Alla inlägg den 9 september 2011

Av roboguy - 9 september 2011 21:30

Allvarligt, är det någon som bryr sig om Kristallen egentligen?! Inbördes klia-varandra-på-ryggen-firmafest känns det hela mer som och det är ju ganska uppenbart att den inte heller engagerar folket så mycket eftersom det är knappt någon som har snackat om galan flera dagar innan tv-sändningen. Det är en helt annan sak om framför allt Oscarsgalan, men även den stelare och tråkigare Guldbaggegalan orsakar mer förhandssnack än vad Kristllengalan gör. 

Nåja, man tar sig kanske en titt på vilka som vann och sedan gör man inget mer än noterar resultaten och rycker på axlarna åt det och går vidare;P






 

Av roboguy - 9 september 2011 20:33

Jag har faktiskt aldrig läst någon bok av Frederick Forsyth, inte ens hans mest hyllade bok Schakalen men däremot har jag sett båda filmatiseringarna och den äldre filmen är riktigt bra, men Kobran var ingen vidare bra introduktion till den här författaren så jag tror inte att jag kommer att ha något bokläsningsrace av Forsyths andra böcker. 


" Den amerikanska flottans specialstyrka gick ombord på sitt Q-fartyg hundrasextio kilometer norr om Puerto Rico medan supplyfartyget hade latsats på Roosvelt roads, USA:s flottbas på den ön. Specialstyrkan är minst fyra gånger större än brittiska SBS- Moderorganisationen Naval Special Welfare Command har 2 500 anställda, av vilka nästan tusen är "diplomaterade" agenter och resten utgör understödjande enheter". S. 208.

Jag klarar inte av sådan här fixering vid detaljer och jag klarar inte heller av sådana här förkortningar, men sådant verkar vara väldigt viktigt för Forsyth och i princip hela andra kapitlet av boken handlar om det ena eller andra fartyget, hur det tillverkas, hur det bestyckas, vilken funktion x och x-vapen har och det blir detaljonani på alldeles för hög nivå för att passa min smak och det var väldigt nära att jag tröttnade fullständigt och jag funderade på att ge upp boken och läsa något annat istället. 


Men boken räddades delvis av en intressant huvudperson, en huvudperson som jag gärna hade velat ha med mer aktivt i handlingen istället för att han skulle vara en spindel i nätet medan andra utför hans order och planer. Paul Devereaux, alias Kobran, som blev sparkad för att han ansågs för tuff ( så beskrivs han på baksidan av boken, och det var en av anledningarna till att jag överhuvudtaget började läsa den här) är med alldeles för lite, och det tycker jag var riktigt tråkigt. En annan anledning till varför jag trots allt läste klart boken var att jag ville veta hur kriget mot narkotikan skulle gå. 

Det tredje kapitlet är betydligt bättre och då börjar det äntligen hända något- Kobrans plan för att krossa narkotikahandeln sätts i verket men tyvärr blir det inte så spännande som jag hade trott att det skulle bli. Och Frederick Forsyths förkärlek för detaljerade beskrivningar fortsätter och jag har hela tiden svårt för att kväva gäspningar. Boken engagerar mig helt enkelt inte alls.


Kvinnorna lyser med sin frånvaro i den här machovärlden, vilket jag tycker är lite tråkigt. Någon kvinna kan väl få vara med som soldat? Eller åtminstone som agent. Den enda kvinnan som är med i någon större utsträckning är Letizia Arenal, som dessvärre hamnar mitt i kriget genom att förföras av en gigaloo och som sedan blir en bricka i det större spelet utan att ens vara medveten om vad det är som pågår. 


Nej, det här var inte riktigt vad jag hade trott att det skulle vara och jag hade som sagt svårt för att läsa färdigt Kobran. Men jag antar att Forsyths fans blir nöjda med den här, men vi andra som inte har läst något av författaren tidigare kan gott och väl låta bli att läsa den här.









 


Av roboguy - 9 september 2011 15:08

Det blir nog att titta en hel del på National Geographic channel i helgen i och med att kanalen kommer att visa massvis med dokumentärer och program som har att göra med att det har gått tio år sedan 11 september och terrorattackerna. Kanalen rivstartar redan i dag och har tills nu sänt en del program och dokumentärer, alla lika intressanta. Ikväll fortsätter de med att visa en intervju med förra presidenten George W. Bush.






     Tio år har gått sedan det som man inte trodde kunde inträffa. Minns du vad du gjorde eller var du befann dig när du hörde talas om händelserna?


Av roboguy - 9 september 2011 12:49

Jaha, efter att ha gett elchocker för att väcka Stig-Helmer till liv, och tidigare i år vaknade resterna av Åsa-Nisse till liv och snart annonseras väl att Göta kanal 4 ska komma men med yngre skådisar där historien börjar om igen ( ve och fasa) så kommer nu nyheten att tre nya filmer med Jönssonligan ska spelas in men originaltrion Ekman, Brunnberg och Björn Gustafsson ska inte vara med och spela sina paradroller, nej nu ska man ha unga, nya skådisar istället och det ska minsann berättas om trion innan de började med sina brott som tidigare gestaltats. Ja herre min skapare så "intressant" det låter... 

Näh svenska filminstitutet, finns det inga nya, intressantare idéer att slösa pengar på istället så kan ni lika gärna dela ut pengarna till Norge istället som har hundra gånger bättre filmuppslag, som det verkar. 





http://www.expressen.se/noje/1.2554894/jonssonligan-dyker-upp-igen








 

Av roboguy - 9 september 2011 02:00

Roligaste grejen som jag såg i Piteå under dagen;P Wokad älg on tour, lite svengelska är ju alltid trevligt men annars hade väl ingen haft en aning om vad det handlade om?! Man borde kanske prova på wokad älg någon gång också, det är måhända en riktig delikatess?! Och man kanske skulle ha frågar var tour:en egentligen tar vägen, bara Piteå eller hela Norrland?! Kanske en avstickare söderut också, mot Stockholm? De behöver nog få testa sina smaklökar på sådant här...








 

Presentation

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23
24
25
26 27 28 29 30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards