Direktlänk till inlägg 27 september 2011

Bunraku

Av roboguy - 27 september 2011 02:00

En snygg stilövning snarare än en engagerande film, skulle jag säga att Bunraku var eller- en Sin City som är enklare att ta till sig och som dessutom har ett överflöd av färg och estestik som gör att det mesta blir underbart ögongodis men tyvärr stannar det vid det ytliga, och jag brydde mig knappt om handlingen eller huvudpersonerna eftersom handlingen var av det simplaste slaget- två snubbar som av olika motiv strålar samman i en stad och som ska utmana stadens envåldshärskare... 





Läs inte mer om du inte har sett filmen!



Jag vet inte riktigt vad jag ska säga om Bunrakus stil, men det är något klart serietidningsaktigt över hela anrättningen och dessutom känns det verkligen som att man befinner sig inuti en serietidning, men det finns med inslag som för tankarna till att man tittar på en, om än påkostad, teaterföreställning- redan i den snygga inledningen som förklarar att både djur och människor alltid har krigat om områden och att det finns fler sätt att döda på än vad det finns sätt att baka bröd och att älska, så inleds filmen med att en berättarröst förtäljer förutsättningarna för striden som vi ska få bevittna. En del träd och andra detaljer ser ut att vara hämtade ur valfri teaterförråd och ser på det hela taget ganska löjligt ut. Men Bunraku är vansinnigt snyggt filmad, snyggt iscensatt och så rik med detaljer att jag hade svårt att bry mig om det som utspelade sig i filmen- jag var mer upptagen med att studera färger, ljussättning och andra mer ovidkommande, men snygga, detaljer. 


Sedan kan man ju säga vad man vill om Josh Hartnett, men jag tycker inte han har den karisma att han kan agera trovärdigt som mystisk, fåordig cowboy (tänk ungefär Clint Eastwood fast femtio år yngre och med fejkmustasch).. Det blir inte troligt helt enkelt, och jag tycker att Hartnett parodiserar västernfilmens klassiska cowboyhjälte snarare än att han lyckas med att vara trovärdig.

Men det är inte bara han som underpresterar här... Jag hade förväntat mig betydligt mycket mer av herrarna Ron Perlman ( som mest ser ut som att han har gått från inspelningen av Conan och råkat hamna i den här filmen också där han spelar en långhårig snubbe som mest gör annat än att ägna sig åt att slåss) och Woody Harrelson, som tyvärr är mest upptagen med att vara tråkig bartender... Jag saknar den där klassiska Harrelson-ögonblicken här, och det blir inte mycket av hans roll i den här filmen. Demi Moore var också en besvikelse, hon hade verkligen inte mycket att göra här och hennes relation med Harrelsons karaktär begriper jag inte alls men jag bryr mig inte heller.

Nej, bäst i den här filmen var utan någon som helst konkurrens en något överspelande Kevin McKidd som killer nummer 2! Han påminde mig väldigt mycket om Mr Green som förekommer i olika reklamfilmer för spelbolaget Mr Green, den enda skillnaden är att Killer nr 2 hade på sig en grå kostym och grå plommonhatt istället för grönt. 

Och nu är jag lite elak men jag kan faktiskt inte avgöra om skådisen Gackt är man eller kvinna...;( Första gången Yoshi gör entre var jag övertygad om att det var en kvinna, men sedan är jag inte lika säker längre och tittar man på imdb.com så blir jag desto mer förvirrad... Hur det än ligger till med den saken så var Gackt bra, och var om än lite traditionsenligt häftig som ninja. 


Men det här var inte riktigt min grej, jag tyckte om trailern och tyckte filmen verkade lovande men det var inte alls så, det här hade kunnat bli betydligt bättre och framför allt betydligt mer engagerande och det är tråkigt att se en snygg film utan att man bryr sig så speciellt mycket om karaktärerna. I slutändan blir det kort och gott inte mer än en axelryckning och ett "jaha, var det inte mer än så" innan man ganska snart har glömt bort hela filmen...












 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av roboguy - 27 augusti 2015 11:56


  Ifjol var man en frekvent besökare i Badhusparken men i år har det inte blivit av att vara däe alls av någon anledning.  Jag vet inte varför. Det kan förstås ha varit på grund av vädret men det är inte hela sanningen. Helt enkelt har man inte ta...

Av roboguy - 25 mars 2014 21:57


Jobbet gick bra även om jag börjar bli lite trött på att enbart vara på ställen som jag redan varit på, bland annat ifjol. Jag skulle vilja prova på och städa på något av de nya ställena som de har införskaffat sedan jag var där sist.    Nåja, de...

Av roboguy - 18 mars 2014 22:07

Har precis avslutat en reprisering av arbetsmomenten och det visade sig ha tillförts några nya element sedan man var här och jobbade förra sommaren, men det är väl inget som ska gå ganska snabbt att lära sig får man hoppas. Inlärningen är precis avsl...

Av roboguy - 17 februari 2014 22:05


Ja, den frågan är berättigad: Vad fan ska man gå omkring och vara glad för på en sketen måndag? Det finns inga anledningar till att man ska gå omkring och vara glad och se ut som att man precis har lurat av Joakim von Ankas hela förmågenhet och sitte...

Av roboguy - 13 januari 2014 22:03


Jag vet inte riktigt vad jag gör för fel men det börjar påminna starkt om när man gick på universitetet- inget självförtroende, man sitter knäpptyst vid fikabordet och skrattar och smilar på kommando snarare än att man tycker att något är särskilt ro...

Presentation

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23
24
25
26 27 28 29 30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards