Direktlänk till inlägg 4 augusti 2011

Åldersgräns för att blogga?

Av roboguy - 4 augusti 2011 01:06

Märkvärdigt kort debattartikel, och gissningsvis kanske inte skribenten Annie Brickman riktigt vet vad hon vill med att man ska införa en 15-årsgräns för att få blogga. Vid en första anblick håller jag med henne en aning- man behöver knappast söka aktivt bland alla bloggar som finns för att man ska kunna hitta bilder med tjejer i lite kläder och en blogg kan handla om mycket svåra ämnen som är öppet för alla att läsa.

Men att förbjuda att blogga innan man har fyllt 15 år? Det är lite att ta i, och dessutom finns ingen chans för någon att hålla koll på det vad jag kan tänka mig...? Man behöver ju faktiskt inte sitta vid datorn hemma och blogga numera utan det kan man göra med mobilen eller på biblioteket eller dylikt. Men jag antar att Annie Brickman förfasat sig över det hon har sett och kanske fått berättat för sig, men det känns lite som att vuxensvärldens mirakelmedicin hela tiden hamrar samma mantra- förbjud, förbjud, förbjud! Allt som är farligt ska de små skyddas mot, och det ska de också men det måste finnas några proportioner också. Är inte det viktigaste att föräldrarna ser till att barnen faktiskt inte skriver olämpliga saker eller lägger ut bilder som inte är så bra? Ska inte föräldrarna upplysa om vilka faror som finns på nätet? Ja, nu lägger jag mycket av bördan på föräldrarna, men lite uppfostran och goda råd är väl aldrig helt fel?! Dessutom kan skolan komma in här också, de kan börja tidigt med att lära ut vilka faror det finns med Internet, och att det inte enbart gäller msn eller Facebook utan att det är klokt att tänka till en eller två gånger innan man lägger upp bilder och text på sin blogg. 


Som jag ser det finns det andra saker man kan göra istället för att Förbjuda, Förbjuda och Förbjuda. 







http://www.aftonbladet.se/debatt/article13406356.ab











 

 
 
W0aska

W0aska

6 augusti 2011 17:56

Håller helt med dig. Åldersgränser på internet fungerar ALDRIG. Och som du säger, föräldrar eller staten eller vem som helst borde upplysa om vad som kan hända och vad man bör skriva.

=)

http://quarflam.blogg.se

roboguy

6 augusti 2011 18:16

Precis, åldersgränser på Internet fungerar dåligt! Och det är härligt att du håller med mig om att det borde vara föräldrar eller staten som börjar utbilda de unga om vad som är lämpligt att blogga om. Men det går inte att göra något åt dem som verkligen vill ha en blogg med "dåligt" material, men jag tror det som vanligt är en storm i ett vattenglas och att det inte är ett så stort problem som föräldrarna vill göra det till:P

 
Ingen bild

Annie Brickman

4 oktober 2011 06:45

Hejsan!

Det är jag som skrev debattartikeln du hänvisar till. Artikeln var kort därför att de hade en limit i antal tecken. Nästan halva texten fick jag klippa bort själv och resten ändrade de efter smak och behöv. Jag har säkert kvar utkastet på datorn om du vill ha hela och analysera det istället.

Vad gäller sätt att faktiskt ha en åldersgräns; det är fullt möjligt tekniskt. Många sidor hade det för ett par år sedan, en hel del har det fortfarande fast man inte tänker på det. Och jag tror att det kommer att bli vanligare och vanligare i takt med storebrorsamhället och behovet att skydda sin nätidentitet (men det är en annan fråga). Så tekniskt möjligt (och inte fullt så omrimligt som det först kanske låter) är det. Frågan är om det är rätt väg att lösa problemet: unga som blottar sig och sitt liv och blir utsatta för det. Våldtäkter, trakasserieroch dylikt. Man hör sällan om det, därför att de flesta inte vågar berätta om det förän i vuxna elelr äldre åldrar. Men redan nu märks det av en stor ökning särskillt bland kvinnor som utsatts för trakkaserier på nätet. jag läste några siffror på det vilket föranledde artikeln, men nu minns jag inte var jag hittat dem. Oavsett handlade det om hur stort antal barn främst män når ut till när de söker offer på nätet, sexuella relationer. Det handlar om flickor under femton år, som luras in i falsk trygghet, lämnar ut bilder eller till och med träffar männen. Det handlar om många tusentals flickor varje år även om mörkertalet fortfarande är stort.

Vad jag egentligen vill är inte att förbjuda barn att blogga, jag vill skapa en debatt som uppmärksammar föräldrar på att problemet existerar och att någonting måste göras åt det. Detta är bara ett sätt (och ett mkt drastiskt sådant). Föräldrar idag är mer stressade och har inte kontrollen över barn på internet. I många fall kan ju till och med barnen mer om internet än föräldrarna. De flesta får inte reda på att barnet utstts förän barnet vuxit upp. Och först då får de förklaringen på att barnen mått som de gjort. Jag har träffat många ungdomar som lyckats förtränga negativa händelser i livet, men som gjort det med alkohol, seximissbruk eller droger istället. Ofta kan sådana problem bottna i händelser i det förflutna. Detta tvivlar jag på att de allra flesta är emdvetna om, eller ens vill bli medvetna om.
Därför skrev jag artikeln.

Något som låter gulligt och harmlöst leder till stora personbliga problem för många. Och staten har inget egentligt ansvar, särskillt inte över enskillda individer, men när det så sakteliga i hög hastighet utveckls till ett samhällsproblem måste staten tillslut agera.
Frågan är: hur?

MVH Annie Brickman

roboguy

4 oktober 2011 15:04

Hejsan!
Tack för ett långt och mycket intressant svar. Tyvärr hade jag nästan glömt bort den här frågan, vilket nu i efterhand är tråkigt med tanke på ditt syfte med det du skrev- att väcka uppmärksamhet på det här problemet och skapa debatt. Jag tycker det har blivit tyst om det här, jag hade förhoppningar om att det du hade skrivit skulle engagera mer och leda till fler insändare och upprörda läsare, men det var som att frågan försvann snabbt eller så är jag på fel ställen och missar det.
Jag skulle väldigt gärna läsa hela din artikel, för den som publicerades kändes som sagt lite korthugget men jag förstår anledningen och att Aftonbladet var tvungen att stryka och ta bort vissa saker.

Det är hemskt att höra om och läsa det du skriver om barnen och hur cyniska vuxna kan utnyttja dem. Jag tycker det här är en viktig fråga, men jag har inget svar på hur man ska göra för att lösa det här… Men väcka mer uppmärksamhet omkring det här måste man definitivt, och kanske få föräldrar att börja intressera sig mer i frågan . Jag tänkte också att själva bloggarna kanske kan ta mer ansvar för vad som publiceras? På vissa bloggar står det, när man vill lägga upp bilder, att det inte får vara bilder av sexuell karaktär men jag tror inte det efterföljs och på andra bloggar finns nog inte den ”spärren”. Men om bloggarna genom någon ny lag eller påbud eller dylikt faktiskt måste börja kontrollera bilder betydligt mer noggrant än vad som är fallet nu? Det är bara ett led, men jag är ganska säker på att ungdomarna skulle hitta nya arenor att lägga upp de bilder de vill… Och så problemet med snälla vuxna som vill ha nakenbilder skickade till sig stoppar man tyvärr inte genom det här…
Skolan kanske? Utbilda och börja tidigt med att undervisa om farorna som finns på nätet och med det man väljer att lägga ut, och att trycka på att bilder aldrig försvinner från Internet.
Ja, det är inte enkelt att komma på hur vi ska agera. Men något måste ju också göras…

Tack igen för att du tog dig tid att svara!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av roboguy - 27 augusti 2015 11:56


  Ifjol var man en frekvent besökare i Badhusparken men i år har det inte blivit av att vara däe alls av någon anledning.  Jag vet inte varför. Det kan förstås ha varit på grund av vädret men det är inte hela sanningen. Helt enkelt har man inte ta...

Av roboguy - 25 mars 2014 21:57


Jobbet gick bra även om jag börjar bli lite trött på att enbart vara på ställen som jag redan varit på, bland annat ifjol. Jag skulle vilja prova på och städa på något av de nya ställena som de har införskaffat sedan jag var där sist.    Nåja, de...

Av roboguy - 18 mars 2014 22:07

Har precis avslutat en reprisering av arbetsmomenten och det visade sig ha tillförts några nya element sedan man var här och jobbade förra sommaren, men det är väl inget som ska gå ganska snabbt att lära sig får man hoppas. Inlärningen är precis avsl...

Av roboguy - 17 februari 2014 22:05


Ja, den frågan är berättigad: Vad fan ska man gå omkring och vara glad för på en sketen måndag? Det finns inga anledningar till att man ska gå omkring och vara glad och se ut som att man precis har lurat av Joakim von Ankas hela förmågenhet och sitte...

Av roboguy - 13 januari 2014 22:03


Jag vet inte riktigt vad jag gör för fel men det börjar påminna starkt om när man gick på universitetet- inget självförtroende, man sitter knäpptyst vid fikabordet och skrattar och smilar på kommando snarare än att man tycker att något är särskilt ro...

Presentation

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22
23 24 25 26 27 28
29
30 31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards