Alla inlägg den 3 oktober 2011

Av roboguy - 3 oktober 2011 17:31

Med kamanjen ”Body confidence”  ska elever lära sig om hur media förvränger skönhet och utseende och att allt inte är som det ser ut att vara. Det låter bra att man dessutom använder Britney Spears och andra kändisar för att visa upp hur Photoshop kan "trolla" bort skavanker eller trolla dit sådant som inte finns. Och det är bra om man börjar lära eleverna så fort som möligt om sådant här. 

Jag frågar mig bara- hur är det med männen, då? Ingår Tom Cruise, Twilghthunkar och andra pretty-boys i kampanjen?! För inte kan man väl på allvar mena att inte pojkar är drabbade av utseendehetsen också? I alla fall i det avseendet att många unga pojkar vill börja gå på gym för att pumpa upp musklerna. Sådant får man inte "glömma" bort.








http://www.svd.se/kultur/britney-i-kroppskampanj_6520038.svd








 

X

Av roboguy - 3 oktober 2011 14:00

Filmen X har väldigt svårt för att komma igång och jag vet inte riktigt vilken fot den vill stå på- filmen är rikt fylld med naket och en hel del sex samtidigt som den ungefär halvvägs in blir mer av en thriller och jaga-fly-lek men huvudpersonerna engagerar inte och handlingen spretar en aning för mycekt för att det ska bli riktigt intressant. 









Läs inte mer om du inte har sett filmen!



Men med detta sagt så tycker jag att filmen har en hyfsat bra beskrivning av det hårda leverne som det innebär att vara prostituerad. Filmen ger ingen skönmålande bild av samhället, den unga flickan Shay har det inte lätt och tvingas konkurrera med andra prostituerade om kunderna. Men hon använder inte droger i alla fall, även om hon stöter på folk som gör det. Det är ingen Lilja 4-ever-realism direkt, men X ska ha tummen upp för att den inte målar upp livet som prostituerad som något roligt eller något som fungerar som ett jobb vid sidan av.



Sedan tycker jag att skådisen som spelar Shay, Hanna Mangan Lawrence, ser alldeles för ung ut. Hon är visserligen i tjugoårsåldern i verkligheten och i filmen gestaltar hon en ung tonåring på 17 år men hon ser betydligt yngre ut och snarare närmare femton år bara. Och den här filmen är hennes första större roll och den är lite väl utmanande tycker jag, vad gäller att visa upp sig naken. Kunde inte Lawrence få börja med något annat istället....


Som helhet tycker jag inte att X hade så mycket att erbjuda, mer än en historia som är hyfsat intressant att följa för stunden men som när den tar slut mest rycker på axlarna åt. Filmen är inte direkt dålig, men den hade kunnat ha en lite matigare handling och kanske ha fokuserat mer på thriller-biten än på att skildra framför allt Shays hårda liv. 









 

Av roboguy - 3 oktober 2011 06:36

Oh zombies under andra världskriget, finska och amerikanska trupper djupt inne i den finländska skogen som stöter på de levande döda! Låter som helt perfekta förutsättningar, så den här filmen får man allt hålla koll på.






http://www.youtube.com/watch?v=HnXxMnFJgPU&feature=player_embedded









 

Av roboguy - 3 oktober 2011 00:15

Man kan ibland få för sig saker, konstiga saker. Det är då viktigt att höra andra säga att de där sakerna bara är inbillning, men tyvärr har jag ingen som säger det till mig så jag tar dem för sanning. Vilket jag inte borde göra, men det är svårt. Det är svårt att övertala en själv att det man tänker är fel. Fast man vet att man borde säga direkt att det är fel, fel, fel. Men hur kan man säga så till sin hjärna och känslor? Jag vet inte. 














 

Presentation

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards