Alla inlägg den 8 augusti 2011

Av roboguy - 8 augusti 2011 18:50

Locked Down kommer inte med något nytt direkt- man känner igen handlingen om den duktiga, stentuffe snuten som av oklar anledning blir anklagad och hamnar i fängelset där de som han har satt dit sitter av sina straff. Den här filmen har inte heller några direkt häftiga fightscener att ståta med och inte heller har den någon originell handling som sagt. Men filmen funkar ändå som tillfällig tidsförströelse, och det finns betydligt sämre filmer inom "fängelser där fångarna slåss mot varandra för att bli fria"- genren ( jag vet inte riktigt vad den här genren heter men den har i alla fall blivit vanligare under de senaste åren).




Läs inte mer om du inte har sett filmen!




Jag gillar Tony Schiena i huvudrollen som polisen Danny, men däremot är han ingen stor skådespelare- det är som att hans ansiktsuttryck har fastnat i ett enda läge och det är samma läge han har genom hela filmen. Men den här skådisen skulle kunna bli en hyfsat bra actionfilmsskådis, bara han får något mer vettigt manus att jobba efter. Däremot är det alltid mycket roligare om man gillar huvudpersonen, och Danny är om inte älskvärd så i alla fall hyfsat intressant att titta på under filmens speltid.


Vinnie Jones börjar kanske bli för gammal för att medverka i sådana här filmer? De senaste filmerna som jag har sett med honom, den här och en annan, har han verkligen gått på sparlåga och inte ens orkat vara med i någon ordentlig fightscen. I egenskap av maffiabossen som styr och ställer med de anställda på fängelset och som verkligen hatar Danny så hade jag förväntat mig en riktigt maffig fightscen dem emellan- men icket! Här kan man tala om att bli jävligt besviken. Istället är det kineserna som får ha ihjäl hvuudskurken i den här filmen... Det känns lite taffligt! Hur som helst, Vinnie Jones är i alla fall klockren som stenhård maffioso som inger respekt både hos fängelsets vakter och medfångar, ingen tvekan om den saken. Jag skulle inte bråka med mr Jones i en mörk gränd klockan halvtvå på natten. Det är bara tråkigt att han inte verkar vara speciellt sugen på att slåss på film! 


Ling Bai och hennes stenhårda fångvaktare vet jag inte riktigt vad hon har här att göra förutom att ge filmen lite kvinnlig fägring eftersom det inte finns en enda kvinna på fängelset ( utom de prostituerade som fängelsechefen och hans närmaste anhängare verkar ha rännande omkring hela tiden), men Ling Bai borde ha fått lite mer att göra i Locked Down. Hon är bara tråkig här, med den perfekt klippta luggen som gör att hennes ögon syns och så ska hon bara stå där och se stenhård och respektingivande ut för att sedan tappa allt när hon hoppar i säng med Vinnie Jones maffioso. Då var Ling Bai betydligt mer underhållande som hysterisk kvinna i Crank High Voltage.


Egentligen är hela Locked Down ganska förutsägbar och lite småtråkig ibland, men det finns en grej i filmen som gör den sevärd- relationen mellan Danny och Irving, spelad av Dave Fennoy! Jag tycker att deras relation påminner lite om den som fanns med i Nyckeln till frihet mellan Mogan Freeman och Tim Robbins, och det blir ganska fint skilldrat även i den här filmen även om det inte blir som mellan Freeman och Robbins direkt. Men sådana här relationer är jag lite svag för!


Annars så är Locked Down en film som jag förmodligen ganska snabbt kommer att glömma bort, men den var i alla fall helt okej att titta på för stunden!







 

Av roboguy - 8 augusti 2011 16:00

Den här filmen, som baseras på boken As She Climbed Across the Table kan kanske bli sevärd, i alla fall i händerna på David Cronenberg! De senaste filmerna från den här regissören har jag inte alls tyckt om, men den här låter som att den kan bli lite mer "klassisk" Cronenberg åtminstone. Så det är bara att vänta och se vad han gör utav det här, men handlingen låter onekligen väldigt intressant!




http://www.moviezine.se/artikel/7979-cronenberg-gor-film-om-svart-haringl












 

Av roboguy - 8 augusti 2011 15:15

Jag har mer eller mindre gjort en omsvändning när det gäller den nya Conan-filmen och gått från att vara enbart skeptisk till att börja se fram emot den här filmen. Det på grund av att det framför allt ser ut att inte bli någon "barnvändlig" familjefilm, utan snarare blir det blodigt ( och den scen man har fått se från filmen visar att Conan verkligen är en barbar i den här nya filmen och inte tvekar att hugga huvudet av motståndare). 


Det låter också intressant att om det blir en uppföljare, beroende på hur det går för filmen, så vill de försöka få med Arnold Schwarzenegger. Det skulle verkligen bli riktigt häftigt om det skulle bli så.


Nu är det bara att hålla tummarna för att nya Conan blir sevärd!






http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/film/article13430621.ab









 

Av roboguy - 8 augusti 2011 15:13

Jag råkade få syn på den här annonsen när jag skummade igenom anslagstavlan som finns utanför Ica, och det här med en bastu på en flotta såg ju inte alls dumt ut faktiskt. Det skulle vara jäkla härligt att prova på det vid något tillfälle. 

Det enda som avskräcker en smula är priset, och att samla ihop 12 personer tror jag inte att jag skulle kunna fixa och jag vet inte vad det skulle kosta för jag och två, tre personer till men det kan man ju försöka luska ut så får man se vad det blir. Men det blir nog nästa sommar, misstänker att det är allra bäst att befinna sig på en bastuflotte i mitten av juli och då det är varmt och härligt ute;P










 

Av roboguy - 8 augusti 2011 02:24

Säkert inte uppskattat av alla- och de som inte heller riktigt förstår innebörden av bilden- men jag tycker i alla fall att den är rolig;P













 

Av roboguy - 8 augusti 2011 01:45

Jag håller med krönikören som skrev i Aftonbladets bilaga Nöjesbladet i fredags, 5/8, att svensk film borde "läcka mer" så att vi har mer att längta efter. Det finns massvis med amerikanska filmer som man hör talas om i flera månader i förväg innan den har premiär, ibland har man hört talas om en film i ett eller två år innan den har premiär. Man kan läsa om filmerna på olika sidor och när det kommer ut nytt material om filmen så dröjer det inte länge innan man kan läsa om det på Internet. 


Men hur mycket får man reda på om de svenska filmer som inte har haft premiär? Jag minns att det hyfsat långt i förväg pratades mycket om Åsa-Nisse och att den skulle komma skapade både den gamla debatten om de "vedervärdiga" Åsa-Nisse-filmerna samt så kom diskussionen att handla en del om huruvida Åsa-Nisses skapare var nazist- men inte mycket om själva filmen läckte ut. Vilka som hade huvudrollerna framstod tidigt, men något mer om filmen fick man inte veta direkt...


Samma sak är det med Jägarna 2. Såhär långt vet man bara att Rolf Lassgård repriserar samma roll igen, och Peter Stormare är det stora affischnamnet... Men vet vi egentligen så mycket mer än att det tog jättelänge för regissören Kjell Sundvall att hitta rätt historia för uppföljaren? 


Nej fram för mer nyheter av det slaget att te.x Babsan sägs vara erbjuden en roll i Sean Banans kommande film ( okej, dåligt exempel förstås men det stod också i fredagens tidning och var det enda jag kunde komma på i all hast).







 

Av roboguy - 8 augusti 2011 00:45

Jag gillar den här anordningen, eller vad man ska kalla den, som finns bara ett stenkast från Statsbiblioteket, och man borde ganska enkelt få syn på det.




   Inte dåligt med två "sittringar" som man kan sitta och passa på och läsa en bok om det är fint väder.




 






 

Otroligt härligt om det blåser lite och de här börjar klinga i varandra. Om man har otur och sitter där då det är vinstilla kan man framkalla ljud på egen hand genom att använda hammaren som lämpligt nog också finns där. Det kan ju inte bli bättre;D




Av roboguy - 8 augusti 2011 00:13

Jahaja, den här var faktiskt betydligt bättre jämfört med Törnrosa! Jag vet inte riktigt vad det är som gör att jag tycker bättre om Varg Veum- Din till döden, men den känns mer drivande och börjar faktiskt betydligt mer dramatiskt än förra filmen med både ett rån och en som blir knuffad från en balkong, och sedan fortsätter det och karaktärerna känns också mycket mer intressanta här ( jag störde mig framför allt på den klichéaktiga bilden av tonårstjejen i förra filmen, så det kan ha påverkat mig angående Törnrosa). 





Läs inte mer om du inte har sett filmen!




Jag gillar hur man på ett ganska snillrikt sätt använder sig av en metod som gör att man börjar misstänka a när det är i själva verket person b som man borde lägga märke till. Lite lurad blev jag allt den här gången, kanske för att jag inte var tillräckligt uppmärksam- men grannen Gunnar Våge hamnade högst upp på min misstänktlista mest på grund av att något verkade vara "fel" med honom på ett ganska tidigt stadium. Fördomar förstås, så man får skämmas lite...


Trond Espen Seim gör ett utmärkt jobb även i den här filmen, och precis som i den förra är han den stora anledningen till att man överhuvudtaget ser på de här filmerna. Jag gillar också den lilla kamp som finns mellan "privatspanaren" Varg och den vanliga polisen, men jag tycker inte att polisen verkar göra sitt arbete ordentligt. Visserligen är det ju filmens hjälte som ska komma fram till lösningen, men ibland blir det lite pinsamt att Varg hela tiden hittar nyckelfigurerna och hamnar mitt i händelsernas centrum. Det sänker trovärdigheten en smula. Att polisen inte heller verkar ha tänkt på att förhöra, om man nu kan kalla det att förhöra, Roar tycker jag vittnar om en utredning i bästa Kling och Klang-stil. Hur kan polisen ha missat att i alla fall fråga barnet i familjen?


Men förutom detta har jag inte mycket att invända på med Varg Veum- Din till döden. Jag gillade slutet starkt också, där Varg och hans antagonist hos polisen tar sig ett glas sprit tillsammans.









 

Presentation

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22
23 24 25 26 27 28
29
30 31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards