Alla inlägg den 3 september 2011

Av roboguy - 3 september 2011 20:00

Jag måste säga att mina förväntningar var ganska högt ställda innan jag såg Source code, dels för att filmen har fått bra betyg i de flesta tidningarna och dels för att andra som jag förlitar mig på har sagt att den är riktigt bra. Men jag var tveksam till om jag skulle falla för den här filmen, mest på grund av att jag inte gillade regissörens första film, Moon. Men Source code var i alla fall betydligt mer påkostad jämfört med Duncan Jones debutfilm och det hände betydligt mer i den här filmen. Ändå tycker jag att Jones egenskap att vara "smart" även syns här för en del saker kunde ha redigerats bort och den här kunde ha varit en rak actionfilm istället- men vad hade då gjort att den sticker ut ur mängden? Lite Inceptions, blanda ut med konceptet från Måndag hela veckan och en huvudperson vars öde man faktiskt börjar bry sig om under filmens gång så blir ändå Source code ganska underhållande.




Läs inte mer om du inte har sett filmen.




Nej, jag är inget stort fan av skådisen Jake Gyllenhaal men med det sagt så tycker jag att han gör bra ifrån sig här. Han är liksom sårbar på samma gång som han har en svår uppgift att utföra, men jag kan inte riktigt på allvar köpa att han skulle ha deltagit i kriget i Afghanistan... Inte som soldat i alla fall, snarare någon som sysslar med informationshantering eller dylikt. 


Sedan satt jag ofta och irriterade mig över karaktären som spelas av Michelle Monaghan- Christina. Vad var hennes roll i alltsammans om inte som svepskäl för att Gyllenhaals karaktär Colter skulle finna kärleken och välja henne sen när det står klart vad som har hänt med honom i den verkliga världen. Christina irriterade mig mest för att hon fanns med överallt, att hon skulle springa efter Colter överallt och hela tiden vara så förbaskat vänlig och äppelkindad gullig såsom änglaliknande kvinna... Pah!


En rolig detalj- när Colter använder en smartphone för att söka information så använder han sig inte av Google utan av... BING;P En intressant detalj på grund av att Google brukar användas mest, eller så en sökmotor som är helt obekant för oss som bor på andra sidan av Atlanten. 


Slutet gillade jag inte. Det kan kanske bero på att jag inte fick ihop alla pusselbitarna ( det är bland annat här regissörens förkärlek för smartness märks som tydligast) och jag tycker inte heller att Source code var tillräckligt bra och intressant för att genast se om den och se om man förstod slutet bättre efter den andra titten. Sorry, men överhypade filmer fungerar inte för mig och den här var en av de överhypade filmer som har kommit hittills i år. Jag hoppas att de andra filmerna kommer att vara bättre...







 

Av roboguy - 3 september 2011 18:45

Undrar om den här grejen har sammankoppling med en tidigare artikel där det stod att produktionen av nya Bondfilmen hade stoppats på grund av ett diffust problem. Kan det handla om det här, att Indien inte vill att James Bond ska springa omkring på tågtak?! Det kan tydligen uppmuntra tittare till att utföra detta regelbrott, som är ett stort problem i Indien... Inte vet jag, men ska man kunna i förväg gå in och säga till om saker som skulle kunna efterapas ute i den verkliga världen?! Vad kan då inte bankchefer och dylikt göra i en film som handlar om bankrån- nej ändra den och den scenen, för den kan ge inspiration till verkliga rånare?:P 

Å andra sidan ska inte forna kolonialmakten Storbritannien/England komma och diktera villkoren i Indien...




http://www.svd.se/kultur/james-bond-som-tag-ambassador_6439760.svd







 

Av roboguy - 3 september 2011 18:00

Jaha, friidrotts-vm har för svenskt vidkommande lyst av bedrövlighet och placeringar långt under tredje-andra-och första-platser och man har fått leta långt bak i resultatlistorna för att finna de svenska deltagarnas namn. Men å andra sidan var det ganska väntat, massmedia gick tidigt i förväg ut med att vi inte har några riktiga medaljchanser och att det svenska friidrottsundret nu tillhör historieböckerna och att vi får börja se oss omkring efter den nya golden genreation. Vilken det nu kan tänkas bli, egentligen... Jag har ingen bra koll egentligen, och det kanhända finnas många gryende frön som snart kommer att vara med och slåss i världstoppen men det är inte de som ska bedömas nu, utan de aktiva som bemödade sig med att fara på friidrotts-vm. Det som fanns kvar av våra forna stjärnors glans var endast deras namn den här gången, det var liksom ingen som satt med andan i halsen och verkligen trodde på att våra f.d stjärnor skulle utföra stordåd. Och de försvann raskt från scenen, en efter en, och på något sätt känns det som att Emma Green Tregaros fiasko i dag är en bra sammanfattning av svenskarnas insatser på det stora hela. Jag hade i alla fall förväntat mig något mer av Emma, och det lät på förhand så positivt efter att hon hade grejat kvalet, då hon kände att hon hade mer att ge och att hon i kroppen hade kunnat hoppa betydligt högre än vad hon gjorde under kvalet... Och så under finalen underpresterar hon, och man fick rapporter om att hoppen som hon värmde upp med inför tvälingsstarten inte gick något vidare bra... Nej, det kan man ju verkligen säga att det inte gjorde. Näst sist hamnade Emma och var tidigt ute ur tävlingen.

Desto mer spännande var fighten mellan Anna Tjitjerova och Blanka Vlasic, och Vlasic var nära att kunna vinna tävlingen men Tjitjerova avgick med segern efter en stunds dramatik ( man märkte att ryskan var mer nervös inför avgörandet än vad hon hade varit tidigare under tävlingen, vilket man får ha förståelse för). Förträffligt! 


http://svt.se/2.21059/1.2521223/2_03_rackte_till_ryskt_guld





Sedan fanns det inte så mycket att se förrän Usain Bolt gjorde entre och som vanligt, får man väl säga om ingenting oförutsett inträffar, så fixade han och vann loppet. Och showade loss rejält efteråt inför både journalister och publik. Han tog till och med en av fotografernas kameror och började ta egna bilder. Det var otroligt löjligt att se svärmen av fotografer som likt getingar surrade omkring den stora stjärnan. 


Återstår att se om Christian Olsson kan skänka oss lite glädje imorgon, men mest troligt måste man väl säga är att det inte blir något alls för Sverige den här gången. Man vågar ju knappt ha några förhoppningar inför OS nästa år, heller. Tur att det finns andra som kunde stå för underhållningen den här gången i alla fall.





 






   


 

Presentation

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23
24
25
26 27 28 29 30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards