Alla inlägg den 21 augusti 2011

Av roboguy - 21 augusti 2011 03:15

Jahaja, remake-tåget strävar oförtrutet vidare och jag ställer mig lika oförtrutet frågan vem som egentligen ser alla remakes som regnar ned över oss? Är det a) de som aldrig har sett originalfilmen, eller b) de som har sett originalet och som väldigt gärna vill se en uppfräschad version av den älskade barndomsfilmen? eller är det c) regissörerna i Hollywood tar den enkla vägen och väljer något som redan är så välkänt och inarbetat att de knappt behöver anstränga sig att skriva manus eftersom de ju redan har en mall att följa efter och slipper använda hjärnan till något mer krävande än att rollbesätta de nya skådespelarna som ska få slakta älskade original såsom redan skett i Fredagen den 13:e och Nightmare on Elm Street? Jag tror benhårt på alternativ a samt massvis med alternativ b, slöa regissörer och filmbolag som inte orkar, vill, vågar satsa på nyskapande filmer utan tar en genväg istället.


Nåja, Maniac original har jag faktiskt inte sett och det skäms jag lite över så det ska jag försöka åtgärda så snabbt som möjligt, men det som gör att jag ändå tror lite på den här remaken är att dels Alexandre Aja ska skriva manus och att hans parhäst Franck Khalfoun regisserar, och Khalfoun gjorde filmen P2 som jag såg alldeles nyligen och som jag verkligen tyckte om och det är därför som jag ändå hyser en viss tilltro till att de här två herrarna kanske kan göra remaken rättvisa? Låt oss hoppas på det, i alla fall.







http://www.moviezine.se/artikel/8064-aja-skriver-maniac-remake











 

Av roboguy - 21 augusti 2011 02:45

Blev ganska glad över att se att jag hade sett de flesta av de här filmerna där djur spelar en avgörande roll, eller till och med huvudrollen. Men det är bara att instämma i att det här är en tio-i-topp-lista med djur på film som man definitivt inte bör missa och jag kan ju framför allt rekommendera de filmer som jag har sett själv- Hajen, ohotad konung på grund av haj-skräcken fortfarande sitter i trots att det var ett tag sedan filmen hade premiär, Fåglarna- Hitchcock lyckas skrämmas med hjälp av något så vanligt som fåglar, vem hade kunnat fixa det utom mästaren på spänning? 


King Kong of course, originalet ska det vara som var en filmteknisk landvinning och som visade upp vad teknik kunde användas till i filmens barndom. Black sheep som påminner en hel del om sådana filmer Peter Jackson gjorde innan han blev lite för stor och präktig efter en viss filmtrilogi om en ring som måste förstöras, men Black sheep är en liten undanstoppad pärla som har med mördarfår, bara en sådan sak borde få gemene man, och kvinna, att genast se den!


Det var inte många som gillade själva filmen men titeln var klockren- sneaks on a plane. Behöver man egentligen krångla till en titel mer än så?! Ormar på ett plan, rakt och enkelt som det borde vara med allt här i livet! Och jag är en av de få som tycker att den här filmen är förbannat underhållande rakt igenom, helt klart en måste-se-film, och har man redan sett den så kan man se om den igen!


Cujo är väl en av de lite tråkigare filmerna som baseras på en bok av Stephen King, men jag vill minnas att jag tyckte om filmatiseringen när jag var mindre så jag borde kanske ge Cujo en chans till. Rabiessmittad hund är i alla fall småroligt att se...


Imse vimse spindel är en liten kultpärla som det var år och dar sen jag såg senast, så den här gamla godningen måste jag damma av och se om igen så snart som möjligt.


Visst är det underbart att djuren inte bara förgyller naturen och våra dagliga liv, utan också skänker underhållning på film?






http://www.moviezine.se/artikel/8074-tio-i-topp-djur-paring-filmduken









 

Presentation

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22
23 24 25 26 27 28
29
30 31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards