Direktlänk till inlägg 28 oktober 2011

A christmas carol

Av roboguy - 28 oktober 2011 14:40

Charles Dickens sönderfilmade julskröna som har ett väldigt härligt budskap i slutet fick ytterligare en ny version 2009 med Jim Carrey som Scrooge. Jag gillar den här berättelsen men tycker ibland att det blir lite väl sötsliskigt i slutet när "omvändelsen" är komplett, och jag gillar Scrooge som bäst från början då han är en grinig jäkel. Tyvärr står ju Disney bakom den här filmen, så Scrooge är inte så hemsk här. Men för att vara en motion capture-film så tycker jag att resultatet var förträffligt, även om en del karaktärer ser lite väl stela ut och ibland tycker jag att karaktärernas kläder ser lite väl stela och obekväma att ha på sig. 






LÄS INTE MER OM DU INTE SETT FILMEN!




Sedan undrar jag hur Jim Carrey tänkte med rösten. Visserligen är karaktären gammal och skröplig men för att säga det rent ut- rösten låter förjävlig! Inte bra alls. I övigt är det ju svårt att tala om skådespeleri när det handlar om motion capture, men röstskådespeleriet kan man ju i alla fall märka av och det har jag ingenting att klaga över.


Robert Zemeckis har i alla fall följt Dickens story till punkt och pricka, vilket inte är så förvånande men lite nytt har ändå tillagts och jag gillade verkligen resan som Scrooge fick göra med nuvarande julaftons ande då ett "fönster" bildas i husgolvet och de förflyttar sig i fågelperspektiv över London. Riktigt jäkla snyggt, faktiskt. Det första spöket såg också lite annorlunda ut jämfört med hur den har gestaltats tidigare, och här är den som en flammande låga bara med ett ansikte inuti. Det var också snyggt. Men min favorit, oavsett vilken filmatisering det handlar om, är Ghost of christmas yet to come ( som dessutom alltid har det mest dystra budskapet och det som verkligen ruskar om Scrooge så att han ska ändra sig)- här är detta spöke enbart en skugga på en vägg och det tycker jag var riktigt grymt gjort, och snyggt dessutom.


A christmas carol är en perfekt film att plocka fram och se på när julen rycker allt närmare. Oavsett vilken version man tittar på ( Mupparnas tolkning av A christmas carol är också riktigt bra) så finns det i alla fall ett väl synbart budskap i dem allesammans som man kan ta till sig och tänka på. 








 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av roboguy - 27 augusti 2015 11:56


  Ifjol var man en frekvent besökare i Badhusparken men i år har det inte blivit av att vara däe alls av någon anledning.  Jag vet inte varför. Det kan förstås ha varit på grund av vädret men det är inte hela sanningen. Helt enkelt har man inte ta...

Av roboguy - 25 mars 2014 21:57


Jobbet gick bra även om jag börjar bli lite trött på att enbart vara på ställen som jag redan varit på, bland annat ifjol. Jag skulle vilja prova på och städa på något av de nya ställena som de har införskaffat sedan jag var där sist.    Nåja, de...

Av roboguy - 18 mars 2014 22:07

Har precis avslutat en reprisering av arbetsmomenten och det visade sig ha tillförts några nya element sedan man var här och jobbade förra sommaren, men det är väl inget som ska gå ganska snabbt att lära sig får man hoppas. Inlärningen är precis avsl...

Av roboguy - 17 februari 2014 22:05


Ja, den frågan är berättigad: Vad fan ska man gå omkring och vara glad för på en sketen måndag? Det finns inga anledningar till att man ska gå omkring och vara glad och se ut som att man precis har lurat av Joakim von Ankas hela förmågenhet och sitte...

Av roboguy - 13 januari 2014 22:03


Jag vet inte riktigt vad jag gör för fel men det börjar påminna starkt om när man gick på universitetet- inget självförtroende, man sitter knäpptyst vid fikabordet och skrattar och smilar på kommando snarare än att man tycker att något är särskilt ro...

Presentation

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards