Alla inlägg under juli 2011

Av roboguy - 9 juli 2011 18:58

Jösses, utöver underkategorier till deckaren såsom pusseldeckare, psykologisk deckare, polisromanen så har det inte dykt upp något som är helt nytt på 70-80 år... Är det på grund av att läsarna inte vill ha något nytt eller för att man inte kan skriva en deckare på något annorlunda sätt utan att boken blir betitlad som något helt annat? 

Däremot har det börjat dyka upp konstruerade "nya" deckare, såsom "elegant crime" vars författarinna Denise Rudberg har skapat i och med hennes första deckare som jag har läst. Den blev jag elegant uttråkad av, eftersom fokus mest låg på de välbärgade karaktärerna och det hände alldeles för lite. 

Jag är dock lite nyfiken på den nyskapade underkategorin "dirty crime", någon sådan deckare måste jag hitta och se på vilket sätt den är "dirty". Någon som har något förslag att bjuda på?! 


Men ändock- har det verkligen inte hänt så mycket på deckarfronten sedan Poe och Agatha Christies dagar?!Någon gång tycker man ju att intresset för deckare borde ebba ut då det helt klart inte kommer ut något som är särskilt nyskapande inom genren...





http://www.dn.se/dnbok/dnbok-hem/konsten-att-uppfinna-en-deckargenre













 

Av roboguy - 9 juli 2011 18:28

Jag såg på bakom kulisserna av Harry Potter och dödsrelikerna del 2 på femman, och blev lite förvånad över att det var Hans Wiklund som var programledare/intervjuare. Jag vet inte när jag såg honom sist i den rollen, men det måste vara några år sedan ( visserligen ser jag inte speciellt ofta på bakom kulisserna-reportage numera, eftersom alltför mycket av filmernas handling och häftigaste scener har en tendens att avslöjas). I alla fall, det var som vanligt- den sista Potterfilmen ska säljas in och alla skådisar är bara så glada, överlyckliga, hyllar varandra och har inte ett ont ord att säga om något eller någon. Kanske gott så, och kanske är det just så det ligger till, men något måste ha irriterat eller gjort någon arg under de tio år som filmproduktionen har pågått? Är det verkligen ingen som kan säga att man är sjukt trött på den och den personen och att det ska bli jävligt skönt att slippa honom eller henne? 

Vad gäller det där med att avslöja för mycket så var det ingen större skillnad här mer än att jag inte är någon hardcore-fantast av Potter, och inte bryr mig särskilt mycket om det som visades från filmen och inspelningarna. Men man kan ju säga att Dödsrelikerna del 2 påminner väldigt mycket om en krigsfilm, den verkar bestå till 95 procent av olika strider som pågår mellan någon av karaktärerna. Det verkar inte heller lida brist på använding av CGI-effekter, eftersom det i de allra flesta bakom-scener som visades fanns med en green screen. 

Men jag saknade en intervju med författarinnan, J.K Rowling. Vad har hon att säga om att filmserien tar slut?! Vad tycker hon om filmerna egentligen?! 

Nja, det var nog sista gången jag såg på ett bakom kulisserna-reportage faktiskt! De är ändå oftast inte speciellt sevärda!










 

Av roboguy - 9 juli 2011 18:08

Äntligen tänkte jag- en ny, härlig westernfilm som är nygjord och inte har en hjälte som på något sätt är "omänsklig" och som inte slåss mot aliens eller andra saker, men glädjen förbyttes ganska snart till besvikelse eftersom The Gundown inte alls lever upp till mina förväntningar. Hjälten Colde Brandt gör en snygg entre men sedan blir det desto mer drama än regelrätta dueller. När filmen är slut gäspar jag bara och tänker att det var nog bättre förr i tiden då westernfilmen hade sin storhetstid!







Läs inte mer om du inte har sett filmen!



Det jag hade störst problem med var huvudpersonen Cole Brandt, som spelas av Andrew W. Walker, och det var mest på grund av att han var så ung. En fjunig yngling som inte kommer i närheten av att vara lika cool som Clintan, och som mest av allt ser ut att nyss ha tagit examen. Att han enligt handlingen har hunnit ha en hustru och en son måste ju nästan ses som ett tecken på att Cole borde ha gift sig när han var väldigt ung, för hur skulle han annars ha hunnit med att gifta sig och få ett barn? Nej, det hade varit betydligt bättre om huvudrollen hade gjorts av William Shockley som spelar filmens skurk Travis McCain för han har rätt pondus och "rätt" ålder ( enligt min smak i alla fall). Man kan också inte undvika att störa sig lite på att skurken Travis är riktigt genomond och till på köpet går omkring i svarta kläder hela tiden, för att riktigt understryka hur genomond karln verkligen är. Inga gråtoner här inte, de som är goda är verkligen goda och de som är onda är verkligen ruttna.


Sedan undrar jag varför salongen Majestic ska envisas med sin non guns-policy. Visst, det är en vacker tanke att alla gäster ska känna sig trygga med att ingen av besökarna som finns där är beväpnade, men nu utspelas ju filmen under vilda västern och man undrar ju varför Majestic-ägarna vill ha det på det här sättet. Det kan knappast ha varit på modet att ha vapenfria salonger och bordeller på den här tiden?De är riktiga pionjärer på den här salongen med andra ord... 

Och de som driver Majestic är så äckligt godhjärtade att jag knappt står ut. Den älskvärda, starka hustrun och den änglaliknande dottern... Baha! Alldeles för gulligt. 


The Gundown lägger stor vikt vid de här personerna och det mesta som händer är tyvärr vilken inbördes relation alla karaktärer har, och att man dessutom är motståndare mot Travis som vill ta på sig "beskyddarrollen" för hela den lilla staden gör ju att de blir alldeles för perfekta!


Visst förekommer det skottlossningar i filmen, men det är alldeles för lite och huvudtemat är Cole, Travis, den änglaliknande familjen och dessutom en godhjärtad prostituerad som inte vill hålla på med det hon gör utan som vill utbilda sig och som vår unge hjälte blir alldeles förälskad i... Ska det här föreställa vilda vestern?! Nej, tror icke det...


Nej, The Gundown var verkligen inte vad jag hade förväntat mig.











 

Av roboguy - 8 juli 2011 22:46

Herregud, kan det verkligen stämma att den här filmen går upp på bio eller är det ett skämt!?!? Trailern stinker b-film, och Jean Claude van Damme borde pensionera sig eller åtminstone göra något annat nu...





http://www.youtube.com/watch?v=1-y3trCq6v8









 

Av roboguy - 8 juli 2011 16:28

Härlig nyhet- Eli Roth sätter sig i regissörstolen igen och ska tydligen göra en film som handlar om jordens undergång- men utan att det ska finnas med robotar, aliens eller pandemier. Undrar lite över vad det är som ska utplåna oss i sådana fall? Kanske rentav miljön som gör jobbet? Vi får väl vänta och se vad det blir.


Men vad händer med Hostel 3?! Kommer den filmen aldrig? Man hör ju så jävla lite om den filmen, tyvärr...





http://www.moviezine.se/artikel/7751-roth-gor-film-om-jordens-undergaringng









 

Av roboguy - 8 juli 2011 01:01

Ja, vad ska man egentligen säga... Det här är verkligen inte min typ av genre, så jag hade noll förväntningar på den här filmen och till på köpet så har jag inte sett de två andra filmerna i den här serien. Och efter att ha sett den tredje filmen känner jag heller inget stort behov av att behöva se de två första filmerna. Det var inte direkt mycket som erbjöds i Undisputed 3 Redemption, förutom en hel del stela karaktärer, korkad dialog och massvis med fighter. Men, tycker man att sådant är det bästa som finns så får man definitivt sitt lystmäte i den här filmen.





Läs inte mer om du inte har sett filmen!




Om jag ska försöka hitta några ljusglimtar i den här soppan så blir det inte omöjligt att hitta dem, men de är väldigt lätträknade:

* Fight-scenerna är, om än jävligt överdrivna, ganska snyggt gjorda även om samma slags moves upprepas lite för ofta så man blir nästan lite trött på att se dem- speciellt de där huvudpersonerna flyger upp i luften, gör en snygg vändning i luften och sedan landar perfekt med foten i motståndarens ansikte, eller rättare sagt, käkparti för det är käken som verkar vara hundra procent träff-vänlig när de gör sina flygande piruetter. 

* Jag gillade också samspelet mellan huvudpersonen Boyka och den kaxiga amerikanen Turbo. Naturligtvis är de bittra motståndare i början, men sedan växer det fram något mer som till och med kan beskrivas som vänskap. 



Jag hade väldigt svårt för att sympatisera med Scott Adkins Boyka- ett stenansikte som inte har så mycket skådespeleri att göra i den här filmen och som närmast skriker ut alla dialoger han har ( och det är inte direkt mycket han har att säga heller ) men det som stör mig mest är att Boykas anledning till att vinna mästerskapet är för att han har tränat hela livet och att han vill bevisa att han är den ultimata fightern... Vafan är det för motivering för att vi ska heja på hjälten?Vanligtvis brukar det åtminstone vara en fruga, flickvän eller unge som väntar på andra sidan fängelsemuren, och att det är på grund av sådana saker som hjälten ska ha vår sympati för att vinna alltsammans. Nåja, då finns det i alla fall något som gör Undisputed 3 Redemption lite unik, åtminstone. 


Tycker man inte om filmer som enbart handlar om fighting ( som jag) så har man som sagt inte speciellt mycket att hämta från Undisputed 3 Redemption. Hygglig underhållning kan jag väl ge den åtminstone, men inte mer än så och jag skippar första och andra filmen! 










 

Av roboguy - 7 juli 2011 17:34

Jag börjar bli lite trött på min mobil nu. Det börjar kanske bli dags att se sig omkring efter en ny mobiltelefon på allvar? Bara för att jag lyssnade på musik på mobilen i går för första gången på evigheter så är det något som inte riktigt stämmer- på displayen visas symbolen för att hörlurarna är kvar, trots att de inte är det.

Och musikspelaren sedan... Vad har den för problem egentligen? Attitydsproblem kanske. Men varför, oh varför, varför, varför finns ingen enkel "avsluta" eller varför inte "stäng av" funktion?! Vad enkelt det skulle vara då för otekniska idioter som jag! Varför har inte Nokia utrustat musikspelaren med en enkel avstängingsjävlaförbannadhelvetes-knapp...? 

Som det är just nu är musikspelaren igång hela tiden och slukar så förbannat jävla mycket ström att det blir till att ladda skiten uppemot tre, fyra gånger under en enda dag! 

Jag tycker vi ska utnämna någon lämplig dag till "teknikfientlighetsdagen", då all teknik genom statens försorg ska stängas av under en hel dag och vi ska bara kommunicera som våra förfäder gjorde en gång i tiden. Jag hoppas jag får stöd för det här hos EU, och dagen jag föreslår ska föräras med den här idéen borde vara 9 juli, då de flesta är mitt uppe i semesterfirandet;P 


Jävla skit, jag vill bara stänga av musikspelaren så jag kan ladda upp de bilder jag har tagit under dagen, men det ska man ju inte tro att det ska gå! Gah.







 

Av roboguy - 6 juli 2011 22:29

-Jason Statham

- Robert De Niro

- Clive Owen


Alla dessa tre herrar i en och samma film, Killer Elite... Kommer att bli en sjuhelvetes bra actionrulle det här! I och för sig har kanske Robert De Niro inte gjort mycket som kan sägas vara riktigt bra på länge, men här tror jag att han kommer att göra bra ifrån sig. Om inte så får han spö av Jason Statham annars;P





http://www.youtube.com/watch?v=8F1wrDsUqYc











 




Presentation

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18
19
20
21
22 23
24
25
26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards