Direktlänk till inlägg 13 november 2011

Retreat

Av roboguy - 13 november 2011 04:00

Grymt spännande och bra, vill jag säga enbart om den här filmen men tyvärr är det väldigt få ( om någon ens ) som lyckas med det konststycket numera. Men spännande är onekligen Retreat, synd bara att den blir lite väl konventionell ungefär halvvägs in men det är å andra sidan ingenting som störde mig så mycket. Jamie Bell gör dessutom en riktigt bra insats, och den enda av de inblandade som inte övertygar till hundra procent är Thandie Newton. Men letar man efter en småspännande och hela tiden intressant nagelbitare att njuta av i höstmörkret så är Retreat en fullträff. Nästan!







LÄS INTE MER OM DU INTE HAR SETT FILMEN!




Från början blev jag mest av allt irriterad på Thandie Newtons karaktär Kate. Vad är det med henne egentligen? tänkte jag och blev sur över att hon var så sur och näsvis mot sin make Martin. Samtidigt förstår vi att det är något allvarligt som har inträffat mellan dem, och man inser ganska snart att det inte är något lyckligt äktenskap de har och då infinner sig frågan direkt- vad fan är det som har inträffat egentligen?


Instormande ( inte riktigt men nästan ) i denna härva kommer soldaten ( eller är han det?) Jack. Ocb nu hopar sig frågorna på allvar, frågor som gör att man med intresse gärna fortsätter se på Retreat. Talar soldaten verkligen sanning? Finns det verkligen något därute som hotar? 


Det är svårt att skriva saker som den här filmen utan att avslöja alltför mycket, men som jag skrev med fet stil ovanför så ska man alltså INTE LÄSA MER OM MAN INTE HAR SETT FILMEN!


Jag tycker att det bästa med den här filmen var småskaligheten- tre personer som vi får följa, och inte som det "brukar" vara i "filmer om smitta som sprids över världen", en hel stad som dukar under på grund av sjukdomen. Nej, här är det betydlgit enklare förutsättningar och det gillar jag som fan, samt hela den isolerade miljön som gör att Kate och Martin inte kan få någon form av bekräftelse på att det soldaten säger verkligen stämmer. 


Sedan så var slutet riktigt tragiskt också. Äntligen en film som inte har ett lyckligt slut! I liked it a lot. Så ja, egentligen tycker jag verkligen om den här filmen, även om den hade några mindre skönhetsfläckar under resans gång. 










 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av roboguy - 27 augusti 2015 11:56


  Ifjol var man en frekvent besökare i Badhusparken men i år har det inte blivit av att vara däe alls av någon anledning.  Jag vet inte varför. Det kan förstås ha varit på grund av vädret men det är inte hela sanningen. Helt enkelt har man inte ta...

Av roboguy - 25 mars 2014 21:57


Jobbet gick bra även om jag börjar bli lite trött på att enbart vara på ställen som jag redan varit på, bland annat ifjol. Jag skulle vilja prova på och städa på något av de nya ställena som de har införskaffat sedan jag var där sist.    Nåja, de...

Av roboguy - 18 mars 2014 22:07

Har precis avslutat en reprisering av arbetsmomenten och det visade sig ha tillförts några nya element sedan man var här och jobbade förra sommaren, men det är väl inget som ska gå ganska snabbt att lära sig får man hoppas. Inlärningen är precis avsl...

Av roboguy - 17 februari 2014 22:05


Ja, den frågan är berättigad: Vad fan ska man gå omkring och vara glad för på en sketen måndag? Det finns inga anledningar till att man ska gå omkring och vara glad och se ut som att man precis har lurat av Joakim von Ankas hela förmågenhet och sitte...

Av roboguy - 13 januari 2014 22:03


Jag vet inte riktigt vad jag gör för fel men det börjar påminna starkt om när man gick på universitetet- inget självförtroende, man sitter knäpptyst vid fikabordet och skrattar och smilar på kommando snarare än att man tycker att något är särskilt ro...

Presentation

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16
17
18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards