Direktlänk till inlägg 13 september 2011

Femtio nya planeter funna, finns det liv på någon?

Av roboguy - 13 september 2011 01:15

Nu har forskare hittat femtio nya planeter och av dem klassas 16 som "superjordar", vilka potentiellt kan ha vatten och därmed liv. Men man börjar väl kanske kunna säga att man tycker att det snart skulle kunna komma något riktigt stort genombrott som för en gång för alla avgör frågan om det verkligen finns liv på andra planeter eller inte. Men jag vet ju, att universum är gigantiskt och att det finns hur många planeter som helst som har möjlighet att hysa liv, så man förstår ju att det här inte är något som sker i en handvänding direkt. Men man börjar tröttna på att höra om nya planeter som kan ha liv, eller vatten etc. Jag tycker man ska hålla tyst tills dess man verkligen har något med substans istället, fast då skulle förmodligen inte forskarna kunna få några bidrag, för de måste nog komma med sådana här rapporter då och då så att finansieringen av den här "lekstugan" kan fortsätta...




http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13612486.ab









 

 
 
Robert Cumming

Robert Cumming

13 september 2011 07:34

Tja, jag förstår frustrationen. Men man forskarna får inte bara hålla tyst innan något stort hittas: det hör till att offentliggöra hur långt man kommit och göra det möjligt för andra forskare att kontrollera att allt gått rätt till. Sedan gör Aftonbladet valet att rapportera om vart vi är på väg - det kan man väl inte klandra dem för?

http://eso.org/se

roboguy

13 september 2011 11:16

Nej, du har förstås helt rätt i det du skriver och det är naturligtvis så att de måste gå ut med vad man har hittat för att det ska kunna godkännas senare. Och inte heller kan man klandra Aftonbladet för att skriva om vad som har hänt på området.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av roboguy - 27 augusti 2015 11:56


  Ifjol var man en frekvent besökare i Badhusparken men i år har det inte blivit av att vara däe alls av någon anledning.  Jag vet inte varför. Det kan förstås ha varit på grund av vädret men det är inte hela sanningen. Helt enkelt har man inte ta...

Av roboguy - 25 mars 2014 21:57


Jobbet gick bra även om jag börjar bli lite trött på att enbart vara på ställen som jag redan varit på, bland annat ifjol. Jag skulle vilja prova på och städa på något av de nya ställena som de har införskaffat sedan jag var där sist.    Nåja, de...

Av roboguy - 18 mars 2014 22:07

Har precis avslutat en reprisering av arbetsmomenten och det visade sig ha tillförts några nya element sedan man var här och jobbade förra sommaren, men det är väl inget som ska gå ganska snabbt att lära sig får man hoppas. Inlärningen är precis avsl...

Av roboguy - 17 februari 2014 22:05


Ja, den frågan är berättigad: Vad fan ska man gå omkring och vara glad för på en sketen måndag? Det finns inga anledningar till att man ska gå omkring och vara glad och se ut som att man precis har lurat av Joakim von Ankas hela förmågenhet och sitte...

Av roboguy - 13 januari 2014 22:03


Jag vet inte riktigt vad jag gör för fel men det börjar påminna starkt om när man gick på universitetet- inget självförtroende, man sitter knäpptyst vid fikabordet och skrattar och smilar på kommando snarare än att man tycker att något är särskilt ro...

Presentation

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23
24
25
26 27 28 29 30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards