge om halsen? Jag hade hellre velat ha en riktig amasonkvinna som nästan helt saknar empati och medkänsla och som skolad av de bästa krigarna i världen ger sig ut och slåss... 


Sedan var det de här inslagen som känns lite löjliga i dag; Ichtyan-grottan som våra karaktärer hamnar i där de får slåss mot en dödsmaskin som ser ut som en drake byggd av stål. Den scenen är inte speciellt snyggt gjord, och den är ganska tjatig i och med att det faktiskt aldrig ser ut som att karaktärerna är i någon överhängande fara:P 

Ett djurkadaver används som bropassage är ett annat exempel, men just den här grejen funkar åtminstone- det vore ju häftigt att ha ett djurskelett som en bro för att kunna passera;)

Och den genomonda drottningen Gedren har en gigantisk spindel bredvid sin tron ! Det är sådana detaljer som inte finns med i någon större utsträckning i dagens fantasyfilmer. 

Men en detalj som jag saknar i moderna filmer är det här med att blodet ska vara kvar på svärden! Av någon anledning hinner hjälten i dagens filmer torka av svärdet så det är rent och fint varje gång det blir strid, men i Red Sonja finns blodet kvar och det syns varje gång Sonja och de andra använder sina svärd. En ganska obetydlig detalj visserligen, men ändå en grej som har förändrats på tiden som har gått- blodet på svärdsklingorna får tydligen inte finnas kvar i dagens filmer, och blodet ska helst synas så lite som möjligt, vilket är lite trist.



Kort och gott så tycker jag att Red Sonja är helt klart godkänd och fortfarande är hyfsat sevärd. Men jag skulle väldigt gärna vilja se en remake av den här, med allt vad dagens moderna kunnande och teknik kan göra för karaktären Sonja! 








 

Av roboguy - 11 juli 2011 00:14

Oh, det här gillar vi ( dvs jag )! Handlingen ser väldigt enkel ut- ett slags monster springer omkring i något träskliknande område och jagar ett antal människor. Svårare än så behöver det faktiskt inte vara ibland.






http://www.youtube.com/watch?v=xbtbu3SI908









 

Presentation

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18
19
20
21
22 23
24
25
26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards